Burnout

De fysieke kant van burnout is het probleem!

Vaak ontstaat een burn-out of overspannenheid op een moment in je leven dat er teveel factoren zijn die tegelijk of te intens je aandacht vragen.

Werk, kinderen, een zieke dierbare, of een deel van je karakter dat altijd alles perfect wil doen of altijd alles in de hand wil houden, of de sociale verplichting die je voelt om het iedereen altijd naar de zin te maken… op een bepaald moment lukt het gewoon niet meer om aan alle eisen, die je aan jezelf stelt of die door anderen aan je gesteld worden, te voldoen.
Ongemerkt ga je keer op keer over je grenzen heen. De stressfactoren wisselen elkaar af: emotionele stress (zorgen om een naaste, relatiestress, overlijden van een dierbare), mentale stress (werk, studie), fysieke stress (te fanatiek sporten, ziekte) en omgevingstress (woon-, werkomgeving) maken dat het lichaam in een vecht- vlucht- of freeze-reactie terecht komt. Hierdoor ontstaan op den duur gezondheidsklachten. En iedereen heeft een zwakke plek die het eerst bezwijkt, daarom lopen de gezondheidsklachten waar mensen tegenaan lopen uiteen van hoofdpijn, darmklachten, hartritmestoornissen of slapeloosheid tot neerslachtigheid, oververmoeidheid, onrustig gevoel en prikkelbaarheid. Je kunt dit echter ook positief zien: het is de handrem van je systeem die aangeeft dat er wat moet veranderen.

Batterij opladen met rustige ademhaling en grotere stressbestendigheid

Omdat je telkens je grenzen overschrijdt is de rek er op een gegeven moment uit; de batterij is leeg. Maar wat veel mensen doen zodra ze toch weer een beetje energie voelen, is deze direct aanspreken. Het dagelijkse leven gaat immers door. Dit resulteert in een levensstijl waarbij men op een laag energieniveau blijft leven en de reserves steeds meer uitgeput raken. Voor de langere termijn houdt dit in dat het lichaam chronische klachten ontwikkeld. Het is dan tijd de vicieuze cirkel te doorbreken.

Het beste is natuurlijk als je rustig je batterij weer oplaadt tot deze vol is. Maar hoe doe je dat? ‘Dingen doen die je leuk vindt’, ‘Je passie vinden’, ‘Gaan sporten’…Het zijn vaak adviezen die je krijgt van mensen om je heen om te zorgen dat je je weer beter gaat voelen. Maar omdat in veel gevallen de dagelijkse beslommeringen gewoon doorgaan en de daadwerkelijke tijd die je hebt om te herstellen niet afdoende is, wordt de batterij maar gedeeltelijk opgeladen en ben je voor je het weet weer op het oude niveau aan het functioneren.

De rol van de ademhaling

De rol van de ademhaling moet hierin niet worden onderschat. De stress heeft gezorgd voor een permanente zware ademhaling met als resultaat: minder zuurstofafgifte van het bloed aan het lichaam en een verstoorde hormoonhuishouding. Belangrijk is daarom dat het ademhalingscentrum gereset wordt. Hierdoor kan de zuurstofafgifte aan het lichaam weer toenemen en gaat het lichaam zich herstellen, het gaat opruimen en nieuwe energie opslaan: de batterij kan weer volledig worden opgeladen.

Wat biedt de training ?

In onze training leer je niet alleen je ademhaling rustiger maken maar ook hoe je je batterij, wanneer deze weer goed opgeladen is, beter kunt gebruiken zonder je energie in korte tijd ‘over de balk’ te smijten. Wij bieden een antistress programma dat sterker werkt dan veel andere anti-stressprogramma’s omdat we de ademhaling als uitgangspunt nemen. Hierdoor kan het lichaam automatisch beter uit de vecht-vluchtreactie komen en blijven. Je leert je grenzen te bewaken, je op tijd op te laden en je gaat weer vreugde beleven aan het ‘gewone’ dagelijkse leven.

Ervaringen met de Ademwijzer training

“Ik weet het eindelijk: stress en chronische hyperventilatie zorgde zonder dat ik het wist voor een burn-out”

Graag wil ik mijn verhaal en ervaring vertellen met de ademhalingstraining van Buteyko en de begeleiding van Marc Scheffer hierbij. Mijn naam is Rob, 44 jaar oud en vader van twee jonge kinderen. In de maand oktober vorig jaar had ik erg veel last van hoge ademhaling, stress, slecht slapen en boosheid richting mijn gezin. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam via Google op de website van Marc terecht. Nadat ik gestart was met de ademhalingstraining kwam ik erachter dat ik leed aan onbewust chronische hyperventilatie en een ademhaling had van 3 volwassen personen. Dit was voor mij een duidelijke indicatie van stress met de bijeffecten van slecht slapen en boosheid. Na goede begeleiding van Marc (zowel bij hem op de praktijk als via telefoon) en werken met het werkboek, ben ik weer terug op een gezonde ademhaling van 5 liter per minuut. Ook de stressklachten zijn verdwenen en maak weer goede lange nachten. Wat ook een positieve bijkomstigheid is, is dat je ook beter gaat letten op de voeding die je dagelijks eet. Ook dit heeft namelijk grote invloed op je ademhaling. Bij het dagelijks wandelen en fietsen let ik er ook op om door de neus ademen i.p.v. door de mond en dat werkt uitstekend. Ook richting mijn gezin ben ik weer een stuk vriendelijker geworden.Ik ben Marc dan ook dankbaar voor zijn hulp en begeleiding als mijn Buteyko Therapeut en wil hem dan ook van harte aanbevelen mocht u zich in de bovengenoemde klachten herkennen.’

“Buteyko Ademwijzer training heeft een enorme invloed”

‘Ik merk dat mijn gedachten rustiger zijn, ook in stress-situaties. Sinds kort heb ik ook het squashen weer opgepakt. En ik ben aan het afbouwen met de antidepressiva. Ik begrijp nu pas wat jij vorig jaar zei.  ‘Het is net of je alles weer in de hand hebt.’ Dat gevoel heb ik weer sinds ik de dosis medicijnen heb verminderd. Een soort sluier is weggehaald. Ik was er half en ben er nu weer helemaal. Een goeie vriend zei na de squash wedstrijd ‘heb jij een cursus zen gedaan of zo?’ Ik was super rustig en gecontroleerd. Normaal werd ik altijd boos op mezelf. Ik heb de wedstrijd glansrijk gewonnen. Ik weet zeker dat dit met de Ademwijzer training te maken heeft. Voor de wedstrijd maak ik mezelf rustig door mijn ademhaling te vertragen. Vroeger stikte ik altijd van de zenuwen.’

error: Content is protected!