Allergie

Natuurlijk allergie-vrij?

Allergieën komen vaak voor samen met astma. Dit heeft te maken met een gevoeligheid van de luchtwegen voor allergenen. Het is in feite een te sterke reactie van het immuunsysteem op bepaalde stoffen. De histamine die door het lichaam aangemaakt wordt als reactie op de allergene stof maakt dat je klachten krijgt. Naast dat er een allergische reactie kan zijn op stoffen zoals huisstofmijt, kan je ook allergisch reageren op bijvoorbeeld voeding en kan een allergische reactie zich ook uiten in huidklachten. Er zijn mensen die nauwelijks last hebben van hun allergie terwijl anderen er dagelijks mee worstelen en medicatie nodig hebben.

Er is een natuurlijke manier om van deze klachten af te komen en waardoor je de eventuele medicijnen niet of nauwelijks meer nodig hebt. Het blijkt namelijk dat een te groot ademvolume door een verkeerd afgesteld ademhalingscentrum in de hersenen, van grote invloed is op het immuunsysteem en de productie van histamine. Dit gegeven is in de jaren ’60 door de Oekraïnse arts Dr. K. Buteyko ontdekt. Dr. Buteyko deed 10 jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het ademvolume op de gezondheid van mensen en ontdekte de techniek om het ademhalingscentrum te resetten.

Dit is wat de training uniek maakt ten opzichte van andere ademhalingscursussen en -oefeningen: met de Buteyko techniek wordt de ademhaling gereset in het ademhalingscentrum, zonder met bewustzijn de ademhaling te sturen. Met oefeningen die de ademhaling wel bewust sturen, zoals naar je buik ademen, tellen bij de in- en uitademing en het aantal ademhalingen per minuut proberen te veranderen, beïnvloed je de ademhaling alleen kortdurend. Deze oefeningen hebben géén invloed op het ademhalingscentrum en een structurele verandering blijft daarom uit.

Wanneer je met de Buteyko techniek het ademhalingscentrum hebt gereset en het ademvolume hebt teruggebracht naar een normale 6 liter per minuut, werkt de ademhaling weer zoals het hoort. De zuurstofvoorziening in het lichaam neemt hierdoor toe, het zenuwstelsel wordt rustiger en de klachten nemen daardoor af. De eventuele afbouw van medicatie gaat overigens altijd in overleg met de arts. Je kunt een ‘gids voor artsen’ meekrijgen waarin op artsenniveau beschreven staat wat de training doet. 

Naast het toepassen van de Buteyko techniek is het ook belangrijk om te kijken naar de balans inspanning-ontspanning ten aanzien van sport en beweging, werk- en thuissituatie. Wanneer namelijk de inspanning ten opzichte van de ontspanning te groot is, bijvoorbeeld door tijdens het sporten je grenzen niet in acht te nemen, moet het lichaam te hard werken om weer te herstellen. Hierdoor kunnen klachten eerder terugkomen. Tijdens de Ademwijzer training wordt je daarom geleerd hoe je op verantwoorde wijze met sport en beweging om kan gaan zodat sport ondersteunend kan zijn in het herstel, in plaats van afbrekend. En dit geldt ook voor stress gerelateerde zaken ten aanzien van de werk- en thuissituatie. 

Stoelgang en huid verbeterd
Ik ging  “gezond” de Ademwijzertraining doen, op die pollenallergie na. Maar sinds de Ademwijzertraining ben ik niet meer zwaar verkouden geweest, ik denk nog 1 keer een verkoudheid waarbij ik echt twee dagen een verstopte neus had.

Ik voel echt nog wel eens dat ik een verkoudheid heb, maar heb dus weinig klachten behalve dat ik me dan een beetje moe, minder fit voel. Maar ik kan m’n werk doen en ook blijven sporten.
Verder zijn m’n stoelgang en huid verbeterd (minder ontstekingen en sneller herstel) en ben ik over het geheel genomen rustiger, opgewekter (ook minder last van PMS).
Belangrijk om mee te geven, is dat ik bij het sporten minder vocht verlies door de neusademhaling en meer kracht lijk te hebben dan voorheen (zowel in uithoudingsvermogen als in spierkracht). Ik doe nog zeker 1 keer per dag een oefening en merk dat het onderhoud vergt, anders ligt in de drukke tijden de te diepe ademhaling op de loer.
Karin

TEST JE ADEMHALING

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.

Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.

Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume. Training volgen kan preventief werken.

TEST JE GEZONDHEID

Klik hier voor de gezondheidscheck

[]
1
Step 1

keyboard_arrow_leftPrevious

Nextkeyboard_arrow_right

""
1

Contactformulier

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

ADEMHALING ALS MEDICIJN

ADEMHALING ALS MEDICIJN 

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Het boek beschrijft het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. We leggen uit waarom ademoefeningen vaak niet of averechts werken.Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).

'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Anne de Vries

Meer informatie | Bestellen

BLIJF OP DE HOOGTE

error: Content is protected!