Angst (zonder reden), Hypochondrie

De relatie tussen angst (zonder reden),  hypo­chon­dri­sche gedach­ten en chroni­sche hyper­ventilatie

Fysieke factoren die angst zonder reden en hypochondrische klachten versterken

  1. Koolzuurtekort (door teveel ademen) heeft een ongunstig effect op het zenuwstelsel. De ‘vuurdrempel’ van zenuwen (dus het punt waarop een zenuw gaat ‘vuren’ ofwel reageren) gaat hierdoor omlaag, het lichaam reageert dus sneller op prikkels. Dit maakt het zenuwstelsel onrustiger.
  2. Koolzuurtekort leidt ook tot een minder goede bloedtoevoer en een lagere afgifte van zuurstof uit het bloed aan lichaamscellen, waaronder ook de hersens.
  3. De verzwaarde ademhaling gaat samen met een verhoogde vecht-vlucht-reactie van het lichaam dat op zichzelf ook weer meer angst met zich meebrengt. Dit is een effectieve gemoedstoestand wanneer je een leeuw op je pad tegenkomt, maar niet voor alledaagse situaties.
  4. Tel bij het bovenstaande op dat door chronische hyperventilatie klachten vaak jarenlang  kunnen opbouwen zonder dat de vinger op de zere plek wordt gelegd. Hooguit worden in vele testen ernstige aandoeningen uitgesloten en blijft iemand met de boodschap ‘het zit tussen je oren’ zitten…

Chronische hyper­ventilatie wordt niet als ernstige aandoen­ing gezien, sterker nog, het wordt aangemerkt als ‘slechts een syndroom’, hetgeen betekent dat men het niet als ziekteveroorzaker ziet. Er is daarom ook geen behandeling voor. Wij kunnen meegaan met het feit dat het niet gaat om een simpel ‘oorzaak en gevolg-verhaal’, waar in de reguliere geneeskunde naar wordt gezocht. Ademhaling, stress en dus ook leefgewoonte hebben hier alles met elkaar te maken en wanneer dit aangepakt wordt, kunnen de klachten verdwijnen.

Het gebrek aan een goede diagnose bij de veel voorkomende klachten versterkt de angst bij vreemde lichamelijke gewaarwordingen en sensaties (‘wat gaat er nu weer gebeuren?’).
Wij weten uit ervaring dat de oplossing niet gezocht moet worden in het praten over de angsten, of nog erger, het oprakelen van het verleden. Hoewel posttraumatische stress zeker een veroorzaker kan zijn van de verzwaarde ademhaling, kan het praten daarover zonder de ademhaling te verbeteren, de stress en de ademhaling nog verder verzwaren. Vandaar dat het rustig maken van de ademhaling, zeker ook bij mensen met ademhalingsgerelateerde angstklachten (‘angst zonder reden’) prioriteit zou moeten hebben en dat dit begeleid moet worden door een ademhalingsspecialisten.

Hyponchondrisch (oh jee, wat mankeer ik nu weer)?
Voor hypochondrie mogen sinds de opname in de DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) medicijnen worden voorgeschreven. Als je weet in welke schijnbaar uitzichtloze situatie mensen met chronische hyperventilatie zich bevinden, dan is het ontstaan van moedeloosheid en een zekere schichtigheid ten aanzien van lichamelijke kwaaltjes heel begrijpelijk.
Het is zeker de moeite waard om te kijken wat er nog van deze ‘hypochondrie’ over is wanneer de ademhaling rustig is, de stressbestendigheid is verhoogd en veel klachten verminderd zijn. Bovendien geeft de Ademwijzer training mensen het gevoel weer ‘het heft in handen’ te kunnen nemen en kunnen ze hun machteloze gevoel loslaten.

 

Ervaringen met de Ademwijzer training

Angsten onder controle
‘Zodra ik me angstig begin te voelen doe ik een oefening. Maar dat hoeft al bijna niet meer. Ik doe weer dingen die ik al lang niet meer kon doen. Ik ga weer met plezier uit. Het is een fijn gevoel om dit achter de hand te hebben.’

Weer gewoon winkelen
Als ik vroeger een winkel inging was het de vraag of ik wel alle boodschappen kon doen. Vaak was ik erg gestrest en stond angstig bij de kassa. Nu kan ik mijn ademhaling rustig houden door op tijd een oefening te doen.

Minder piekeren en minder last van angst
Het is op dit moment een jaar geleden dat ik begonnen ben met de Ademwijzer training en ik kan concluderen dat mijn kwaliteit van leven er stukken beter op is geworden. Ik voel mij minder snel vermoeid, slaap beter en zit veel minder te piekeren, ook minder last van angst. Kortom, ik zit veel beter in mijn vel. Op dit moment is mijn CP 30 seconden, hij is al wat hoger geweest in het voorjaar (ongeveer 35 seconden) maar door een drukke periode van afstuderen waar ik op dit moment in zit is mijn CP toch wat gedaald maar blijft nu constant. Ik doe dagelijks (’s ochtends en ’s avonds) mijn oefeningen en ik voel heel snel aan wanneer mijn ademhaling verkeerd is. Het onderhouden van de CP door de oefeningen vergt soms wel tijd, maar zeker in drukke periodes hecht ik veel waarde aan de oefeningen omdat ik weet wat je er voor terugkrijgt. Ik kan niets anders dan concluderen dat de Ademwijzer training mijn kwaliteit van leven enorm heeft verbeterd.

Inzicht in de aard van mijn klachten
Ik voel me gezonder, rustiger en gelukkiger, ook en misschien vooral doordat de therapie me inzicht heeft gegeven in de aard van mijn klachten.

error: Content is protected!