‘Verkeerde’ ademhaling zit niet tussen je oren

Veel mensen kennen een ‘verkeerde ademhaling’ alleen van wat er gebeurt bij acute hyperventilatie. Hierbij slaat de ademhaling op hol en is de te snelle en intensieve ademhaling nauwelijks meer te stoppen. Een klassieke, wat verouderde, remedie is om dan in een zakje te ademen. De gedachte erachter, namelijk het koolzuur weer inademen, is wel logisch maar werkt niet omdat koolzuur een zeer licht gas is dat snel vervliegt.
Beter is het om rustiger te leren ademen en het koolzuur niet te laten ontsnappen. In de training leer je meer drastische maatregelen om acute hyperventilatie tegen te gaan.

Je zou kunnen denken dat wanneer je nooit een acute hyperventilatie-aanval hebt, je ademhaling gezond is. Dat is jammer genoeg onjuist (zie de ademvolume test). Er zijn veel mensen met een te zware ademhaling die nooit een acute hyperventilatie-aanval te hebben meemaakt. Je kunt met andere woorden de hele dag door te zwaar ademen, ofwel lijden aan chronische hyperventilatie, zonder je dat te realiseren. Dit ‘teveel ademen’, zo ontdekte de arts Prof. Dr. Buteyko na 10 jaar intensief onderzoek, kan de oorzaak zijn van uiteenlopende gezondheidsklachten.

Maar liefst 150 aandoeningen hebben volgens zijn bevindingen een directe relatie met de ademhaling. Helaas wordt er vaak pas na het ontstaan van jarenlange en soms ernstige gezondheidsklachten gedacht aan een verstoorde ademhaling.
Wij zeggen niet graag dat ademhaling de oorzaak is van gezondheidsklachten, hoewel Prof. Dr. Buteyko dit vaak wel zo formuleerde. Buteyko zag veel ziekteverschijnselen als een poging van het lichaam om koolzuur vast te houden. Wij houden het erop dat het lichaam een geheel is, bestaande uit diverse, met elkaar verbonden processen, waarbij de (onbewuste) stressrespons de ademhaling verzwaart en het ademhalingscentrum die verzwaarde ademhaling in stand houdt. Een hele mond vol,  waarover we in ons ‘Ademhaling als Medicijn’ (Bol.com) meer uitleggen.

De klachten zitten niet ’tussen de oren’!

Er wordt wel beweerd dat de oorzaak van de hyperventilatie en paniek-aanvallen tussen de oren zit. Acute hyperventilatie wordt dan gezien als een paniekstoornis die (met medicatie) behandeld zou moeten worden. Daar zijn wij het als ademtherapeut niet mee eens.
Als je rustig hebt leren ademen reageer je rustiger in stressvolle situaties en raak je minder snel in paniek. Veel van onze cursisten bevestigen dat de innerlijke rust is toegenomen.
De biochemie van het lichaam is in onze ogen een onderschatte factor in het veroorzaken van zowel acute als chronische hyperventilatie. Het rustiger maken van de ademhaling heeft een positief effect op de balans van die biochemie.

Meer zuurstof door minder ademhalen

De Ademwijzertraining is gebaseerd op het medische gegeven dat er bij te weinig koolzuur in ons bloed (door teveel ademen) te weinig zuurstof in het lichaam wordt opgenomen. In de medische wetenschap bekend als het Bohr-effect. Een van de gevolgen van een tekort aan koolzuur in het bloed is verkramping van het glad spierweefsel rondom de luchtwegen maar ook rondom de bloedvaten, waardoor o.a. de hersenen minder zuurstof krijgen. Samen met de verlaagde vuurdrempel van zenuwen, door koolzuurtekort in het bloed, kan dit angstgedachten tot gevolg hebben, een bekend fenomeen bij acute hyperventilatie.
Je gaat het ademhalingscentrum bijstellen door rustiger te ademen. Hierdoor blijft er meer koolzuur in het bloed waardoor er meer zuurstof in het lichaam vrijkomt; in de spieren, in de organen en in de hersenen. Ook heeft meer koolzuur in het bloed een gunstig effect op het zenuwstelsel. Je wordt er rustiger van en je mag verwachten dat angstgedachten verminderen.

 

 

Jouw gezond­heid telt!

Al sinds 2010 heb ik het geluk vele honderden mensen te mogen bege­leiden naar een betere gezond­heid. In die jaren heb ik veel ge­leerd over hoe het lichaam func­tio­neert als het onder stress is. Maar ook over het proces om uit de stress te komen en ont­spanning op de voor­grond te laten zijn.

Lees meer...

Mijn eigen proces om uit de stress te komen ging zeker niet van een lijen dakje. Ik moest mijn altijd doorgaande gedachten leren stoppen, mijn lichaam leren voelen en mij anders gedragen ten opzichte van voeding (+110kg).

Me niet lekker voelen, niet echt in mijn lichaam zijn en weinig energie hebben was een toestand die ik als onontkoombaar beschouwde.

Zo heb ik twintig jaar angstklachten gehad na een voor mij vreselijke ervaring met acute hyperventilatie in een kermisatractie. Het woord kermis moest ik daarna niet eens in mij op laten komen want dan stond het zweet al op mijn voorhoofd. Mindfulness en lichaamswerk hebben mij geholpen om daar een nieuwe balans te vinden en de angsten te laten verdwijnen.

Een flink aantal jaren moest ik veel hoesten. Zo erg zelfs dat ik niet meer kon slapen en ik een paar uur lang in de huiskamer half rechtop in een tuinstoel enkele uren per nacht wat kon slapen. Er hielp geen medicijn tegen. Tot ik met bepaalde Buteyko ademtechnieken mijn ademhaling weer gezond maakte en het hoesten stopte. Wat was ik daarvoor dankbaar, ik kon zelf zorgen dat het weer goed kwam!

Uiteindelijk heb ik er mijn werk van gemaakt mensen diverse beproefde technieken te leren (Buteyko, Mindfulness, Lichaamswerk, PTST-technieken, Alexandertechnieken), waardoor het zelfgenezend vermogen een flinke boost krijgt.

Doe eens de ademtest, de gezondheidscheck of neem direct contact op.

error: Inhoud is beschermd.