Hoe werkt de Ademwijzer Training?

Resetten ademhaling

In de Ademwijzer training combineren we Buteyko technieken, Mindfulness en Lichaamswerk voor een gezonde ademhaling, een rustige geest en een vitaal lichaam. Met persoonlijke aandacht voor ieders leef- en werkomstandigheden.

Iedereen is het erover eens dat de ademhaling belangrijk is. Ademhaling is voor het functioneren van alle cellen in je lichaam van levensbelang. Zo kun je prachtige onbewerkte voeding gebruiken maar met een ongezonde ademhaling zal je daar minder profijt van hebben. Waarom? Omdat wanneer je ademhaling niet op orde is, je lichaamscellen te weinig zuurstof krijgen. En dan is ook de verwerking van voedingstoffen minder effectief. Om precies te zijn functioneren de cellen 18 keer minder efficiënt als de normale verbranding met zuurstof in het geding komt en plaats maakt voor melkzuurverbranding.

Hoe zit het nu eigenlijk met de ademhaling?
Helaas bestaan er veel misverstanden over wat een gezonde ademhaling is. Zo wordt er beweerd dat méér ademen gezond is, omdat je daardoor meer zuurstof binnen zou krijgen en je er meer van de ‘afvalstof’ koolzuur door uitademt. Maar vaststaand feit is, dat je bloed bijna altijd voor 98% verzadigd is met zuurstof. Meer of minder ademen maakt dus voor de hoeveelheid zuurstof in je bloed weinig uit (vraag het maar eens aan je huisarts!). Daarnaast is koolzuur géén afvalstof maar een van de vrijkomende stoffen bij verbranding van zuurstof in de lichaamscellen. Je ademt koolzuur uit maar het is ook een stof die in het bloed een belangrijke functie heeft, namelijk om de juiste hoeveelheid zuurstof af te kunnen geven aan het lichaam op het moment dat dit nodig is (lees ook: Bohr effect) Weinig koolzuur in het bloed zorgt voor weinig zuurstofafgifte bij de verbrandingsprocessen in het lichaam, zoals bij de vertering van voedsel, het bewegen van spieren en bij het denken. Je kunt je misschien voorstellen wat dat voor consequentie heeft. Daarnaast is de koolzuur hard nodig om de Ph-waarde van je bloed op 7.4 te houden!

Er zo bestaan nog meer misverstanden rondom de ademhaling. Zoals dat je, om ‘beter’ te ademen, de frequentie van je ademhaling naar beneden zou moeten bijstellen, of adempauzes zou moeten inlassen tussen in- en uitademing, of tellen bij het ademen om de uitademing langer te maken, of leren om met de buik te ademen, of dat je met de flanken zou moeten ademen. En een ‘hoge ademhaling’, dat is verkeerd, toch? Zou je mij geloven als ik je vertel dat geen van deze beweringen juist is? Waarschijnlijk niet, want iedereen zegt het toch? Het internet staat bol van de ademoefeningen! De fysio-, yoga- of ademtherapeut weten het toch zeker wel? Overal wordt het ‘juiste’ ademen geoefend. Zelfs heel wat ademtherapeuten helpen je de ‘verkeerde’ ademhaling te ‘corrigeren’ (lees ook: ademhalingsoefeningen) Wat een teleurstelling als het dan toch niet werkt…

Ademhalingscentrum
Het niet erg geruststellend om te veronderstellen dat je lichaam niet zou weten hoe het moet ademen. Dat de ademhaling wel degelijk ontregeld kan zijn kun je ervaren omdat je niet lekker kan ‘doorademen’, snel ‘buiten adem’ bent of dat je ‘een hoge ademhaling hebt’ en we hebben gehoord van hyperventilatie-aanvallen (van dat in een zakje ademen). Toch is het een fabeltje dat je dit met het oefenen van de in- en uitademing zou moeten of kunnen veranderen. De ademhaling past zich namelijk constant aan de omstandigheden aan en moet niet in een keurslijf geperst worden, dat geeft in de meeste gevallen zelfs een averechts effect. Het geheim zit in het ademhalingscentrum in de hersenen, dat regelt de ademhaling! En dit ademhalings­centrum kan ontregeld raken, namelijk door aanhoudende stress. En dan bedoelen we stress in de breedste zin van het woord, dus ook ziekte, verkeerde voeding of ongezonde gewoontes. En dan is je ademhaling ten opzichte van je activiteit niet in balans waardoor je vage klachten krijgt. Je bent snel ‘buiten adem’, moet veel gapen of zuchten, voelt je onrustig, bent niet helder in je hoofd, enzovoort.

Te weinig mentale en fysieke ontspanning veroorzaakt ongezonde ademhaling
Stress is hierin dus een belangrijk gegeven. Door stress ga je namelijk zwaarder ademen en na 48 uur gaat je ademhalingscentrum je ademvolume (aantal liters per minuut) omhoog bijstellen. Bij langdurige stress wordt het ademvolume in het ademhalingscentrum steeds verder bijgesteld tot het uiteindelijk een te groot, ongezond ademvolume is geworden. Zoals gezegd heeft dit niet zozeer invloed op de zuurstof in je bloed maar wel op het koolzuurgehalte in het bloed. Resultaat is dat er dan minder zuurstof aan het lichaam afgegeven wordt, wat kan leiden tot serieuze klachten.

Tot de zestiger jaren van de vorige eeuw ademden de mensen over het algemeen nog redelijk gezond. Op dit moment heeft naar schatting nog maar tussen de 20% à 50% van de mensen een gezonde ademhaling. Goed onderzoek hiernaar is er niet, maar je kunt het ook heel makkelijk zelf onderzoeken. Als je gezond ademt kun je namelijk met redelijk gemak onder water de lengte van het zwembad afleggen en als je boven komt hoef je dan niet zwaar te hijgen. Of doe de volgende test eens op de afdeling op je werk of op een feestje: wie mee wil doen stopt 30 tot 40 seconden na een uitademing met ademen. Bij een gezonde ademhaling hoef je daarna nauwelijks zwaarder te ademen. Je zult zien, de meerderheid zal al eerder proestend beginnen met ademen. De arts Buteyko heeft deze makkelijk uit te voeren test bedacht en je kunt hem hier nog wat preciezer doen: https://www.buteyko-ademtherapie.nl/ademvolume-test/.

Diep kunnen ontspannen en ademhaling weer op orde
We zeiden het al, als je ademhaling niet op orde is krijgen je lichaamscellen minder zuurstof. Dat is zeer ongunstig voor eigenlijk alle functies in je lichaam. Je moet daarom je ademvolume weer op orde brengen en daarnaast ook de reden waarom je ademhaling uit de hand gelopen is: aanhoudende stressreacties in je lichaam. Stress voor een moment is niet erg, aanhoudende stress wel. En helaas brengt de huidige tijd heel wat stressfactoren met zich mee. We kunnen dat zoeken in aanhoudende prikkels op het werk (computer, telefoon, verkeer, werktijden), ongezonde voeding, onvoldoende beweging of te intensief sporten, chronische ziektes of overbelasting in de persoonlijke sfeer door bijvoorbeeld financiële- of relatieproblemen of mantelzorg.

De rij mogelijke gevolgen van een ontregelde ademhaling en een ermee samenhangend overbelast stresssysteem is eindeloos lang. Burnout die maar terugkomt, ontstekingen die maar niet overgaan, aanhoudende vermoeidheid, het is teveel om op te noemen. Feitelijk is het zelfgenezend vermogen van je lichaam ondermijnt (https://www.buteyko-ademtherapie.nl/burnout/).

Hoogst belangrijk dus om op tijd en op de juiste manier (diep) te leren ontspannen en te werken aan een gezond ademvolume!

Boek: Ademhaling als Medicijn

Wil je meer weten over de rol van de ademhaling in het lichaam en het verband tussen ademhaling en stress? Lees dan ons boek ‘Ademhaling als medicijn’
Klik op het boek voor meer info en bestellen.

Voorlichting 

·      Info voor HR managers en bedrijven: www.ademwijzerinbedrijf.nl

·      Info voor schoolbesturen en leerkrachten: www.vitaalvoordeklas.nl

KIJKJE IN DE PRAKTIJK?

INFO OVER TRAININGEN

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

ADEMHALING ALS MEDICIJN

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

NIEUWSBRIEF (opzegbaar)

error: Content is protected!