Slaapapneu

Aanpakken van slaap apneu: met geduld en het resetten van het ademhalingscentrum kom je een heel eind!

Het is erg vervelend om slecht te slapen doordat ademstops een rustige, diepe slaap verstoren. Het gebruik van een apparaat bij slaap apneu, zoals een CPAP, zorgen er weliswaar voor dat je beter door kan slapen maar zorgen er niet voor dat het lichaam weer herstelt en de apneu’s verdwijnen. Ook is het apparaat niet echt bevorderlijk voor de rust (en intimiteit) in de slaapkamer en slapen partners soms liever in een andere kamer. Te moeten slapen met een apparaat op je gezicht is natuurlijk sowieso onaangenaam.

Er kunnen meerdere factoren meespelen waardoor mensen slaap apneu krijgen, zoals: afwijking van het keel-  of neusgebied, overgewicht, (overmatig) alcoholgebruik, roken, een lage tonus van de mond- en keelspieren door slaapmiddelen gebruik, nierfalen, longafwijkingen of erfelijke factoren. Wanneer je op natuurlijke wijze iets aan de slaap apneu wilt doen, is het wel belangrijk om deze factoren onder de loep te nemen en naast het verbeteren van de ademhaling aan te pakken. 

De Ademwijzer training is een natuurlijke manier om nachtelijke ademstops te verminderen of er vanaf te komen en uiteindelijk, met de juiste begeleiding, wellicht zonder apparaat te kunt slapen. Het blijkt namelijk dat een te groot ademvolume door een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum in de hersenen, van grote invloed is op het functioneren van de luchtwegen. Dit gegeven is in de jaren ’60 door de Oekraïnse arts Dr. K. Buteyko ontdekt. Dr. Buteyko deed 10 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het ademvolume op de gezondheid van mensen en ontdekte de techniek om het ademhalingscentrum te resetten. 

Dit is wat de training uniek maakt ten opzichte van andere ademhalingscursussen en -oefeningen: met de Buteyko techniek wordt de ademhaling gereset in het ademhalingscentrum, zonder met bewustzijn de ademhaling te sturen. Met oefeningen die de ademhaling wel bewust sturen, zoals naar je buik ademen, tellen bij de in- en uitademing en het aantal ademhalingen per minuut proberen te veranderen, beïnvloed je de ademhaling alleen kortdurend. Deze oefeningen hebben géén invloed op het ademhalingscentrum en een structurele verandering blijft daarom uit.

Wanneer je met de Buteyko ademtechniek het ademhalingscentrum gaat resetten en het ademvolume daardoor langzaam teruggaat naar een normale 6 liter per minuut, zullen de ademstops minder worden. Dit komt onder meer omdat er dan minder druk op de luchtwegen komt te staan en deze daardoor minder snel ‘dichtklappen’. Tijdens de trainingsweken kan je de CPAP gewoon blijven dragen. In de afbouw van het gebruik van het apparaat zetten we in eerste instantie kleine stappen. Bijvoorbeeld door te beginnen met een deel van de nacht het masker niet meer te dragen, wanneer de ademstops al minder zijn geworden. Uiteindelijk zien we in de drie maanden van de begeleiding bij ongeveer de helft van de cliënten dat het masker niet meer gebruikt hoeft te worden. De andere helft doet er langer over. Dit heeft vaak ook te maken met de eerder genoemde andere factoren die meespelen en waaraan ook gewerkt moet worden om tot een goed resultaat te komen.

Let op: De ademtest die op deze site staat om te zien of je een te groot ademvolume hebt, geeft bij mensen die slaap apneu hebben vaak geen goed beeld. Dit komt omdat het lichaam gewend is om de ademimpuls te negeren. De uitslag lijkt dan positief (soms wel 40 seconden) maar klopt dus niet terwijl het ademhalingscentrum wel degelijk ontregeld is.

Ervaringen

Niet meer bang om naar bed te gaan
Vanwege slaapapneus en slecht in en doorslapen Ademwijzertraining gaan doen. Dezelfde avond sliep ik snel in. Ik ben veel beter gaan slapen door de Ademwijzertraining. Ik mis het wanneer ik het niet doe.

Lees meer...

Door de Ademwijzertraining ben ik mij veel zekerder gaan voelen. In de tijd van veel stress waren de momenten met Ademwijzeroefeningen fijne momenten, alsof ik omringd werd door liefdevolle familieleden. Mijn astma is minder geworden, geen benauwdheid meer. Meestal goed doorslapen ´s nachts. Niet meer bang zijn om naar bed te gaan. Mijn leven is het weer waard om geleefd te worden. Wat ben ik blij dat ik dit ben gaan doen. Dank je wel Marc.
Ruben

André, 83 jaar, stopte gebruik van CPAP
Ook met 83 jaar kun je het nog best een kans geven: je CPAP afbouwen. André was er heel erg blij mee! 

Geen BIPAP (ademapparaat) nodig!
‘Ik ben een man van 66 jaar en de laatste jaren had ik een juridisch geschil met mijn werkgever die mij van dingen beschuldigd heeft die ik niet gedaan heb ( inmiddels geschikt ). Hierdoor kreeg ik een burn-out met alle ellende daarbij zoals flinke gewichtstoename en snurk problemen. Hiermee ben ik naar een longarts gestuurd en heb een BIPAP apparaat meegehad om s’nachts op te zetten.

Lees meer...

Ik heb deze exact 10 min opgehad en mezelf beloofd dit nooit meer te gebruiken, en een andere manier gezocht op het web. Zo kwam ik terecht bij Marc Scheffer met z’n ademtherapie, inmiddels flink wat gewicht kwijt en het snurken is zo goed als weg.
Dus Marc bij deze bedankt!!!’

Einde vermoeidheid door apneus
‘Voordat ik aan Buteyko begon bestond mijn nacht uit 4 of 5 blokjes slapen van 1,5 tot 2 uur elk. Als gevolg van de apneu’s werd ik steeds na een ademstop even wakker en bereikte dus mijn diepe slaap nooit.

Lees meer...

Gevolg: bijna permanent moe en overdag vaak indutten. Ik voel me nu veel beter omdat ik de nacht met meerdere uren diepe slaap begin. Na circa vijf uur slapen moet ik even naar de WC en slaap daarna nog 1 of 2 keer 1,5 a 2 uur. Kortom: ik sta nu meestal uitgerust op in plaats van vermoeid.’

Al een paar weken de CPAP niet meer gebruikt
Ik heb nu een paar weken de CPAP niet meer gebruikt. Doe door de week tussen de middag doe ik nog een oefening. Het gaat redelijk goed, mijn controlepauze zit zo rond de 30/35, af en toe wat lager en soms wat hoger. Zit wel eens te denken om de CPAP een keer te gaan gebruiken om mijn ademstops te controleren. De weken dat ik het apparaat nog 1x per week gebruikte zat ik rond de 5 stops. Ik ben op de goede weg maar ben er nog niet helemaal.’

Naar nul ademstops
Toen ik bij jullie kwam had ik ongeveer 15 stops. Nu slaap ik als een roos en mijn vrouw heeft nooit meer een ademstop waargenomen.

Geen CPAP meer, energiepeil onvergelijkbaar
Hallo Marc, Even een update van mij hoe het er nu voor staat.
Ik heb sinds de zomervakantie de CPAP niet meer gebruikt en het gaat goed. Ben inmiddels naar de longarts geweest en aan gegeven dat ik de Buteyko ademtherapie heb gevolgd en de CPAP niet meer gebruik.

Lees meer...

Ook aangegeven dat ik medicijnen voor RLS nog steeds gebruik en ook nodig heb. Hij wilde middels een slaaptest vaststellen of ik ook werkelijk geen of nagenoeg geen ademstilstanden meer had. De slaaptest wees uit dat ik op een gemiddelde zat van 1.8 ademstops. Zijn reactie was dat hij er waarschijnlijk meer had dan ik. De ademtherapie zal je wel geholpen hebben, samen met de medicijnen voor RLS gaf hij aan en ik deelde zijn mening. Inmiddels heb ik het apparaat teruggestuurd en dat voelde als een afronding van mijn apneu verhaal. Ik oefen nog regelmatig als ik denk dat het nodig is. Mijn energiepeil is niet meer te vergelijken met die van 1,5 jaar geleden.

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

TEST JE GEZONDHEID

Klik hier voor de gezondheidscheck

[]
1
Step 1

Gezondheidscheck

Geef hieronder je klachten aan

Ademhaling

Energie

Gehoor

Neus en keelpick one!

Huid

Spijsvertering

Spieren

Bloedsomloop

Gewicht

Slapen

Psychisch

Algemene stress factoren

Akkoord privacybeleidPrivacyverklaring: https://www.buteyko-ademtherapie.nl/privacyverklaring/

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

ADEMHALING ALS MEDICIJN

ADEMHALING ALS MEDICIJN 

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

BLIJF OP DE HOOGTE

error: Content is protected!