F.A.Q.

Een goede aanpak houdt rekening met de complexe interactie tussen het ademhalingscentrum en de vele vormen van stress die de ademhaling beïnvloeden!

Kan begeleiding ook via Skype, Facetime, Whatsapp of Zoom?

Je hoeft voor de twee uitgebreide individuele trainingen niet speciaal naar Deventer te komen. Ook al kiezen sommigen er voor die reis te maken, soms is dat niet wenselijk (niet kunnen of willen reizen). We begeleiden daarom regelmatig via Skype, Facetime, de Whatsapp(camera) of Zoom. Feit blijft wel dat je alleen in onze praktijk de (Buteyko) Ademwijzer Training vindt. Door onze individuele aanpak en uitgebreide ondersteuning met audio en video materiaal is het meestal voldoende om twee fysieke trainingen in te plannen (rond anderhalf uur). Daarnaast hebben we regelmatig (telefonische) begeleiding en een systeem van wekelijkse terugkoppeling.

Wat is de kern van de Ademwijzer Training?


Wij combineren in de Ademwijzer Training het beste van de Buteyko technieken (resetten ademhalingscentrum naar gezond ademvolume), Lichaamswerk (het lichaam leert weer diep te ontspannen), Mindfulness (aandacht voor het dagelijks functioneren) en aandacht voor het omgaan met stressfactoren in de persoonlijke werk- en leefsituatie.

Hebben jullie persoonlijke aandacht of is het vooral groepstraining?

Groepstrainingen zonder noemenswaardige begeleiding kunnen goedkoper worden aangeboden omdat de aanbieder dan geen belasting hoeft af te dragen.  Wij kiezen daar niet voor. Een persoonlijke individuele aanpak is in onze ogen een cruciaal onderdeel van de (maandenlange) begeleiding. Ademhaling is namelijk niet zozeer het probleem, maar de aanhoudende stress (mentaal, fysiek, emotioneel, etc) die de ademhaling uit het lood heeft geslagen. Daarom vinden wij het van belang dat er zowel tijdens de training als in de maanden naast het resetten van de ademhaling voldoende aandacht is voor slimme dagelijkse verandering van gedrag. Het gaat immers ook om het voorkomen van terugval in de toekomst.  Geduld is een schone zaak en het is fijn op tijd antwoorden op vragen te kunnen geven omdat de persoonlijke situatie bekend is. Het gaat erom elk persoon/lichaam een eigen route naar zelfgenezing te kunnen laten volgen. Het is fijn dat we jarenlang coachings en didactische ervaring in huis hebben! Een keer een extra training invoegen als dit wenselijk is, is voor ons geen probleem.

Hebben jullie website ondersteuning?


Absoluut. We zijn in 2014 begonnen een website te bouwen speciaal voor cursisten. Er is uitgebreid audio- en video materiaal te vinden. Ook aanvullende informatie over onderwerpen rondom de training. Een goede website-ondersteuning maakt dat je thuis goed kan oefenen. Extra trainingen indien nodig passen we zonder probleem in, uiteraard: de training moet een succes worden!

Doen jullie push-oefeningen met de neus dicht?


Daar zijn we vanaf gestapt. Er worden wel ‘push-oefeningen’ gedaan om de koolzuur in het bloed snel en sterk verhogen. Daar zijn wij geen voorstander van, omdat we niet onbedoeld  koolzuurintolerantie willen stimuleren. Laten we geduldig zijn en het lichaam het tempo van verandering laten aangeven, dat is onze overtuiging.

Waarom hoor je hier pas de laatste jaren over?

De Oekraïense arts Konstantin Buteyko zette rond 1960 met zijn revolutionaire methode het primitieve denken over ademhaling op zijn kop. ‘Meer ademen geeft meer zuurstof’ is een van de meest wijdverbreide misverstanden. Het tegendeel is zelfs waar (zie Bohr-effect). Ook de essentiële rol van koolzuur in de zuurbalans van het bloed is onderschat evenals de gunstige werking van koolzuur op het zenuwstelsel. Koolzuur wordt vaak nog als een afvalstof gezien die je kwijt zou moeten raken door meer of dieper te ademen. Dat is geen goed idee. Nu worden Buteyko’s ideeën steeds meer opgepakt (maar helaas nog niet altijd goed begrepen).

Begeleiding of zelfhulp?

Het leren loslaten van mentale en fysieke stress en het ‘resetten’ van het ademhalingscentrum naar een gezond laag ademvolume (van ongeveer 6 liter per minuut) is niet een simpel trucje. De training omvat daarom de noodzakelijke ondersteunende coaching en een heel pakket aan maatregelen toegespitst op jouw persoonlijke situatie. Laat je beter niet verleiden door snelle (goedkope?) oplossingen zonder begeleiding van een ervaren Buteyko adem en stresscoach. Zelfhulppakketten zijn zeker niet aan te bevelen. Bij naar schatting 2% van de mensen verbetert de situatie door zelfhulp pakketten wellicht en bij een deel gebeurt er in het gunstigste geval niets. Te vaak verhevigt verkeert begrepen ‘ademgymnastiek’ de ademhaling en wordt ademhaling een heel ‘ding’. Dat moet juist vermeden worden! Uit ervaring met diverse cursisten raden we daarom ook het gebruik van (Buteyko) apps af: het kan onder meer leiden tot een te grote focus op de ademhaling en het idee dat we de ademhaling de hele dag door moeten regelen.

Video’s op internet hebben al heel wat mensen (waarvan wij het weten) van de wal in de sloot geholpen. Zo is er een een veelbekeken “Buteyko oefening” die feitelijk alleen geschikt is om de hoest te stoppen (zie gouden tips). Bij regelmatige dagelijkse toepassing zal deze oefening de ademhaling juist verzwaren.
We horen vaak dat mensen door alle verschillende ademoefeningen ‘gek werden’ van het letten op de ademhaling. Het ‘wees je bewust van je ademhaling’ is dan ook geen goed uitgangspunt. In plaats daarvan kan een slimme aanpak het lichaam de ruimte geven om zelf weer gezond te kunnen ademen! We gaan daarom niet niet de buikademhaling forceren, een pauze tussen in en uitademhaling plakken, de uitademhaling rekken door te tellen, met de flanken ademen, enzovoorts. Ook horen we van cursisten dat ze zonder succes hun  ademfrequentie moesten beïnvloeden, door het omlaag brengen ervan. Dat is al helemaal geen goed idee, het teug volume zal groter worden omdat het ademcentrum werkt met een bepaalde koolzuurtolerantie en er zal daardoor meer koolzuur diep uit de longen worden weg geademd met alle negatieve gevolgen van dien (zie: koolzuur vervult een spilfunctie in de gezondheid). Als je meer wil weten over hoe deze verbanden in elkaar steken kun je het boek ‘Ademhaling als medicijn’ lezen.

Is er maar één goede methode?

Er wordt ons regelmatig gevraagd waarom er verschillende Buteyko verenigingen zijn en hoe de aanpak verschilt. We zullen daarin wat meer helderheid geven.
Op de eerste plaats verschilt de ervaring sterk per therapeut en zijn er helaas maar enkele fulltime therapeuten. Vaak worden Buteykotechnieken (als aanvulling op een andere aanpak) “erbij” gedaan. Dan zijn er in Nederland twee opleiders met een geheel andere aanpak. Er is een aanpak waarbij men 5 keer een groepstraining moet volgen. Als therapeut aangesloten bij die vereniging leer je cursisten bij voorkeur op de punt van de stoel te zitten, met een rechte rug en de ogen omhoog gedraaid en moeten er regelmatig metingen worden gedaan. Wij zijn geen voorstander van deze aanpak omdat onze ervaring uitwijst dat dit voor een aantal mensen te weinig ontspanning in het lichaam (en de geest!) brengt en de aandacht bovendien te veel op techniek en ademhalen ligt. Bij onze aanpak zit men bij de basisoefening (onderdeel van een heel pakket aan maatregelen) relaxed in een stoel of op een bank en zijn metingen niet op de eerste plaats belangrijk, die staan meer op de achtergrond en geven informatie over het proces.
Naast regulering van het ademhalingscentrum met Buteyko technieken is er bij de aanpak in onze praktijk aandacht voor Lichaamswerk (diepe ontspannning) en Mindfulness (beter contact met je lichaam). Onderdelen die in de tijd van Buteyko niet zo bekend waren of waarvan de werking nog niet bewezen was.

Wordt de training vergoed?

Het korte antwoord is Nee. Wel zijn er veel werkgevers die deze (relatief goedkope!)  training vergoeden uit de opleiding pot. De training wordt dan als stressbestendigheids training vergoed aan de werknemer. Ondernemers of ZZP-ers kunnen de kosten van de training als beroepsopleiding opvoeren en de BTW terugvragen.

In gesprekken met artsen in dienst van verzekeraars blijkt een grote interesse in wat wij doen. Maar er worden lastige eisen gesteld, zoals landelijke dekking van  gelijksoortig werkende adem en stress coaches. Dat is simpelweg (nog) niet het geval.

error: Content is protected !!