Neem bij sterke astma ademstops van drie seconden en adem tussendoor vijftien seconden. Als de oefening te laat is ingezet, bijvoorbeeld bij een astma-aanval, dan kan je voorgeschreven medicatie innemen.

Jammer genoeg wordt deze oefening op het internet in een video met veel overtuiging gebracht als reguliere Buteyko ademoefening, dus om het ademvolume te verkleinen. Dat is helemaal onjuist. Als je deze oefening herhaaldelijk voor langere tijd zou doen gaat de ademhaling juist verzwaren. Internet geeft veel informatie, maar die is niet altijd juist!

Ik ben zelf door mijn ademhaling weer gezond te maken met de Ademwijzertechnieken (die wij je ook kunnen leren) totaal van het hoesten afgekomen. Terwijl ik zeker aan het eind van de winter soms zoveel moest hoesten dat ik meer enkele uren per nacht sliep (halfovereind in een tuinstoel in de huikamer). Iemand anders die vreselijk veel hoeste is Hans van der Pol waarvan je hiernaast een filmpje ziet waarin hij vertelt wat de training hem heeft opgeleverd. Dat zèlfs zijn longemfyseem is verdwenen kun je bekijken op de pagina longemfyseem.

Jouw gezond­heid, mijn zorg

Al sinds 2010 heb ik het geluk mensen te mogen bege­leiden naar een betere gezond­heid. In die jaren heb ik veel ge­leerd over hoe het lichaam func­tio­neert als het onder stress is. Maar ook over het proces om uit de stress te komen en ont­spanning op de voor­grond te laten zijn.

Lees meer...

Mijn eigen proces om uit de stress te komen ging zeker niet van een lijen dakje. Ik moest mijn altijd doorgaande gedachten leren stoppen, mijn lichaam leren voelen en mij anders gedragen ten opzichte van voeding (+110kg).

Me niet lekker voelen, niet echt in mijn lichaam zijn en weinig energie hebben was een toestand die ik als onontkoombaar beschouwde.

Zo heb ik twintig jaar angstklachten gehad na een voor mij vreselijke ervaring met acute hyperventilatie in een kermisatractie. Het woord kermis moest ik daarna niet eens in mij op laten komen want dan stond het zweet al op mijn voorhoofd. Mindfulness en lichaamswerk hebben mij geholpen om daar een nieuwe balans te vinden en de angsten te laten verdwijnen.

Een flink aantal jaren moest ik veel hoesten. Zo erg zelfs dat ik niet meer kon slapen en ik een paar uur lang in de huiskamer half rechtop in een tuinstoel enkele uren per nacht wat kon slapen. Er hielp geen medicijn tegen. Tot ik met bepaalde Buteyko ademtechnieken mijn ademhaling weer gezond maakte en het hoesten stopte. Wat was ik daarvoor dankbaar, ik kon zelf zorgen dat het weer goed kwam!

Uiteindelijk heb ik er mijn werk van gemaakt mensen diverse beproefde technieken te leren (Buteyko, Mindfulness, Lichaamswerk, PTST-technieken, Alexandertechnieken), waardoor het zelfgenezend vermogen een flinke boost krijgt.

Doe eens de ademtest, de gezondheidscheck of neem direct contact op.

error: Content is protected !!