Ademhaling en slaapproblemen

Eerst de ademhaling weer gezond

De rol van de ademhaling moet hierin niet worden onderschat. De stress heeft gezorgd voor een permanente zware ademhaling door een ontregeld ademhalingscentrum met als resultaat: minder zuurstofafgifte van het bloed aan het lichaam en een verstoorde hormoonhuishouding. Belangrijk is daarom dat het ademhalingscentrum gereset wordt. Hierdoor kan de zuurstofafgifte aan het lichaam weer toenemen en gaat het lichaam zich herstellen, het gaat opruimen en nieuwe energie opslaan: de batterij kan weer volledig worden opgeladen.

 

Ontspannen (in-)slapen

Slaapproblemen gaan vaak samen met mentale, fysieke of emotionele overbelasting. Wanneer je dan maatregelen neemt die zorgen dat het lichaam weer herstelt, blijkt dat ook het mentale en emotionele sneller en makkelijker in balans komen. Het ademhalingscentrum speelt hierin een belangrijke rol. Het slapen kan soms al binnen een week verbeteren.

Werk, kinderen, een zieke dierbare, of een deel van je karakter dat altijd alles perfect wil doen of altijd alles in de hand wil houden, of de sociale verplichting die je voelt om het iedereen altijd naar de zin te maken… op een bepaald moment lukt het gewoon niet meer om aan alle eisen, die je aan jezelf stelt of die door anderen aan je gesteld worden, te voldoen.
Ongemerkt ga je keer op keer over je grenzen heen. De stressfactoren wisselen elkaar af: emotionele stress (zorgen om een naaste, relatiestress, overlijden van een dierbare), mentale stress (werk, studie), fysieke stress (te fanatiek sporten, ziekte) en omgevingstress (woon- of werkomgeving) maken dat het lichaam in de vecht- vlucht- of freeze reactie terecht komt. Hierdoor ontstaan op den duur gezondheidsklachten omdat deze ‘stressmodus’ het hele systeem ondermijnt. En iedereen heeft een zwakke plek die het eerst bezwijkt, daarom lopen de gezondheidsklachten waar mensen tegenaan lopen uiteen van hoofdpijn, darmklachten of hartritmestoornissen of van slapeloosheid tot neerslachtigheid, oververmoeidheid, onrustig gevoel en prikkelbaarheid. Je kunt dit echter ook positief zien: het is de handrem van je systeem die aangeeft dat er wat moet veranderen.

 

Batterij opladen

Omdat je telkens je grenzen overschrijdt is de rek er op een gegeven moment uit; de batterij is leeg. Maar wat veel mensen doen zodra ze toch weer een beetje energie voelen, is deze direct aanspreken. Het dagelijkse leven gaat immers door. Dit resulteert in een levensstijl waarbij men op een laag energieniveau blijft leven en de reserves steeds meer uitgeput raken. Voor de langere termijn houdt dit in dat het lichaam chronische klachten ontwikkeld. Het is dan tijd de vicieuze cirkel te doorbreken.

Het beste is natuurlijk als je rustig je batterij weer oplaadt tot deze vol is. Maar hoe doe je dat? ‘Dingen doen die je leuk vindt’, ‘Je passie vinden’, ‘Gaan sporten’…Het zijn vaak adviezen die je in zo’n geval krijgt van de mensen om je heen. Maar omdat in veel gevallen de dagelijkse beslommeringen gewoon doorgaan en de daadwerkelijke tijd die je hebt om te herstellen niet afdoende is, wordt de batterij vaak maar gedeeltelijk opgeladen en ben je voor je het weet weer op het oude niveau aan het functioneren.


Meer weten? Lees ons boek ‘Ademhaling als medicijn’

Over hoe de ademhaling werkt, gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van de arts K. Buteyko
 Hoe stress onze ademhaling beïnvloed en wat dit betekent voor onze gezondheid
 Ademhaling en stress in relatie tot diverse aandoeningen. En meer…

Vragen? Neem contact op!

Marc Scheffer | 06-17019068

Buteyko adem­therapeut met medi­sche basis­kennis, Epiphora trainer, Mindful­ness trainer

Doe hier de ademtest:

Uitgerust

Voordat ik aan de Ademwijzertraining begon bestond mijn nacht uit 4 of 5 blokjes slapen van 1,5 tot 2 uur elk. Als gevolg van de apneus werd ik steeds even wakker en bereikte dus mijn diepe slaap nooit. Gevolg: bijna permanent moe en overdag vaak indutten. Ik voel me nu veel beter omdat ik de nacht met meerdere uren diepe slaap begin. Ik sta nu meestal uitgerust op in plaats van vermoeid.

Wendy, IJmuiden

Horeca manager

Niet meer bang om naar bed te gaan

Vanwege slaapapneus, astma en slecht in- en doorslapen ben ik de Ademwijzertraining gaan doen. Dezelfde avond sliep ik al snel in. Ik ben veel beter gaan slapen door de oefeningen. Ik mis het wanneer ik het niet doe. Ook mijn astma is minder geworden, geen benauwdheid meer. Mijn leven is het weer waard om geleefd te worden. Wat ben ik blij dat ik dit ben gaan doen.

Linda, Bussum

Praktijkondersteuner

Beter slapen – deze methode is van hoge kwaliteit

Na een zware aneurysma-operatie ben ik door toeval bij Marc Scheffer terecht gekomen en heb daar de Ademwijzer training gevolgd. Ik heb twee maanden geoefend met een verbluffend resultaat van beter ademhalen, beter en rustiger spreken en vooral ook beter slapen en met spanningen kunnen omgaan. Ik kan het iedereen aanbevelen, want het effect van deze methode is diepgaand en van hoge kwaliteit.

Wouter, Rotterdam

Bakker

Buteyko Ademwijzer training

Individuele training. Ook online.

€425,-

Buteyko Ademwijzer + Epiphora

Individuele training. Ook online.

€595,-

Epiphora training

Individuele training. Ook online.

€245,-

Ademwijzer: ook kinderen een gezonde ademhaling meer energie en minder stress
error: Inhoud is beschermd.