Je lijf ademt, maar raakt ontregelt door stress

Het internet staat bol van de ademtechnieken, de ene nog heftiger dan de andere. Meestal wordt er impliciet vanuit gegaan dat meer ademen meer zuurstof oplevert en dat er dan ook een hoop van dat ongezonde koolzuurgas uit je lichaam verdwijnt. Als je veel ademt verdwijnt er inderdaad veel koolzuurgas uit je lichaam, maar daar houdt de waarheid op. Want koolzuurgas is essentieel om de zuurstof in je bloed ook naar de cellen te brengen (Bohr-effect). Dus daar gaat het vooroordeel over de slechtheid van koolzuur al de prullenbak in.

En dan dat andere vooroordeel: hoe meer je ademt hoe meer zuurstof je opneemt. Dat is helaas de grootste kolder over ademhaling, die er bestaat. Als je een saturatiemeter op je vinger plaatst (ze zijn niet eens zo duur meer), dan zul je zien dat deze ongeveer 98% aangeeft. Dat wil zeggen dat je bijna 100% zuurstof in je bloed hebt. Meer dan genoeg dus! Dat is in principe bij iedereen altijd zo, tenzij je longen niet goed functioneren zoals bij longemfyseem. Maar meer ademen voor meer zuurstof is dus zinloos.

Waarom dan al dat gepuf en gehijg? Tja…dat is een goede vraag. Waarschijnlijk lijkt het dan dat je je ademproblemen aan het aanpakken bent?
Maar wat nu als de meeste kennis over ademhaling niet wetenschappelijk is onderbouwt en het allemaal een heel stuk complexer in elkaar zit. Zo bepaalt je ademhalingscentrum voor elk moment de optimale combinatie van ademfreuqentie en teugvolume. Dit ademhalingscentrum kan wel ontregelt raken, dus daar moeten we de oplossing voor ademhalingsproblemen zoeken. Je lichaam is een wonder waar je niet met quick-fixes mee moet gaan stunten.
De complexiteit van de ademhaling is het bestuderen waard. Ik doe dit al vanaf 2010 en heb er een boek over geschreven: ‘Ademhaling als Medicijn’. Je kunt het als je nieuwsgierig bent hier bestellen.

Jouw gezond­heid telt

Al sinds 2010 heb ik het geluk mensen te mogen bege­leiden naar een betere gezond­heid. In die jaren heb ik veel ge­leerd over hoe het lichaam func­tio­neerd als het onder stress is. Maar ook over het proces om uit de stress te komen en ont­spanning op de voor­grond te laten zijn.

Lees meer...

Mijn eigen proces om uit de stress te komen ging zeker niet van een lijen dakje. Ik moest mijn altijd doorgaande gedachten leren stoppen, mijn lichaam leren voelen en mij anders gedragen ten opzichte van voeding (+110kg).

Me niet lekker voelen, niet echt in mijn lichaam zijn en weinig energie hebben was een toestand die ik als onontkoombaar beschouwde.

Zo heb ik twintig jaar angstklachten gehad na een voor mij vreselijke ervaring met acute hyperventilatie in een kermisatractie. Het woord kermis moest ik daarna niet eens in mij op laten komen want dan stond het zweet al op mijn voorhoofd. Mindfulness en lichaamswerk hebben mij geholpen om daar een nieuwe balans te vinden en de angsten te laten verdwijnen.

Een flink aantal jaren moest ik veel hoesten. Zo erg zelfs dat ik niet meer kon slapen en ik een paar uur lang in de huiskamer half rechtop in een tuinstoel enkele uren per nacht wat kon slapen. Er hielp geen medicijn tegen. Tot ik met bepaalde Buteyko ademtechnieken mijn ademhaling weer gezond maakte en het hoesten stopte. Wat was ik daarvoor dankbaar, ik kon zelf zorgen dat het weer goed kwam!

Uiteindelijk heb ik er mijn werk van gemaakt mensen diverse beproefde technieken te leren (Buteyko, Mindfulness, Lichaamswerk, PTST-technieken, Alexandertechnieken), waardoor het zelfgenezend vermogen een flinke boost krijgt.

Doe eens de ademtest, de gezondheidscheck of neem direct contact op.

error: Content is protected !!