Ademwijzertraining

&

Slaapapneu

De Ademwijzer training vermindert ademstops en slaap apneus. Ook bouwen mensen hun CPAP of andere adem apparaten af.  Je gaat minder snurken en zo is het een natuurlijke oplossing voor slaapapneu.

Aanpakken van slaapapneu: met geduld en het resetten van het ademhalingscentrum kom je een heel eind!

Het is erg vervelend om slecht te slapen doordat ademstops een rustige, diepe slaap verstoren. Het gebruik van een apparaat bij slaapapneu, zoals een CPAP, zorgen er weliswaar voor dat je beter door kan slapen maar zorgen er niet voor dat het lichaam weer herstelt en de apneu’s verdwijnen. Ook is het apparaat niet echt bevorderlijk voor de rust (en intimiteit) in de slaapkamer en slapen partners soms liever in een andere kamer. Te moeten slapen met een apparaat op je gezicht is natuurlijk sowieso onaangenaam.

Er kunnen meerdere factoren meespelen waardoor mensen slaapapneu krijgen, zoals: afwijking van het keel-  of neusgebied, overgewicht, (overmatig) alcoholgebruik, roken, een lage tonus van de mond- en keelspieren door slaapmiddelen gebruik, nierfalen, longafwijkingen of erfelijke factoren. Wanneer je op natuurlijke wijze iets aan de slaapapneu wilt doen, is het wel belangrijk om deze factoren onder de loep te nemen en naast het verbeteren van de ademhaling aan te pakken. 

De Ademwijzer training is een natuurlijke manier om nachtelijke ademstops te verminderen of er vanaf te komen en uiteindelijk, met de juiste begeleiding, wellicht zonder apparaat te kunt slapen. Het blijkt namelijk dat een te groot ademvolume door een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum in de hersenen, van grote invloed is op het functioneren van de luchtwegen. Dit gegeven is in de jaren ’60 door de Oekraïnse arts Dr. K. Buteyko ontdekt. Dr. Buteyko deed 10 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het ademvolume op de gezondheid van mensen en ontdekte de techniek om het ademhalingscentrum te resetten. 

Dit is wat de training uniek maakt ten opzichte van andere ademhalingscursussen en -oefeningen: met bepaalde Buteyko technieken wordt de ademhaling gereset in het ademhalingscentrum, zonder met bewustzijn de ademhaling te sturen. Met oefeningen die de ademhaling wel bewust sturen, zoals naar je buik ademen, tellen bij de in- en uitademing en het aantal ademhalingen per minuut proberen te veranderen, beïnvloed je de ademhaling alleen kortdurend. Deze oefeningen hebben géén invloed op het ademhalingscentrum en een structurele verandering blijft daarom uit.

Ademwijzer: aanpak slaapapneu met gezonde ademhaling en minder stress

Wanneer je met de Buteyko ademtechniek het ademhalingscentrum gaat resetten en het ademvolume daardoor langzaam teruggaat naar een normale 6 liter per minuut, zullen de ademstops minder worden. Dit komt onder meer omdat er dan minder druk op de luchtwegen komt te staan en deze daardoor minder snel ‘dichtklappen’. Tijdens de trainingsweken kan je de CPAP gewoon blijven dragen. In de afbouw van het gebruik van het apparaat zetten we in eerste instantie kleine stappen. Bijvoorbeeld door te beginnen met een deel van de nacht het masker niet meer te dragen, wanneer de ademstops al minder zijn geworden. Uiteindelijk zien we in de drie maanden van de begeleiding bij ongeveer de helft van de cliënten dat het masker niet meer gebruikt hoeft te worden. De andere helft doet er langer over. Dit heeft vaak ook te maken met de eerder genoemde andere factoren die meespelen en waaraan ook gewerkt moet worden om tot een goed resultaat te komen.

Overweging
Slaapapneu kan gepaard gaan met overgewicht. Het aanpakken daarvan kan naast een gezond ademvolume (minder druk op de luchtpijp) voorwaarde zijn om de apneus te stoppen. Het proces van gewichtsvermindering zal tijd en inspanning kosten. De 3 keer daagse oefeningen kunnen dan als een extra last voelen. Tegelijkertijd zal door het fysieke aanpassingsproces van gewichtsafname een toename van het ademvolume kunnen plaatsvinden waardoor ademhalingsklachten toenemen. De CPAP voorziet dan in voldoende slaap, maar niet zozeer in het helpen verlagen van het ademvolume. Ziedaar een interessante puzzel.
De ademwijzertraining kan de toename van ademvolume onder controle houden en daarmee in sommige gevallen de afbouw van de CPAP bespoedigen. Het proces van gewichtsvermindering kan dus door de training ondersteund worden, terwijl het resultaat van een volkomen rustige ademhaling zich misschien pas laat zien als het gewicht op orde is.
Je kan ook besluiten eerst de gewichtsafname aan te pakken (en mogelijke toename van ademhalingsgerelateerde klachten voor lief nemen), om daarna het gezonde ademvolume van 6 liter te trainen met de Buteyko Ademwijzertraining nclusief de afbouw van het apparaat indien dit nog in gebruik was.

 

Ervaringen

Niet meer bang om naar bed te gaan

Vanwege slaapapneus en slecht in en doorslapen Ademwijzertraining gaan doen. Dezelfde avond sliep ik snel in. Ik ben veel beter gaan slapen door de Ademwijzertraining. Ik mis het wanneer ik het niet doe.
Door de Ademwijzertraining ben ik mij veel zekerder gaan voelen. In de tijd van veel stress waren de momenten met Ademwijzeroefeningen fijne momenten, alsof ik omringd werd door liefdevolle familieleden. Mijn astma is minder geworden, geen benauwdheid meer. Meestal goed doorslapen ´s nachts. Niet meer bang zijn om naar bed te gaan. Mijn leven is het weer waard om geleefd te worden. Wat ben ik blij dat ik dit ben gaan doen. Dank je wel Marc.
Ruben

André, 83 jaar, stopte gebruik van CPAP

Ook met 83 jaar kun je het nog best een kans geven: je CPAP afbouwen. André was er heel erg blij mee!
Geen BIPAP (ademapparaat) nodig!
‘Ik ben een man van 66 jaar en de laatste jaren had ik een juridisch geschil met mijn werkgever die mij van dingen beschuldigd heeft die ik niet gedaan heb ( inmiddels geschikt ). Hierdoor kreeg ik een burn-out met alle ellende daarbij zoals flinke gewichtstoename en snurk problemen. Hiermee ben ik naar een longarts gestuurd en heb een BIPAP apparaat meegehad om s’nachts op te zetten.

Ik heb deze exact 10 min opgehad en mezelf beloofd dit nooit meer te gebruiken, en een andere manier gezocht op het web. Zo kwam ik terecht bij Marc Scheffer met z’n ademtherapie, inmiddels flink wat gewicht kwijt en het snurken is zo goed als weg.
Dus Marc bij deze bedankt!!!’

Einde vermoeidheid door apneus

‘Voordat ik aan Buteyko begon bestond mijn nacht uit 4 of 5 blokjes slapen van 1,5 tot 2 uur elk. Als gevolg van de apneu’s werd ik steeds na een ademstop even wakker en bereikte dus mijn diepe slaap nooit.
Gevolg: bijna permanent moe en overdag vaak indutten. Ik voel me nu veel beter omdat ik de nacht met meerdere uren diepe slaap begin. Na circa vijf uur slapen moet ik even naar de WC en slaap daarna nog 1 of 2 keer 1,5 a 2 uur. Kortom: ik sta nu meestal uitgerust op in plaats van vermoeid.’

Al een paar weken de CPAP niet meer gebruikt

Ik heb nu een paar weken de CPAP niet meer gebruikt. Doe door de week tussen de middag doe ik nog een oefening. Het gaat redelijk goed, mijn controlepauze zit zo rond de 30/35, af en toe wat lager en soms wat hoger. Zit wel eens te denken om de CPAP een keer te gaan gebruiken om mijn ademstops te controleren. De weken dat ik het apparaat nog 1x per week gebruikte zat ik rond de 5 stops. Ik ben op de goede weg maar ben er nog niet helemaal.’

Naar nul ademstops

Toen ik bij jullie kwam had ik ongeveer 15 stops. Nu slaap ik als een roos en mijn vrouw heeft nooit meer een ademstop waargenomen.

Geen CPAP meer, energiepeil onvergelijkbaar

Hallo Marc, Even een update van mij hoe het er nu voor staat. Ik heb sinds de zomervakantie de CPAP niet meer gebruikt en het gaat goed. Ben inmiddels naar de longarts geweest en aan gegeven dat ik de Buteyko ademtherapie heb gevolgd en de CPAP niet meer gebruik.
Ook aangegeven dat ik medicijnen voor RLS nog steeds gebruik en ook nodig heb. Hij wilde middels een slaaptest vaststellen of ik ook werkelijk geen of nagenoeg geen ademstilstanden meer had. De slaaptest wees uit dat ik op een gemiddelde zat van 1.8 ademstops. Zijn reactie was dat hij er waarschijnlijk meer had dan ik. De ademtherapie zal je wel geholpen hebben, samen met de medicijnen voor RLS gaf hij aan en ik deelde zijn mening. Inmiddels heb ik het apparaat teruggestuurd en dat voelde als een afronding van mijn apneu verhaal. Ik oefen nog regelmatig als ik denk dat het nodig is. Mijn energiepeil is niet meer te vergelijken met die van 1,5 jaar geleden.

error: Content is protected !!