Angst (zonder reden), Hypochondrie

De relatie tussen angst (zonder reden),  hypo­chon­dri­sche gedach­ten en chroni­sche hyper­ventilatie

Fysieke factoren die angst zonder reden en hypochondrische klachten versterken

  1. Koolzuurtekort (door teveel ademen) heeft een ongunstig effect op het zenuwstelsel. De ‘vuurdrempel’ van zenuwen (dus het punt waarop een zenuw gaat ‘vuren’ ofwel reageren) gaat hierdoor omlaag, het lichaam reageert dus sneller op prikkels. Dit maakt het zenuwstelsel onrustiger.
  2. Koolzuurtekort leidt ook tot een minder goede bloedtoevoer en een lagere afgifte van zuurstof uit het bloed aan lichaamscellen, waaronder ook de hersens.
  3. De verzwaarde ademhaling gaat samen met een verhoogde vecht-vlucht-reactie van het lichaam dat op zichzelf ook weer meer angst met zich meebrengt. Dit is een effectieve gemoedstoestand wanneer je een leeuw op je pad tegenkomt, maar niet voor alledaagse situaties.
  4. Tel bij het bovenstaande op dat door chronische hyperventilatie klachten vaak jarenlang  kunnen opbouwen zonder dat de vinger op de zere plek wordt gelegd. Hooguit worden in vele testen ernstige aandoeningen uitgesloten en blijft iemand met de boodschap ‘het zit tussen je oren’ zitten…

Chronische hyper­ventilatie wordt niet als ernstige aandoen­ing gezien, sterker nog, het wordt aangemerkt als ‘slechts een syndroom’, hetgeen betekent dat men het niet als ziekteveroorzaker ziet. Er is daarom ook geen behandeling voor. Wij kunnen meegaan met het feit dat het niet gaat om een simpel ‘oorzaak en gevolg-verhaal’, waar in de reguliere geneeskunde naar wordt gezocht. Ademhaling, stress en dus ook leefgewoonte hebben hier alles met elkaar te maken en wanneer dit aangepakt wordt, kunnen de klachten verdwijnen.

Het gebrek aan een goede diagnose bij de veel voorkomende klachten versterkt de angst bij vreemde lichamelijke gewaarwordingen en sensaties (‘wat gaat er nu weer gebeuren?’).
Wij weten uit ervaring dat de oplossing niet gezocht moet worden in het praten over de angsten, of nog erger, het oprakelen van het verleden. Hoewel posttraumatische stress zeker een veroorzaker kan zijn van de verzwaarde ademhaling, kan het praten daarover zonder de ademhaling te verbeteren, de stress en de ademhaling nog verder verzwaren. Vandaar dat het rustig maken van de ademhaling, zeker ook bij mensen met ademhalingsgerelateerde angstklachten (‘angst zonder reden’) prioriteit zou moeten hebben en dat dit begeleid moet worden door een ademhalingsspecialisten.

Hyponchondrisch (oh jee, wat mankeer ik nu weer)?
Voor hypochondrie mogen sinds de opname in de DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) medicijnen worden voorgeschreven. Als je weet in welke schijnbaar uitzichtloze situatie mensen met chronische hyperventilatie zich bevinden, dan is het ontstaan van moedeloosheid en een zekere schichtigheid ten aanzien van lichamelijke kwaaltjes heel begrijpelijk.
Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er nog van deze ‘hypochondrie’ over is wanneer de ademhaling rustig is, de stressbestendigheid is verhoogd en veel klachten verminderd zijn. Bovendien geeft de Ademwijzer training mensen het gevoel weer ‘het heft in handen’ te kunnen nemen en kunnen ze hun machteloze gevoel loslaten.

Angsten onder controle
‘Zodra ik me angstig begin te voelen doe ik een oefening. Maar dat hoeft al bijna niet meer. Ik doe weer dingen die ik al lang niet meer kon doen. Ik ga weer met plezier uit. Het is een fijn gevoel om dit achter de hand te hebben.’

Weer gewoon winkelen
‘Als ik vroeger een winkel inging was het de vraag of ik wel alle boodschappen kon doen. Vaak was ik erg gestrest en stond angstig bij de kassa. Nu kan ik mijn ademhaling rustig houden door op tijd een oefening te doen.’

Minder piekeren en minder last van angst
‘Het is op dit moment een jaar geleden dat ik begonnen ben met de Ademwijzer training en ik kan concluderen dat mijn kwaliteit van leven er stukken beter op is geworden. Ik voel mij minder snel vermoeid, slaap beter en zit veel minder te piekeren, ook minder last van angst.

“Lees

Kortom, ik zit veel beter in mijn vel. Op dit moment is mijn CP 30 seconden, hij is al wat hoger geweest in het voorjaar (ongeveer 35 seconden) maar door een drukke periode van afstuderen waar ik op dit moment in zit is mijn CP toch wat gedaald maar blijft nu constant. Ik doe dagelijks (’s ochtends en ’s avonds) mijn oefeningen en ik voel heel snel aan wanneer mijn ademhaling verkeerd is. Het onderhouden van de CP door de oefeningen vergt soms wel tijd, maar zeker in drukke periodes hecht ik veel waarde aan de oefeningen omdat ik weet wat je er voor terugkrijgt. Ik kan niets anders dan concluderen dat de Ademwijzer training mijn kwaliteit van leven enorm heeft verbeterd.’

Inzicht in de aard van mijn klachten
‘Ik voel me gezonder, rustiger en gelukkiger, ook en misschien vooral doordat de therapie me inzicht heeft gegeven in de aard van mijn klachten.’

Missie geslaagd
‘Ik ben zo blij met de Ademwijzer Training. Meer ontspanning in kunnen bouwen en sneller mijn ademhaling loslaten en mijn aandacht op iets anders kunnen richten is heel fijn! Ik heb geen last meer van hoge adem, druk op de borst, zweverig gevoel, gejaagd gevoel, benauwdheid, vermoeidheid, gevoel van angst, misselijkheid, buikpijn, hartkloppingen, ben minder snel aangebrand.

“Lees

Ik ga ook veel beter om met stress. Ik stop mijn werkzaamheden geregeld om even mijn voeten te voelen. Ook autorijden en boodschappen/huishouden doen doe ik meer ontspannen. Ik kan nu zelfs zomaar even niks doen.. ik geniet meer van alles. Ik MOET niet steeds van alles. Heb ik nog wensen? Ja, ik wil nog vaker nee zeggen ook al voel ik me goed. En soms nog beter opletten om tijd voor mezelf te blijven inplannen.
Jaqueline

Test: is je ademhaling gezond?

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

ADEMHALING ALS MEDICIJN 

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

Houd me op de hoogte (opzegbaar)

error: Content is protected!