Slaapapneu

Aanpakken van slaap apneu: met geduld, de juiste begeleiding en het resetten van het ademhalingscentrum kom je een heel eind!

 

Het is erg vervelend om slecht te slapen doordat ademstops een rustige, diepe slaap verstoren. Het gebruik van een apparaat bij slaap apneu, zoals een CPAP, zorgen er weliswaar voor dat je beter door kan slapen maar zorgen er niet voor dat het lichaam weer herstelt en de apneu’s verdwijnen. Ook is het apparaat niet echt bevorderlijk voor de rust (en intimiteit) in de slaapkamer en slapen partners soms liever in een andere kamer. Te moeten slapen met een apparaat op je gezicht is natuurlijk sowieso onaangenaam.

Er kunnen meerdere factoren meespelen waardoor mensen slaap apneu krijgen, zoals: afwijking van het keel-  of neusgebied, overgewicht, (overmatig) alcoholgebruik, roken, een lage tonus van de mond- en keelspieren door slaapmiddelen gebruik, nierfalen, longafwijkingen of erfelijke factoren. Wanneer je op natuurlijke wijze iets aan de slaap apneu wilt doen, is het wel belangrijk om deze factoren onder de loep te nemen en naast het verbeteren van de ademhaling aan te pakken. 

De Ademwijzer training is een natuurlijke manier om nachtelijke ademstops te verminderen of er vanaf te komen en uiteindelijk, met de juiste begeleiding, wellicht zonder apparaat te kunt slapen. Het blijkt namelijk dat een te groot ademvolume door een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum in de hersenen, van grote invloed is op het functioneren van de luchtwegen. Dit gegeven is in de jaren ’60 door de Oekraïnse arts Dr. K. Buteyko ontdekt. Dr. Buteyko deed 10 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het ademvolume op de gezondheid van mensen en ontdekte de techniek om het ademhalingscentrum te resetten. 

Dit is wat de training uniek maakt ten opzichte van andere ademhalingscursussen en -oefeningen: met de Buteyko techniek wordt de ademhaling gereset in het ademhalingscentrum, zonder met bewustzijn de ademhaling te sturen. Met oefeningen die de ademhaling wel bewust sturen, zoals naar je buik ademen, tellen bij de in- en uitademing en het aantal ademhalingen per minuut proberen te veranderen, beïnvloed je de ademhaling alleen kortdurend. Deze oefeningen hebben géén invloed op het ademhalingscentrum en een structurele verandering blijft daarom uit.

Wanneer je met de Buteyko ademtechniek het ademhalingscentrum gaat resetten en het ademvolume daardoor langzaam teruggaat naar een normale 6 liter per minuut, zullen de ademstops minder worden. Dit komt onder meer omdat er dan minder druk op de luchtwegen komt te staan en deze daardoor minder snel ‘dichtklappen’. Tijdens de trainingsweken kan je de CPAP gewoon blijven dragen. In de afbouw van het gebruik van het apparaat zetten we in eerste instantie kleine stappen. Bijvoorbeeld door te beginnen met een deel van de nacht het masker niet meer te dragen, wanneer de ademstops al minder zijn geworden. Uiteindelijk zien we in de drie maanden van de begeleiding bij ongeveer de helft van de cliënten dat het masker niet meer gebruikt hoeft te worden. De andere helft doet er langer over. Dit heeft vaak ook te maken met de eerder genoemde andere factoren die meespelen en waaraan ook gewerkt moet worden om tot een goed resultaat te komen.

Let op: De ademtest die op deze site staat om te zien of je een te groot ademvolume hebt, geeft bij mensen die slaap apneu hebben vaak geen goed beeld. Dit komt omdat het lichaam gewend is om de ademimpuls te negeren. De uitslag lijkt dan positief (soms wel 40 seconden) maar klopt dus niet terwijl het ademhalingscentrum wel degelijk ontregeld is.

 

Ervaringen van mensen met slaapapneu die de Ademwijzer Training volgden

André, 83 jaar, stopte gebruik van CPAP

Einde vermoeidheid door apneus
‘Voordat ik aan Buteyko begon bestond mijn nacht uit 4 of 5 blokjes slapen van 1,5 tot 2 uur elk. Als gevolg van de apneu’s werd ik steeds na een ademstop even wakker en bereikte dus mijn diepe slaap nooit. Gevolg: bijna permanent moe en overdag vaak indutten. Ik voel me nu veel beter omdat ik de nacht met meerdere uren diepe slaap begin. Na circa vijf uur slapen moet ik even naar de WC en slaap daarna nog 1 of 2 keer 1,5 a 2 uur. Kortom: ik sta nu meestal uitgerust op in plaats van vermoeid.’

Al een paar weken de CPAP niet meer gebruikt
Ik heb nu een paar weken de CPAP niet meer gebruikt. Doe door de week tussen de middag doe ik nog een oefening. Het gaat redelijk goed, mijn controlepauze zit zo rond de 30/35, af en toe wat lager en soms wat hoger. Zit wel eens te denken om de CPAP een keer te gaan gebruiken om mijn ademstops te controleren. De weken dat ik het apparaat nog 1x per week gebruikte zat ik rond de 5 stops. Ik ben op de goede weg maar ben er nog niet helemaal.’

Naar nul ademstops
Toen ik bij jullie kwam had ik ongeveer 15 stops. Nu slaap ik als een roos en mijn vrouw heeft nooit meer een ademstop waargenomen.

Geen CPAP meer, energiepeil onvergelijkbaar
Hallo Marc, Even een update van mij hoe het er nu voor staat.
Ik heb sinds de zomervakantie de CPAP niet meer gebruikt en het gaat goed. Ben inmiddels naar de longarts geweest en aan gegeven dat ik de Buteyko ademtherapie heb gevolgd en de CPAP niet meer gebruik. Ook aangegeven dat ik medicijnen voor RLS nog steeds gebruik en ook nodig heb. Hij wilde middels een slaaptest vaststellen of ik ook werkelijk geen of nagenoeg geen ademstilstanden meer had. De slaaptest wees uit dat ik op een gemiddelde zat van 1.8 ademstops. Zijn reactie was dat hij er waarschijnlijk meer had dan ik. De ademtherapie zal je wel geholpen hebben, samen met de medicijnen voor RLS gaf hij aan en ik deelde zijn mening. Inmiddels heb ik het apparaat teruggestuurd en dat voelde als een afronding van mijn apneu verhaal. Ik oefen nog regelmatig als ik denk dat het nodig is. Mijn energiepeil is niet meer te vergelijken met die van 1,5 jaar geleden.

error: Content is protected!