Mindfulness

pasfoto-marc-rond-2019

Een gezonde koers vinden

Sinds 2010 staat gezondheid, met name zelfgenezing, centraal in mijn werk. Dankbaar werk, met mooie persoonlijke ontmoetingen!

Mijn levenspad ging niet altijd over rozen: chronische hyperventilatie tussen mijn 12e en 48e, 20 jaar angststoornis, chronische bronchitis, rugklachten, psoriasis en artritis psoriatica. Van het overgrote deel van die klachten heb ik mezelf kunnen genezen en ik ervaar daarmee een vreiheid die ik daarvoor nooit heb mogen ervaren. En die vreiheid gun ik iedereen!

In mijn aanpak staan open contact en humor centraal.

Intelligentie van je lichaam
Je lijf weet best wat er moet gebeuren: vaker uit de stress, gezond eten en voldoende bewegen en vooral ook niet zoveel (onnodig) denken en piekeren. Maar je drukke denkhoofd en niet altijd handige gewoonten geven je niet genoeg ruimte voor de nodige koerswijziging. En dat is niet gek, dat is een probleem waar de meeste mensen op dit moment mee te kampen hebben. Gewoon omdat we voor het eerst in de geschiedenis (zo sinds 1980) te maken hebben met aanhoudende stressfactoren. Praktisch alle gezondheidsexpert zijn het er over eens dat we teveel stress ervaren als we niet oppassen. Daar mag je dan dus best wat professionele hulp bij inschakelen!
Je kunt denken, ja maar met mindfulness moet ik toch heel lang op de grond liggen (bodyscan) of andere tijdrovende oefeningen doen? Dat gaat me vast niet lukken en is dat dan wel leuk genoeg?
Ik zeg: dat kun je zeker wel! Als ik het kan kan jij het makkelijk. Want ik ben (was) me er eentje! Ik was superdruk (dacht ik) en ja, supergestresst (dat geloofde ik dan weer niet). Met een goede trainer en genoeg humor kwam ik weer op mijn pootjes terecht. Dat kun jij ook. En wees gerust, ik heb ruimschoots ervaring met het coachen van mensen. Ik sta (bijna) iedere ochtend blij op omdat ik mijn werk -mensen gezonder helpen maken- nog iedere dag erg fijn vind om te doen.
Belangrijkste is eigenlijk het je lichaam aanleren van mindfulness. Mindfulness zit meer in je lichaam dan tussen de oren! Dat is een hele verrassende ont-dekkingsreis. Humor en nieuwsgierigheid zijn  een mooie brandstof voor die reis!

Moet ik dan op zo’n kussentje zitten en dat soort zaken? Nee, je moet niets!

Urenlang op een (yoga) kussentje zitten is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet voor mij! We hebben dus stoelen staan, maar ik verbied niemand om oefeningen op een kussentje te doen als je je daar beter bij voelt.

Wat is Mindfulness?

De werkzaamheid van Mindfulness is al tientallen malen wetenschappelijk bewezen. Mindfulness helpt je lichaam te genezen van allerlei kwalen maar ook mentale onrust. Het maakt je opmerkzaam voor de rust en schoonheid van het alledaagse leven. Je beoefent de kunst je te verbinden met dit moment. Het probleem is namelijk dat onze gedachten er met onze gevoelens, zowel fijne als vervelende vandoor gaan en we er dagen, soms jarenlang last van kunnen hebben. Die vervormde gedachten/gevoelens vertroebelen onze waarneming. Soms is dat duidelijk voelbaar (angst voor bepaalde situaties), maar vaak is dat een onbewust gevoel. Dat is stressvol! Door mindfulness kunnen langzaam maar zeker deze stressreacties verdwijnen en ontstaat meer leef-tijd!

Mindfulness sluit aan bij het lichaamswerk waar ik al eerder een opleiding in deed. Het is bovendien een mooie aanvulling op de adem- en stresscoaching die we sinds 2010 geven. Eind 2019 ben ik afgestudeerd als categorie 1-trainer MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) bij het Instituut voor Mindfulness, de grondleggers in Nederland van mindfulness.

Video van grondlegger Jon Kabbat-Zinn

Ik laat in de video hieronder graag Jon Kabbat-Zin aan het woord die mindfulness ontwikkelde in een ziekenhuis. Het heeft inmiddels veel bewezen gunstige resultaten op herstel van ziekte en op het fysieke en mentale functioneren van ons als mens.

Mindfulness individueel

Heb je behoefte aan een meer individuele aanpak? Leer in je eigen tempo de verschillende Mindfulness toepassingen kennen en inpassen in je dagelijks leven. Een startconsult van 2 uur, 4 opvolgconsulten van een uur, met een tussentijd van een of meer weken. Websiteondersteuning met audio en videomateriaal.
Kosten €495,- particulier. Bij vergoeding door verzekeraar of werkgever €675,- incl 21% BTW

Neem contact op met Marc Scheffer:
0570 76 878 | 06 170 190 68 of vul het contactformulier onderaan de pagina in.

Mindfulness 8-weekse (niet tijdens Corona-crisis)

Kosten €375,- particulier. Bij vergoeding door verzekeraar of werkgever €550,- incl. 21% BTW

Op dit moment staat er geen groepstraining gepland.

Ervaringen

Niet meer zo emotioneel
“Ik heb in 30 jaar niet meer zulke mooie handen gehad. Ik heb van de stress altijd de velletjes kapotgetrokken. Tot bloedens toe. Ik heb meer rust in mijn hoofd. En ik kan dit nu goed vertellen zonder te huilen maar ik was vaak heel emotioneel. Bijvoorbeeld door een heftige situatie. Dat had ik ook afgelopen weekend maar eigenlijk heb ik er niet zo’n last van. Vanaf mijn 12e jaar voelde ik dat er steeds aan me werd getrokken, nu voel ik me juist heel chill. Ik kan weer meer lachen. Ik blijf meer bij mezelf, ik dacht eigenlijk altijd aan de ander. Laatst was er weer lawaai in de huiskamer omdat mijn man voetbal aan het kijken was, en in plaats van me daaraan te irriteren liet ik het bad vol lopen en ging fijne dingen voor mezelf doen. Eigenlijk voel ik me steeds meer bij mezelf.”
Hiske

Veel meer energie
“Ik was altijd in de vijfde versnelling. Ik bemoeide me overal mee. Er is er was onlangs een knallende ruzie in mijn familie, mijn twee zussen vlogen elkaar in de haren. Ik kwam er deze keer niet in terecht. Ze kwamen bij me en zeiden wat kun jij eraan doen: ik zei ik ben er niet bij geweest, dus ik kan er niks aan doen. Toen hebben ze het samen opgelost. Vroeger zou ik me naar hebben gevoeld omdat Kerstmis er aan komt en er dan ruzie zou zijn. Ik voel door hoe ik nu ben veel meer energie. Het is wel even lastig want ik ben nu noodgedwongen in de eerste versnelling, maar ik voel wel meer rust in mijn lichaam en in mijn hoofd. De lichaam scan is een mooie hulp, ik voel me weerbaarder naar mensen. Ik heb altijd een steen bij me en daar staat op pluk de dag. Dat doe ik de laatste tijd veel meer als ooit.”
Evelien

Op de goede weg
“De eerste week was ik heel blij met de body scan, maar ik val nog wel vaak in slaap. Ik heb me voor het eerst ziekgemeld laatst ik voel ook dat ik er iets meer bij bent dat ik iets meer aandacht heb. Als ik paardrijden ben ik wel met volledige aandacht bij wat ik doe, maar bij alle andere zaken (Yvette heeft twee bedrijven en het werk lijkt nooit te stoppen) vind ik het nog lastig om er aandacht bij te houden. Maar ik ben op de goeie weg.”
Erik

Meer bewust van mijn lichaam
“Ik ben een rationeel iemand, maar deze training heeft me meer bewust gemaakt van mijn lichaam. Ik ben ook al wat meer van dingen aan het genieten. Ik voel mijn handen meer, ook zo op de dag. Ik voelde nooit iets van mijn lichaam.”
Francien

Vertrouwen dat het goed komt
“Ik wil er sowieso mee doorgaan, de mindfulness heeft me zoveel gebracht. Het UWV geef me daar ook de ruimte voor. Mijn omgeving merk ook dat ik meer voor mezelf aan het zorgen ben, maar dat vinden ze niet meteen positief. Laatst werd me verteld dat de ijskast op zaterdagochtend gebracht zou worden. Maar ik zou ‘s middags weg naar Enschede, en ik had er geen zin in dat mijn hele ochtend door hun in beslag zou worden genomen. Ik zei dat het niet uitkwam. Dat zijn ze niet van mij gewend en ze werden een beetje boos. Ik heb wel het vertrouwen dat dat goed komt en ik ben nu beter aan het inplannen om voor mezelf te zorgen. Ik heb de afgelopen vijf jaar drie aanvallen gehad waarbij mijn arm helemaal op slot draaien, de angst daarvoor is steeds minder. Ik voel me nu meer ruimte om liever voor mezelf te zijn. Ik was opgevoed met targets halen en presteren. Ik vind dat nu bullshit. Niet iedereen is hetzelfde, ik wil luisteren naar mezelf, geen onhaalbare doelen meer. Ik wil me bezighouden met wat op mijn pad komt en ik wil er naar leven wat goed voor me is.”
Hanneke

Kan nu beter nee zeggen
“Het was goed om hiermee bezig te zijn, ik kan nu beter nee zeggen in plaats van steeds ja. Ik heb meer rust naar mezelf toe, ik voel het in mijn gezicht. Mijn huid gaf aan dat er eigenlijk heel veel stress onder zat. De stilte dag was het begin om die los te laten. Dat is achteraf gezien heel prettig. Ik ga verder met het mindfull bewegen in de komende tijd.”
Machteld

Ik voel me niet meer zo verantwoordelijk voor anderen
“Ik ben meer voor mezelf aan het zorgen, ik voel meer ruimte, minder spiertrekkingen. Meer rust. Ik kan ook meer accepteren dat ik dat heb die spiertrekkingen. Ik had niet verwacht dat het al zo snel beter zal worden. Ik denk ook meer aan mezelf, ik voel me niet meer zo verantwoordelijk voor alles van anderen. Ben ook minder in mijn emoties, in mijn gevoel. Ik kan mijn zoon nu ook meer loslaten en hem zijn eigen fouten laten maken.”
Evelien

""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
error: Content is protected !!