Tinnitus (oorzuizen) en hyperacusis

Hoe zit het verschijnsel Tinnitus in elkaar?

Geluiden zonder bekende oorzaak of betekenis zijn bedreigend en dus stressvol

Tinnitus of oorsuizen is het verschijnsel waarbij je tonen en/of geluiden hoort die op dat moment niet echt in de omgeving aanwezig zijn. Elk geluid waarvan ons brein de betekenis niet kent is bedreigend (het zou een leeuw kunnen zijn!). En omdat de oorzaak van de geluiden bij Tinnitus zo slecht wordt begrepen kan het een bedreigend en angstig fenomeen worden. Dit roept weer meer stress op in het lichaam en dat komt de Tinnitus niet ten goede. Dan kan zich het Tinnitus syndroom ontwikkelen, waarbij onder meer slecht slapen en mogelijk depressieve gevoelens kunnen voorkomen. Begrip van hoe het allemaal werkt en wat de oorzaak of betekenis van de geluiden zijn is dus essentieel. Daarnaast is uit de stress komen heel belangrijk. Zeker in onze overspannen stress-samenleving!

Wie krijgen er Tinnitus?

Erg veel mensen, naar schatting 10-15% van de bevolking. Soms ontstaat het na een griep of (oor-)infectie, na een stressvolle periode of door gehoorbeschadiging. Opvallend is dat mensen met Tinnitus niet zelden een zorgzaam karakter hebben of stevige doorzetters zijn die ongemerkt over hun grenzen gaan. Het goede nieuws is dat daar (met enige moeite) wat aan te doen is. Het aanpassen van gedrag is niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk. En als eenmaal een meer ontspannen levenshouding is gevonden, wordt de Tinnitus op den duur vaak minder of op zijn minst niet erger, je kunt er beter mee omgaan en dat scheelt een heleboel. Wat scheelt dat dan precies? Nou, hersenactiviteit. Want die staat centraal in het verschijnsel Tinnitus.

Hersenen draaien overuren: meer stress!

De hersens van de mens moeten tegenwoordig erg hard werken om het multitasken, oftwel ononderbroken inspannen, vol te houden. Nou ja, dat houden we dus niet vol. Waar de een hoge bloeddruk ontwikkelt en de ander een acute hernia krijgt, kan een derde Tinnitus ontwikkelen. De onbegrepen klachten leiden tot meer stress en hogere hersenactiviteit. Je zit in een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Last van harde geluiden: hyperacusis

Naast hoe we met dagelijkse stress omgaan zijn er ook fysieke oorzaken die bij sommige mensen tot Tinnitus kunnen leiden. Een beruchte is gehoorschade. Wanneer het gehoor afneemt moeten de hersens veel harder werken om betekenis te geven aan de (zachte, onvolledige) geluiden uit de omgeving. Dit harde werken is dus ook weer een overactiviteit van het brein en naast Tinnitus kan dit leiden tot overgevoeligheid voor geluiden; Hyperacusis. Een gehoorapparaat is dan waarschijnlijk al een goed idee omdat hiermee de hersenactiviteit afneemt.

Ademwijzer training: leer ontspannen en doorbreek de vicieuze cirkel 

Kennis van wat Tinnitus en hyperacusis zijn scheelt al een behoorlijke slok op een borrel (op den duur is die borrel zo wie zo niet de beste oplossing, evenals verslavende medicijnen die alles onderdrukken en zelf weer stress gaan opleveren in hun bijwerkingen!). Behulpzaam voor een beter begrip is het lezen van het boekje van Olav Wagenaar: “Eerste hulp bij oorsuizen”.
Daarnaast is een regelmatig slaapritme van belang. Ook afleiding kan helpen, mits het je het gehoor (en dus het brein) niet teveel gaat belasten. De hele dag muziek aan is weer belastend voor het brein. Ook zijn er behulpzame psychologische programma’s (bijvoorbeeld van het GGMD) om beter met je stressgedrag en stressgedachten om te gaan.
Wij helpen je met name de lichamelijke ontspanning weer nieuw leven in te blazen en daarmee de vicieuze cirkel te doorbreken.

Leren ontspannen is een andere zeer slimme, natuurlijke aanpak van de klachten. Wij leren je in de ademwijzertraining om signalen zoals geluiden, gevoelens en gedachten te laten voor wat ze zijn en je effectief te ontspannen. Door dit minstens drie keer verspreid over de dag te doen (als je werkt voor ontbijt, voor avondeten en voor slapen) gaat je lichaam weer leren ontspannen. Daarnaast krijg je slimme Buteykotechnieken (ontwikkeld door de arts Buteyko, waarmee mensen in twee tot vier maanden van de astma afkomen!), die je ademhaling rustig maken. Een rustigere ademhaling betekent niet alleen dat je lichaam de zuurstof uit je bloed beter opneemt (hoi hoi zeggen al je organen!), maar ook dat je zenuwstelsel rustiger wordt. Hé, ik heb minder last ven mijn Tinnitus als ik me rustiger voel! Wouw, dat is fijn want dat vermindert de angst dat het alleen maar zal verslechteren. Je krijgt dan minder last en hebt minder stress en daardoor minder last. De vicieuze cirkel is doorbroken. Tel uit je winst!

Ervaringen

‘Door de training voel ik minder druk in mijn hoofd, alsof het daar minder stormt met gedachten. Meer rust. Dat is heel fijn en ik heb ook minder last van de geluiden. Er zijn soms nog wel piepende tonen, maar die druk is eraf. Ik kom ook makkelijker in slaap. Misschien dat het ooit helemaal over kan gaan.’
Marcel

‘Het is vooral destress die mijn tinnitus sterker maakt. Dat merk ik meteen als ik me meer ga ontspannen. En dat gaat door deze training veel beter. Heel erg blij dat ik dit ben gaan doen.’
Karin

TEST: IS JE ADEMHALING GEZOND?

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

WELKE KLACHTEN?

Klik hier voor inventarisatie klachten

[]
1
Step 1

keyboard_arrow_leftPrevious

Nextkeyboard_arrow_right

VRAGEN?

""
1

Contactformulier

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Klik hier om onze privacy verklaring te lezen.

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

VERBAND ADEMHALING EN STRESS

Ademhaling als medicijn


In het eerste deel ‘Ademhaling en stress’ laten we zien welk verband er bestaat tussen ademhaling en stress en waarom mensen juist in deze tijd te maken hebben met een uit de hand gelopen ademvolume.

Lees meer

Als je de daadwerkelijke oorzaak weet van een verstoorde ademhaling, kun je ook werken aan een oplossing daarvan! De theorie die in het boek beschreven staat is voor veel mensen 180 graden anders dan de denkwijze die gangbaar is. Een uniek en krachtig middel om een verstoorde ademhaling te resetten, daar waar de ademhaling ontregeld raakt: in het ademhalingscentrum in de hersenen. Zonder ‘ademgymnastiek’ en bewust sturen van de ademhaling. Met voorbeelden uit de praktijk.
Het boek bevat géén beschrijvingen van ademoefeningen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt. Het goed aanleren van de techniek is cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat.
€19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).
E-book versie €9,90.

‘Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.’
Anne de Vries

error: Content is protected !!