Hooikoorts

Een nieuwe lente zónder hooikoorts?

Hooikoorts is een vervelende aandoening die ieder jaar weer de kop opsteekt in het voorjaar. Klachten kunnen zijn: veelvuldig niezen, verstopte, pijnlijke of jeukende neus, loop- of bloedneus, rode, branderige of tranende ogen, opgezwollen oogleden, kriebelhoest, hoofdpijn, vermoeidheid, enz. Deze klachten ontstaan door een allergische reactie op stuifmeel van grassen, planten of bomen.

Hooikoorts is een sterke reactie op allergene prikkels (pollen e.d.) van buitenaf. Dit heeft te maken met een verhoogt histamine gehalte in het lichaam. Dit verhoogde histamine gehalte kan te maken hebben met teveel ademen (chronische hyperventilatie) en met een verhoogde stressrespons in het lichaam. Door stress werkt het hormoon- en immuunsysteem namelijk niet naar behoren, het is ingesteld op “vechten-of-vluchten”. Een van de gevolgen daarvan is dat de histamine productie stijgt, een stof die alertheid op de omgeving verhoogt. Naast dat de histamine je gevoelig maakt voor allergenen (pollen, e.d.) zorgt het ook voor verwijding van de bloedvaten, waardoor er meer vocht vrijkomt. Mogelijke gevolgen: een loopneus, opgezwollen neusslijmvlies of een verstopte neus. Omdat de histamine zich aan bepaalde zenuwuiteinden hecht kunnen jeuk en niesbuien ontstaan.

 

De Ademwijzer training heeft twee belangrijke effecten op de hooikoorts

  1. Door de chronische hyperventilatie met de Ademwijzer training aan te pakken (verlagen van het ademvolume van ± 15-20 liter per minuut naar ± 5-7 liter per minuut), adem je op de eerste plaats al veel minder pollen in. Daardoor vermindert de allergische reactie alleen al.
  2. Met het doorbreken van de stressrespons, door de diepe ontspanning tijdens de dagelijks oefeningen, kan ook de hormoonhuishouding zich herstellen naar normale waarden, waaronder de overproductie van histamine. De allergische reactie in de neus zal afnemen, de slijmvliezen slinken, waardoor de symptomen van hooikoorts verdwijnen.

Dit gegeven is in de jaren ’60 door de Oekraïnse arts Dr. K. Buteyko ontdekt. Dr. Buteyko deed 10 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het ademvolume op de gezondheid van mensen en ontdekte de techniek om het ademhalingscentrum te resetten.

Dit is wat de training uniek maakt ten opzichte van andere ademhalingscursussen en -oefeningen: met de Buteyko techniek wordt de ademhaling gereset in het ademhalingscentrum, zonder met bewustzijn de ademhaling te sturen. Met oefeningen die de ademhaling wel bewust sturen, zoals naar je buik ademen, tellen bij de in- en uitademing en het aantal ademhalingen per minuut proberen te veranderen, beïnvloed je de ademhaling alleen kortdurend. Deze oefeningen hebben géén invloed op het ademhalingscentrum en een structurele verandering blijft daarom uit.

Wanneer je met de Buteyko techniek het ademhalingscentrum hebt gereset en het ademvolume hebt teruggebracht naar een normale 6 liter per minuut, werkt de ademhaling weer zoals het hoort. De zuurstofvoorziening in het lichaam neemt hierdoor toe, het zenuwstelsel wordt rustiger en de klachten nemen daardoor af. Een volgend hooikoortsseizoen kun je weer rustig naar buiten!

error: Content is protected!