Ademwijzertraining

&

Hyperventilatie

De Ademwijzer training geeft het beste uit Buteyko, Mindfulness en Lichaamswerk. Het zijn wetenschappelijk onderbouwde ademoefeningen voor chronische hyperventilatie. Mooi als je een alternatief zoekt voor aanpakken met ademgymnastiek. We doen het tegenovergsetlde als de Iceman Wim Hof. Daar ga je juist hyperventilaren. Dus hyperventilatie of een hyperventilatie aanval, verkeerde ademhaling, onrustige ademhaling, hoge ademhaling, oppervlakkige ademhaling, te snelle ademhaling? Volg de Ademwijzer training! Een natuurlijke oplossing voor chronische hyperventilatie, acute hyperventilatie of hyperventilatie aanvallen.

Hyperventilatie, wat is dat eigenlijk?

Het gevoel geen lucht te krijgen, snel benauwd. Dat wordt vaak genoemd.
Er  is wel een groot verschil tussen acute en chronische hyperventilatie. Acute hyperventilatie uit zich al snel in een hyperventilatie-aanval. De ademhaling is in dat geval volledig op hol geslagen en moeilijk onder controle te krijgen. Een klassieke remedie is om dan in een zakje te ademen of in het kommetje van je twee handen.
Toch hebben veel mensen de ervaring ‘dat er iets mis is met hun ademhaling’, zonder dat ze ooit een hyperventilatie-aanval hebben gehad. Je kunt namelijk aldoor teveel ademen, ofwel lijden aan chronische hyperventilatie, zonder dat je een heftige hyperventilatie-aanval krijgt. We horen daarom vaak: “ik wist niet dat ik teveel ademde”. (adem jij teveel? Doe de ademtest!)
Wanneer er gezondheidsklachten komen, realiseer je je waarschijnlijk eerst niet dat die voort kunnen komen uit een periode van aanhoudende stress en de ermee samengaande chronische hyperventilatie. Het is ook best lastig aangezien zelfs doctoren chronische hyperventilatie niet altijd (h)er­kennen. Soms worden bepaalde klachten wel als hyperventilatieklachten herkend, zoals een tintelend gevoel in de ledematen, een onrustige ademhaling (vaak ’s nachts), een ademhaling die te snel gaat of die geen rustpunt meer heeft, of het vaak moeten zuchten.
In de reguliere gezondheidszorg wordt hyperventilatie over het algemeen gezien als een onschuldige kwaal die vanzelf over gaat. Mensen die bij ons in de praktijk komen melden regelmatig dat hun hyperventilatie door de (huis-)arts als ‘iets dat tussen de oren zit’ wordt bestempeld. Zij worden doorgestuurd naar een psycholoog, waar de hyperventilatie over het algemeen niet van overgaat, of slechts tijdelijk lijkt te verminderen. Of men moet naar de (psychosomatisch) fysiotherapeut waar veelal de buikademhaling geforceerd wordt, hetgeen niet kan werken met een groot ademvolume en waardoor men ook veel teveel met de ademhaling bezig is. Het wordt nog meer “een ding”…

Onverklaarbare klachten

Helaas zijn er vele klachten die samenhangen met chronische hyperventilatie De schattingen van het aantal mensen met een ongezonde ademhaling lopen uiteen van 50% tot 90%. Interessant is om te tellen hoeveel van de mensen die je op straat tegenkomt, met de mond openloopt. Je mag ervan uit gaan dat met de mond open lopen een sterk vergrote kans geeft om (regelmatig) door de mond te ademen. Dit duidt op een vergroot ademvolume, omdat het door de neus ademen de luchtstroom tempert.

De arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko en zijn team deden tien jaar lang intensief onderzoek naar het verband tussen ademhaling en gezondheidsklachten. Maar liefst 150 aandoeningen hebben volgens zijn bevindingen een directe relatie met de ademhaling. Uniek aan zijn visie is dat Buteyko sommige ziekteverschijnselen zag als een poging van het lichaam om koolzuur vast te houden. Een voorbeeld daarvan is de acute benauwdheidsaanval die een astmapatiënt kan ervaren. Buteyko verklaart deze benauwdheid niet vanuit een zuurstoftekort in de longen maar vanuit een koolzuurtekort in het bloed. Door een te laag koolzuurgehalte in het bloed verkrampt namelijk het gladde spierweefsel rondom de luchtwegen en dit geeft een benauwd gevoel, een gevoel dat je ‘niet meer goed dóór kan ademen’, een gevoel alsof je ‘niet genoeg lucht krijgt’. De link met ‘te weinig zuurstof’ wordt vaak snel gelegd, terwijl dit feitelijk onjuist is.

Glad spierweefsel weer ontspannen

Buteyko onderzocht waarom glad spierweefsel verkrampt en kwam tot de volgende conclusie: het glad spierweefsel trekt niet voor niets samen, dit doet het om het koolzuurgehalte in het lichaam op peil te houden. Het lichaam zegt als het ware: laat het koolzuur niet ontsnappen, blokkeer de uitstroom naar buiten want het lichaam heeft koolzuur dit nodig om voldoende zuurstof af te kunnen geven aan de lichaamscellen (zie hoofdstuk over Bohr-effect).

Buteyko’s oplossing voor deze luchtwegproblemen was dan ook niet om de luchtwegen met medicijnen geforceerd te openen om meer zuurstof in de longen te krijgen, maar door de ademhaling rustig te maken waardoor het koolzuurgehalte in het bloed weer stijgt en de zuurstof weer beter afgegeven wordt. Zo zal het spierweefsel rondom de luchtwegen ontspannen, waardoor de luchtwegen vanzelf weer opengaan en het gevoel van benauwdheid verdwijnt.

Glad spierweefsel vind je op veel plaatsen in het lichaam waar zich holle ruimten bevinden. Het door een te groot ademvolume verkrampen van dit spierweefsel kan plaatsvinden rondom bloedvaten, het hart, de haarvaten in handen en voeten en in de hersenen, de urinewegen, de blaas en de darmen. Met de meest uiteenlopende gevolgen van dien.

Voldoende koolzuur nodig voor rustige zenuwen

Behalve dat een koolzuurtekort (door te veel ademen) overal in het lichaam kan leiden tot verkramping van spierweefsel, is er nog een belangrijk gevolg van koolzuurtekort in het lichaam, namelijk het overprikkeld raken van het zenuwstelsel. Het is gebleken dat koolzuur de ‘vuurdrempel’ van zenuwen dempt. Bij te weinig koolzuur ‘vuren’ zenuwen sneller. Dit kan (mede) oorzaak zijn van een rusteloos gevoel en ook van tintelingen op alle mogelijke plaatsen in het lichaam.

Doorbreken van (aanhoudende) stress

Verder noemden we al dat ademhaling en stress veel met elkaar te maken hebben. Bij aanhoudende stress wordt het ademvolume namelijk automatisch groter. Het is goed om te weten dat bij stress vrijwel alle biochemische processen in het lichaam veranderen, de ademhaling is daar één van.

Natuurlijk is het ondenkbaar om te leven zonder stress. En zelfs onwenselijk. Het zou niet handig zijn om zonder enige stress en dus ook zonder enige alertheid de straat over te steken bijvoorbeeld. Gelukkig hebben we daarvoor een onbewuste stressrespons, die al in werking treedt voor we het merken. Deze onbewuste stressrespons is zeer nuttig omdat het ons helpt in stressvolle situaties ‘te overleven’.

Daarnaast kunnen we last hebben van aanhoudende dagelijkse stress (op het werk, in de relatiesfeer, enz.). Helaas geeft het verminderen van deze stress, bijvoorbeeld door een paar maanden ‘in een hutje op de hei’ gaan zitten, niet het beoogde effect, namelijk dat het ademhalingscentrum automatisch het ademvolume bijstelt. In de periode dat je het rustiger aan doet is je ademconditie wel meer in overeenstemming met de    inspanning die je levert, waardoor het ogenschijnlijk weer beter met je gaat. Maar je ziet dat bijvoorbeeld een burn-out, eenmaal terug op de werkvloer, weer de kop op kan steken. Dat ligt dan voor een deel aan gedrag dat veranderd moet worden maar vooral ook aan het feit dat de ademhaling niet vanzelf terugkeert naar een gezond ademvolume.

In onze praktijk zien we daarom dat het aanpakken van de ademhaling èn het beter omgaan met stress de meest effectieve manier is om het zelf genezend vermogen van het lichaam te ondersteunen en je overeind te kunnen houden in onze veeleisende samenleving.

Ken om te beginnen je ademvolume en doe de ademtest!


Ervaringen

 

Minder vermoeid, sneller herstel

De ontspannings­oefeningen zijn erg prettig om te doen en kosten me geen inspanning. Ik merkte al vrij snel verbetering in mijn situatie. Ik voel mij meer ontspannen, de hyperventilaties worden stukken minder en ik krijg langzaamaan wat meer energie om dingen vol te kunnen houden. Ik begin me wat beter te voelen en ik slaap veel beter waardoor ik ook steeds meer vooruitgang boek. Als ik nu nog wel eens over mijn grens ga en ik even weer een terugval heb, doe ik weer een tijdje de oefeningen en dan merk ik gelijk weer verbetering. Wel moet ik nog uitkijken niet te enthousiast te worden met de energie die ik inmiddels weer heb zodat mijn batterij niet zo weer leegloopt. Ik wou dat ik deze methode eerder had ontdekt, dat had mij denk ik een hoop ellende bespaard.
Martijn, docent Technische Universiteit, Delft

Het wordt alleen maar beter

Mijn naam is William en ben internationaal vrachtwagen­chauffeur. Een paar jaar geleden begonnen er klachten te komen: overmatig transpireren, hartkloppingen en het gevoel flauw te vallen kwam steeds vaker voor. De artsen kwamen met de conclusie dat ik hyperventilatie had. Ben toen naar de fysiotherapeut geweest voor ademhalings­oefeningen, zonder succes. Ook diverse ademhalings­oefeningen van het internet hielpen niet. Zelfs dik 2 jaar aan de pillen gezeten, maar niks werkte. Door middel van de Ademwijzertraining ben ik in 5 weken anders gaan ademhalen. Ik had in het verleden elke dag om de 3 à 4 uur een hyperventilatie aanval. Was doodmoe, had geen energie en was prikkelbaar. Nu, na 4 weken oefenen, nog maar 1x per week zo’n aanval, meer energie en de ademhaling is er stukken beter op geworden. Een hoop klachten zijn aan het verdwijnen. Het wordt alleen maar beter en ik ben pas 5 weken bezig!
William, vrachtwagenchauffeur, Bergen op Zoom

Af van hyperventilatieklachten

Ik heb maanden last gehad van hyperventilatieklachten. Mijn klachten waren met name heel duizelig, moe en vooral gestrest. Door deze klachten, maar vooral door de spanning die ik in mijn lichaam voelde, was ik ook onzeker en angstig. Ik heb vele andere therapieën gevolgd, met weinig resultaat. Na 3 maanden de oefeningen te hebben toegepast, slaap ik veel beter, heb ik geen hyperventilatieaanvallen meer, is mijn duizeligheid zo goed als weg, heb ik veel meer energie, en als ik na een drukke week weer wat spanning in mijn lichaam voel opkomen, doe ik een paar keer een oefening en de spanning gaat echt waar weer weg, heerlijk gevoel!
René, docent, Deventer

Nu weet ik: ik had chronische hyperventilatie

Vorig jaar had ik erg veel last van hoge ademhaling, stress, slecht slapen en geïrriteerdheid naar mijn gezin. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam via google op de website van Marc terecht, ik herkende daar veel klachten die ik had. Nu ben ik weer terug op een gezonde ademhaling. Ook de stressklachten zijn verdwenen en maak ik weer goede lange nachten. Ik ben ook beter gaan letten op mijn voeding en heb gemerkt dat dat ook van invloed was op mijn ademhaling en mijn gemoed. Ik ben naar mijn gezin weer een stuk ontspannener geworden.
Ellen, HR-consultant, Spijkenisse

Klaar met gapen

Al meer dan 20 jaar had ik last van gapen. Ik gaapte bijvoorbeeld op de terugweg van een feestje in de auto vaak aan een stuk door. Maar ook na het eten van een grote maaltijd zat ik vaak te gapen. Dit alles was erg vervelend voor mijzelf maar ook voor de omgeving. Daarnaast had ik onder andere erg veel last van kramp in de benen tijdens het zwemmen, had ik dove vingers en tenen en een opgeblazen gevoel na een dag werken. In de afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken geweest maar helaas kon de oorzaak van mijn gaapprobleem niet gevonden worden. Uiteindelijk is er toch geconstateerd dat ik aan chronische hyperventilatie leed. Gelukkig heb ik toen de Ademwijzertraining gevonden. Nu ben ik van bovengenoemde klachten af. Wat is het heerlijk om te leven zonder gapen en te kunnen zwemmen zonder kramp te krijgen!
Niels, politieagent, Zutphen

Herstart

Jarenlang heb ik rondgelopen met, achteraf, chronische hyperventilatie klachten. Nadat een alerte verpleegkundige mijn ademhaling en stem hoorde, is uiteindelijk een provocatietest gedaan en kreeg ik de diagnose chronische hyperventilatie. Met deze diagnose heb ik 2 jaar lang gezocht naar ‘passende ondersteuning’ totdat ik uiteindelijk de Ademwijzer training vond. Vanaf dag 1 direct resultaat geboekt. Je beter voelen, steeds beter, dit is echt leven!
Daniel, telemarketeer, Zwolle