Burnout

Aanpakken ademhaling en aanleren van diepe ontspanning is de sleutel

De behandeling voor mensen met burn-out wordt vaak gezocht in het mentale, terwijl eigenlijk het hele systeem (het fysieke, mentale en emotionele) overbelast is. Wanneer je dan maatregelen neemt die zorgen dat het lichaam weer herstelt, blijkt dat ook het mentale en emotionele sneller en makkelijker in balans komen. Het ademhalingscentrum speelt hierin een belangrijke rol.

Vaak ontstaat een burn-out of overspannenheid op een moment in je leven dat er teveel factoren zijn die tegelijk of te intens je aandacht vragen terwijl je hier niet genoeg energie voor hebt. Werk, kinderen, een zieke dierbare, of een deel van je karakter dat altijd alles perfect wil doen of altijd alles in de hand wil houden, of de sociale verplichting die je voelt om het iedereen altijd naar de zin te maken… op een bepaald moment lukt het gewoon niet meer om aan alle eisen, die je aan jezelf stelt of die door anderen aan je gesteld worden, te voldoen.
Ongemerkt ga je keer op keer over je grenzen heen. De stressfactoren wisselen elkaar af: emotionele stress (zorgen om een naaste, relatiestress, overlijden van een dierbare), mentale stress (werk, studie), fysieke stress (te fanatiek sporten, ziekte) en omgevingstress (woon- of werkomgeving) maken dat het lichaam in de vecht- vlucht- of freezereactie terecht komt. Hierdoor ontstaan op den duur gezondheidsklachten omdat deze ‘stressmodus’ het hele systeem ondermijnt. En iedereen heeft een zwakke plek die het eerst bezwijkt, daarom lopen de gezondheidsklachten waar mensen tegenaan lopen uiteen van hoofdpijn, darmklachten of hartritmestoornissen of van slapeloosheid tot neerslachtigheid, oververmoeidheid, onrustig gevoel en prikkelbaarheid. Je kunt dit echter ook positief zien: het is de handrem van je systeem die aangeeft dat er wat moet veranderen.

Batterij opladen met rustige ademhaling en grotere stressbestendigheid

Omdat je telkens je grenzen overschrijdt is de rek er op een gegeven moment uit; de batterij is leeg. Maar wat veel mensen doen zodra ze toch weer een beetje energie voelen, is deze direct aanspreken. Het dagelijkse leven gaat immers door. Dit resulteert in een levensstijl waarbij men op een laag energieniveau blijft leven en de reserves steeds meer uitgeput raken. Voor de langere termijn houdt dit in dat het lichaam chronische klachten ontwikkeld. Het is dan tijd de vicieuze cirkel te doorbreken.

Het beste is natuurlijk als je rustig je batterij weer oplaadt tot deze vol is. Maar hoe doe je dat? ‘Dingen doen die je leuk vindt’, ‘Je passie vinden’, ‘Gaan sporten’…Het zijn vaak adviezen die je in zo’n geval krijgt van de mensen om je heen. Maar omdat in veel gevallen de dagelijkse beslommeringen gewoon doorgaan en de daadwerkelijke tijd die je hebt om te herstellen niet afdoende is, wordt de batterij vaak maar gedeeltelijk opgeladen en ben je voor je het weet weer op het oude niveau aan het functioneren.

De rol van de ademhaling

De rol van de ademhaling moet hierin niet worden onderschat. De stress heeft gezorgd voor een permanente zware ademhaling door een ontregeld ademhalingscentrum met als resultaat: minder zuurstofafgifte van het bloed aan het lichaam en een verstoorde hormoonhuishouding. Belangrijk is daarom dat het ademhalingscentrum gereset wordt. Hierdoor kan de zuurstofafgifte aan het lichaam weer toenemen en gaat het lichaam zich herstellen, het gaat opruimen en nieuwe energie opslaan: de batterij kan weer volledig worden opgeladen.

Wat biedt de training ?

In onze training leer je niet alleen je ademhaling rustiger maken maar ook hoe je jouw batterij goed kunt opladen en wanneer deze weer goed opgeladen is, beter kunt gebruiken zonder je energie in korte tijd ‘over de balk’ te gooien. Wij bieden een antistress programma dat sterker werkt dan veel andere anti-stressprogramma’s omdat we de ademhaling als uitgangspunt nemen. Hierdoor kan het lichaam automatisch beter uit de vecht-vluchtreactie komen en blijven. Je leert je grenzen te bewaken, je op tijd op te laden en je gaat weer vreugde beleven aan het ‘gewone’ dagelijkse leven.

Ervaringen

Ieder mens zit anders in elkaar, met een verschillende medische geschiedenis. Met dat in het achterhoofd laten we je enkele ervaringen lezen.

‘Ademwijzer training heeft een enorme invloed’
‘Ik merk dat mijn gedachten rustiger zijn, ook in stress-situaties. Sinds kort heb ik ook het squashen weer opgepakt. En ik ben aan het afbouwen met de antidepressiva. Ik begrijp nu pas wat jij vorig jaar zei.  ‘Het is net of je alles weer in de hand hebt.’

Lees meer...

Dat gevoel heb ik weer sinds ik de dosering van de medicijnen heb verminderd. Een soort sluier is weggehaald. Ik was er half en ben er nu weer helemaal. Een goeie vriend zei na de squash wedstrijd ‘heb jij een cursus zen gedaan of zo?’ Ik was super rustig en gecontroleerd. Normaal werd ik altijd boos op mezelf. Ik heb de wedstrijd glansrijk gewonnen. Ik weet zeker dat dit met de Ademwijzer training te maken heeft. Voor de wedstrijd maak ik mezelf rustig door even de oefening te doen. Vroeger stikte ik altijd van de zenuwen.’

Stress reductie
Ik vond de training vooral fijn omdat het direct voor stressreductie zorgt.
Wim

‘Ik weet het eindelijk: stress en chronische hyperventilatie zorgde zonder dat ik het wist voor een burn-out’
Graag wil ik mijn verhaal en ervaring vertellen met de Ademwijzer Training en de begeleiding van Marc Scheffer hierbij. Mijn naam is Rob, 44 jaar oud en vader van twee jonge kinderen. In de maand oktober vorig jaar had ik erg veel last van hoge ademhaling, stress, slecht slapen en boosheid richting mijn gezin. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam via google op de website van Marc terecht.

Lees meer...

Nadat ik gestart was met de training kwam ik erachter dat ik leed aan onbewust chronische hyperventilatie en de ademhaling had van 3 volwassen personen.
Dit was voor mij een duidelijke indicatie van stress met de bijeffecten van slecht slapen en boosheid. Na goede begeleiding van Marc (zowel bij hem thuis als via telefoon) en ondersteuning van de cursitenwebsite, ben ik weer terug op een gezonde ademhaling van 6 liter per minuut. De stressklachten zijn verdwenen en ik maak weer goede lange nachten. Wat ook een positieve bijkomstigheid is, is dat ik ook beter ben gaat letten op de voeding die je dagelijks eet. Ook dit had grote invloed op mijn ademhaling, kwam ik achter.
Bij het dagelijks wandelen en fietsen let ik er ook op om door de neus ademen i.p.v. door de mond en dat werkt uitstekend. Ook richting mijn gezin ben ik weer een stuk vriendelijker geworden.
Ik ben Marc dan ook dankbaar voor zijn hulp en begeleiding als mijn Ademtherapeut en wil hem van harte aanbevelen mocht u zich in de bovengenoemde klachten herkennen.

Na erg veel mislukte pogingen her en der om van mijn zeer vervelende vage klachten af te komen, kwam ik terecht bij Marc Scheffer waar ik de Ademwijzertraining heb gevolgd. Ik ben er zeer enthousiast over want sindsdien is er verandering gekomen in mijn situatie.
Zonder dat ik het wist leed ik al jaren aan chronische hyperventilatie. Dit is ontstaan doordat ik jaren een erg opgejaagd en gestrest leven heb geleid. Ik kreeg steeds meer lichamelijke klachten en uiteindelijk had ik totaal geen energie meer om ook nog maar iets te kunnen doen. Ik bleek een ernstige burn-out te hebben. Ik nam volkomen rust en deed alles wat je moet doen om van een burnout af te komen, maar ik ging ondanks dat maar niet vooruit. Om moedeloos van te worden. Vooral ‘s nachts (maar ook wel overdag) had ik van die nare extra vermoeide momenten die ik ervoer als “benauwd van moeheid”. Later kwam ik er achter dat dit (chronische) hyperventilatie was die mijn genezing  behoorlijk in de weg stond. Ik heb hierover veel gelezen en kwam er achter dat je hier vanzelf zo maar niet vanaf komt. Iemand die hele goede ervaring had met de Ademwijzertraining tipte mij om dit eens te gaan proberen. De methode is heel goed te doen. De ontspanningsoefeningen voelden erg prettig en hebben me geen inspanning gekost. De discipline die je er voor op moet brengen is het dan ook dubbel en dwars waard. Ik merkte al vrij snel verbetering in mijn situatie. Ik voelde mij meer ontspannen, de hyperventilaties werden stukken minder en ik kreeg langzaamaan wat meer energie om dingen vol te kunnen houden. Ik begon me wat beter te voelen en ik sliep veel beter waardoor ik ook steeds meer vooruitgang boekte.
Doordat deze methode je leert om dieper te ontspannen, leer je te letten op aangeleerde stress in je lichaam en deze beter onder controle te krijgen. Als ik nu nog wel eens over mijn grens ga en ik even weer een terugval heb, doe ik weer een tijdje de oefeningen en dan merk ik gelijk weer verbetering.
Wel moet ik nog erg uitkijken door niet te enthousiast te worden met de energie die ik inmiddels weer heb. Dit wordt je dan ook geleerd op de training om zuinig met je energie om te gaan zodat je batterij niet zo weer leeg loopt.
Ik wou dat ik deze methode eerder had ontdekt, dat had mij denk ik een hoop ellende bespaard.
Allard

Kan nu rustig bij mezelf blijven in stressvolle situaties
‘Blijkbaar wilde ik mezelf al uit stress halen door even een toiletpauze te nemen. Deze eindigen natuurlijk met het wassen van mijn handen. Door deze training merkte ik dat ik mijn handen meestal was alsof mijn leven er vanaf hangt. Verre van ontspannen.

Lees meer...

Er zit haast en druk achter en het moet blijkbaar vlug èn grondig. Heel vermoeiend en stressvol. Doordat ik me dit bewust werd ga ik er nu anders mee om: ik voel mijn voeten op de grond, heb geleerd om mijn adem tot rust te laten komen en bedenk me dat mijn handen heus niet schoner worden door ze gestresst en snel te wassen. Ik ben nu rustiger en voel als ik mijn handen was ook echt mijn handen en ga ze vervolgens rustig afdrogen. Ik merk dat mijn blik weer ruimer is. Daardoor kan ik weer rustig terug naar de situatie die me zo’n stress gaf en er anders mee omgaan: rustiger, meer bij mezelf en daardoor hou ik de stress niet meer bij me de hele tijd.’
Erik

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

TEST JE GEZONDHEID

Klik hier voor de gezondheidscheck

[]
1
Step 1

keyboard_arrow_leftPrevious

Nextkeyboard_arrow_right

""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

ADEMHALING ALS MEDICIJN

ADEMHALING ALS MEDICIJN 

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

BLIJF OP DE HOOGTE

error: Content is protected!