Chronische hyperventilatie

Stress en een ontregelde ademhaling: ingrediënten voor het krijgen van chronische hyperventilatie

Door verschillende factoren zoals stress, te weinig beweging of juist te fanatiek sporten of ongezonde voeding, raakt het ademhalingscentrum in de hersenen verkeerd afgesteld en de ademhaling ontregeld. Dit heet chronische hyperventilatie. Eigenlijk bevindt het lichaam zich dan permanent in de ‘vecht-vlucht-reactie’. Bij daadwerkelijk vechten of vluchten is het normaal dat je zwaarder ademt omdat je veel beweegt en er daardoor meer koolzuur wordt aangemaakt (door verbranding). Die extra koolzuur adem je dan uit. Maar als je chronische stress hebt (ook die door ziekte, emoties of mentale stress) en dus de hele dag door zwaarder ademt, dan raak je teveel koolzuur kwijt. Dit heeft onder meer grote gevolgen voor de opname van zuurstof in het lichaam.

We noemen 4 belangrijke gevolgen van chronische hyperventilatie:

  1. Zuurstoftekort. Een te groot ademvolume zorgt voor een zuurstoftekort in het lichaam (Bohr-effect, ontdekt in 1904 door de Deense fysioloog Christian Bohr). Dat heeft te maken met de sleutelrol die koolzuur speelt bij de afgifte van zuurstof in het bloed aan het weefsel. Wanneer je chronisch teveel ademt, adem je teveel koolzuur uit en raakt de verhouding zuurstof-koolzuur in het bloed uit balans. Hierdoor wordt er minder zuurstof afgegeven vanuit het bloed aan de spieren, hersenen en organen. Vergeetachtigheid, angst zonder reden en geheugenverlies zijn mogelijke gevolgen van een tekort aan zuurstof in de hersenen. Hartproblemen als bijvoorbeeld anigina pectoris (te weinig zuurstof in de hartspier) kunnen mogelijk ook een gevolg hiervan zijn. en veel astmapatiënten, mensen met chronisch vermoeidheidssyndroom en mensen met een lage weerstand hebben daarnaast vaak last van vermoeide spieren, het gevolg van een tekort aan afgifte van zuurstof aan de spieren.
  2. Het immuunsysteem en de spijsvertering worden onderdrukt en de hormoonhuishouding (cortisol, histamine, adrenaline) raakt in de war.
    Doordat het lichaam zich voortdurend in de vecht-vluchtreactie bevindt, richt het zich op de korte termijn functies. Het histaminegehalte in het bloed gaat door de ontregeling bijvoorbeeld omhoog, waardoor er gemakkelijker allergische reacties of ontstekingen ontstaan die moeizaam genezen. Hooikoorts, eczeem en astma komen dan ook opvallend vaak samen voor. De grote hoeveelheid adrenaline die voortdurend aangemaakt moet worden, maakt dat het lichaam steeds meer energie kwijtraakt. Op de lange termijn kunnen de bijnieren het harde werken (om stress-hormonen aan te maken) niet meer aan en krijgen we last van verschijnselen die bij bijnieruitputting horen. De symptomen daarvan komen overeen met wat sommige mensen met chronische hyperventilatie ook ervaren: aldoor vermoeid, behoefte aan cafeïne, zout, suikers, weinig weerstand, en een verlaagd libido.
  3. Benauwdheid, verhoogde bloeddruk, koude voeten en handen, incontinentie of darmproblemen. Al deze klachten hebben één ding gemeen: verkramping van het glad spierweefsel. Glad spierweefsel zit rond alle vaten in ons lichaam zoals om de luchtwegen, bloedvaten, darmen, blaas en urinewegen. Bij een tekort aan afgifte van zuurstof verkrampt dit glad spierweefsel en kan het op diverse plekken effect hebben omdat de doorstroming vernauwd is.
  4. Gejaagdheid, niet kunnen concentreren, zenuwprikkelingen of tintelingen in handen of in het gezicht, gevoel op watten te lopen, innerlijke onrust, angst zonder reden.
    Feit is dat koolzuur een kalmerende invloed heeft op het zenuwstelsel. Een tekort aan koolzuur zorgt voor een overprikkeld zenuwstelsel. Tel daar nog bij dat de hersens minder zuurstof krijgen vanwege het eerder genoemde Bohr-effect en je hebt heel wat mogelijke klachten te pakken…

 

Overzicht mogelijke klachten door chronische hyperventilatie

Angst zonder reden, benauwd gevoel, droge mond, duizelingen of een gevoel flauw te vallen, diarree, geluiden of de omgeving worden anders waargenomen, geheugenverlies, geïrriteerdheid, hartkloppingen, hoofdpijn, huilen zonder reden, kriebel in de keel, veelvuldig de keel schrapen, kortademigheid, klam gevoel, kramp in de handen of vingers, lage weerstand, misselijkheid, mondademhaling, obstipatie, onwerkelijk gevoel, opgeblazen gevoel in handen en voeten, pijn in de maagstreek, pijn of druk op de borst, prikkelbaarheid, prikkelbare darmen, problemen met de concentratie of het geheugen, prop in de keel,  slap gevoel in de knieën, snel buiten adem bij inspanning, spierstijfheid (tetanie), snel en vaak ziek, slapeloosheid, strak gevoel rond de mond, tintelingen in handen en voeten, vermoeidheid, veel zweten, veel zuchten, wazig zien of tunnelvisie, weinig energie zwaar ademen op een moment dat dit niet nodig is (als je ’s nachts wakker wordt of rustig op de bank zit). 

Ervaringen

Piloot Boing 737 weer helemaal fit om te vliegen
In mijn jongere jaren (adolescentie) werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Kort gezegd is dit een ademhalingsstoornis die zich in latente (verborgen) vorm voordoet.

Lees meer...

Door een tekort aan CO2 in het bloed hebben verschillende organen moeite om zuurstof uit het bloed op te nemen, wat een breed scala aan (vage) klachten geeft. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke ongeschiktmelding vorig jaar.
Bij veel collega’s (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten (in mindere ernst), met name darmproblemen, slaapproblemen en lage energie, maar ook spierklachten in rug en nek. Met de Ademwijzertherapie bij Dhr Scheffer heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg.
Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek/moe of “not-fit-to-fly” (een mogelijkheid voor vliegers om ons voor 24uur af te melden zonder ziek te hoeven melden). De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie.
Ondanks dat velen zich misschien niet bewust zijn van chronische hyperventilatie, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd, maar ik weet zeker dat het de gezondheid en productiviteit ten goede zal komen. Bovendien kan het preventief werken tegen langer ziekteverzuim als het escaleert zoals onder andere bij mij.
Evert

‘Wat zie je er goed uit, je ogen stralen weer!’
Hij is een veertiger met een jong gezin en een goede baan in de Randstad. Hij is sterk vermagerd door aanhoudende stress, is astmatisch geworden en heeft nu en dan een hyperventilatieaanval, ook op zijn werk.

Lees meer...

Hij moet veel slijm ophoesten. Hij heeft Ventolin gekregen van de huisarts, maar wil dat liever niet gebruiken, daarmee beginnen is voor zijn gevoel het begin van het eind. Hij slaapt iedere nacht slecht en is ten einde raad. Er moet iets gebeuren en hij meldt zich bij onze praktijk aan.
Amper vier weken nadat hij bij ons met Ademwijzertraining is begonnen belde deze cursist ons om zijn ervaring te vertellen:
‘Bij de longfunctietest scoorde ik voor de Ademwijzertraining 15% onder het gemiddelde. Door de training scoorde ik bij de test die ik deze week deed 109%. De slijmvorming van het afgelopen half jaar is gestopt. Ik had elke 5 minuten slijm in de mond en dat heb ik niet meer. Ik hoest ook niet meer. Ik heb de hele dag door lekker warme handen. Een bekende die ik laatst tegenkwam zei: ‘Wat zie je er goed uit, je ogen stralen weer!’
De cursist vertelde na afloop van de trainingsperiode dat we hem met name goed hadden begeleid op het gebied van beter kunnen ontspannen.
Pieter

Weer gewoon winkelen
Als ik vroeger een winkel inging was het de vraag of ik wel alle boodschappen kon doen. Vaak was ik erg gestrest en stond angstig bij de kassa. Soms moest ik dan de kar met boodschappen laten staan omdat ik naar buiten moest. Nu blijft mijn ademhaling rustig en kan ik weer gewoon mijn boodschappen doen.

Mijn leven is (her)gestart
Mijn leven is (her)gestart na het doen van deze cursus. Jarenlang heb ik rondgelopen met, achteraf, chronische hyperventilatie klachten. Nadat een alerte verpleegkundige mijn ademhaling en stem hoorde, is uiteindelijk een provocatietest gedaan, schrikbarende resultaten, diagnose chronische hyperventilatie werd gesteld. Met deze diagnose heb ik 2 jaar lang gezocht naar passende ‘ondersteuning’ totdat ik uiteindelijk de Ademwijzer Training vond. Vanaf dag 1 direct resultaat boeken, je beter voelen, steeds beter, dit is echt weer leven!

Onbewust Chronische Hyperventilatie
Graag wil ik mijn verhaal en ervaring vertellen met de Ademwijzer Training en de begeleiding van Marc Scheffer hierbij. Mijn naam is Rob, 44 jaar oud en vader van twee jonge kinderen.

Lees meer...

In de maand oktober vorig jaar had ik erg veel last van hoge ademhaling, stress, slecht slapen en boosheid richting mijn gezin. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam via google op de website van Marc terecht. Nadat ik gestart was met de training kwam ik erachter dat ik leed aan onbewust chronische hyperventilatie en de ademhaling had van 3 volwassen personen.
Dit was voor mij een duidelijke indicatie van stress met de bijeffecten van slecht slapen en boosheid. Na goede begeleiding van Marc (zowel bij hem thuis als via telefoon) en ondersteuning van de cursitenwebsite, ben ik weer terug op een gezonde ademhaling van 6 liter per minuut. De stressklachten zijn verdwenen en ik maak weer goede lange nachten. Wat ook een positieve bijkomstigheid is, is dat ik ook beter ben gaat letten op de voeding die je dagelijks eet. Ook dit had grote invloed op mijn ademhaling, kwam ik achter.
Bij het dagelijks wandelen en fietsen let ik er ook op om door de neus ademen i.p.v. door de mond en dat werkt uitstekend. Ook richting mijn gezin ben ik weer een stuk vriendelijker geworden.
Ik ben Marc dan ook dankbaar voor zijn hulp en begeleiding als mijn Ademtherapeut en wil hem van harte aanbevelen mocht u zich in de bovengenoemde klachten herkennen.

Af van hyperventilatieklachten
Ik heb maanden last gehad van hyperventilatieklachten. Mijn klachten waren met name heel duizelig, moe en vooral gestresst. Door deze klachten, maar vooral door de spanning die ik in mijn lichaam voelde, was ik ook onzeker en angstig.

Lees meer...

Ik heb vele andere therapieen gevolgd, met weinig resultaat. Na 3 maanden de Ademwijzer training te hebben gevolgd slaap ik veel beter, heb ik geen hyperventilatieaanvallen meer gehad, is mijn duizeligheid zo goed als weg, heb ik veel meer energie, en als ik na een drukke week weer wat spanning in mijn lichaam voel opkomen, doe ik een paar keer een oefening en de spanning gaat echt waar weer weg, heerlijk gevoel!!
Het belangrijkste wat ik alle mensen met hyperventilatieklachten wil meegeven is: luister veel meer naar je lichaam en probeer positief te blijven!
Bedankt voor de super goede maar vooral motiverende begeleiding.
Lianne

Na 20 jaar niet meer zo gapen en geen kramp meer
Al meer dan 20 jaar had ik last van gapen. Gapen deed ik vaak tijdens een gesprek, na een gesprek, na inspanning of na een zware maaltijd.
Enkele voorbeelden. Als ik met iemand aan de telefoon was, kwam er altijd wel een moment dat ik moest gapen.

Lees meer...

Ik gaapte de terugweg van een feestje in de auto vaak aan één stuk door. Op kantoor zat ik vaak te gapen als ik er naar toe in een wat sneller tempo had gefietst. Na het eten van een grote maaltijd zat ik vaak te gapen. Dit alles was erg vervelend voor mijzelf maar ook voor de omgeving. Daarnaast had ik onder andere erg veel last van verzuring / kramp in de benen tijdens het zwemmen, dove/witte vingers en tenen en een opgeblazen gevoel na een dag werken.
In de afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken geweest maar helaas kon de oorzaak van mijn gaap-probleem niet gevonden worden. Uiteindelijk is er toch geconstateerd dat ik aan chronische hyperventilatie leed. Hierdoor ben ik bij Marc gekomen. Na het volgen van de Ademwijzer training en het doen van de oefeningen merk ik dat ik van de bovengenoemde klachten af ben. Is dat geen wonder? Want wat is het fijn om te leven zonder gapen en te kunnen zwemmen zonder kramp te krijgen!

Test: is je ademhaling gezond?

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

ADEMHALING ALS MEDICIJN 

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

Houd me op de hoogte (opzegbaar)

error: Content is protected!