Ademwijzer Training Stress

Weer gezond functioneren door stress en ademhaling aan te pakken

Bij stress denken mensen al gauw aan ‘gestresst zijn’. Maar stress is eigenlijk een verzamelnaam voor alles wat teveel is voor je systeem om te kunnen verwerken binnen een bepaalde tijd. Want voor alle functies heeft het lichaam energie nodig: voor het verwerken van voeding en beweging maar ook voor mentale en emotionele zaken. En het is heel simpel: als er te weinig energie is, kan het lichaam het niet of maar gedeeltelijk verwerken en dat wat niet verwerkt is, slaat het op. Je draagt dan deze ‘bodystress’ met je mee tot je lichaam wel genoeg energie heeft om hiermee aan de slag te gaan. Rust nemen is heel belangrijk hierin want tijdens een rustperiode kan het lichaam weer opladen en krijgt het dus weer genoeg energie om te verwerken.
Maar bij langdurige stress raakt het systeem zodanig verstoord dat rust alleen niet meer genoeg is. Zo stijgt onder andere het ademvolume omdat het ademhalingscentrum in de hersenen door stress ontregeld raakt. De stress heeft dan geleid tot chronische hyperventilatie. Dit kan uiteenlopende gevolgen hebben en bij iedereen kan dat weer andere klachten veroorzaken omdat iedereen zijn eigen zwakke plek heeft in zijn systeem. 
Wanneer je nu op de juiste wijze de chronische hyperventilatie aanpakt, kan het systeem terugkeren naar een ‘normaal-stand’ en krijgt het weer ruimte om te gaan verwerken. Voor het lichaam wordt het dan mogelijk om gezondheidsproblemen die voort waren gekomen uit de ‘stress-stand’ aan te pakken. Met de Ademwijzer training zorg je dat het lichaam weer op een gezonde manier gaat functioneren en dus van binnenuit de klachten kan oplossen omdat je ademhaling èn stress aanpakt. 

 

Buteyko cursus of Ademwijzer training?

De Ademwijzer training is geen standaard Buteyko cursus. Ik maak gebruik van de techniek die Dr. K. Buteyko ontdekte maar in de Ademwijzer training is meer verwerkt; door gebruikmaking van Mindfulness en lichaamswerk kom je veel sneller in een diepe ontspanning die nodig is om het ademhalingscentrum te resetten. Verder zijn persoonlijke begeleiding en een goed doordachte cursistenwebsite, die ik vanuit jarenlange ervaring heb ontwikkeld, een wezenlijk onderdeel van de Ademwijzer training. In het begeleidingsstuk kijken we ook samen naar stressfactoren die de ademhaling hebben ontregeld, zodat deze in de toekomst makkelijker vermeden kunnen worden.
Kies je voor de Ademwijzer training, dan kies je dus voor kwaliteit, individuele aanpak en goede online ondersteuning.

 

Hoe ziet de training er uit?

  • De training bestaat uit een traject van 3 maanden.
  • Je begint met een eerste consult van ± 1,5 uur in de praktijk of via Skype/Zoom/FaceTime. In dit consult leer je de basisoefening die nodig is om het ademhalingscentrum in de hersenen te resetten. Deze oefening ga je 3 tot 6 keer per dag thuis doen.
    Naast de basisoefening kijken we in het consult ook samen even naar hoe de cursistenwebsite werkt. Deze is belangrijk in de ondersteuning van het proces.
    Verder wordt er besproken welke aspecten er in jouw leven invloed hebben op de ademhaling en krijg je tips mee hoe je hiermee om kunt gaan. Het gaat dan voornamelijk om stressfactoren en de ademhaling in relatie tot sport en beweging, werk, voeding en omgeving.
    Je krijgt een map mee waarin je thuis nog eens rustig de achtergrond en werking van de methode kunt nalezen en waarin je de oefeningen kunt noteren. Wanneer je de training via Skype/Zoom/FaceTime volgt, krijg je de map thuis gestuurd.
  • Na 1 of 2 weken volgt een tweede consult waarin we de oefening herhalen en waarin je nog aanvullende tips meekrijgt die vooral belangrijk zijn om te zorgen dat je niet opnieuw een te zware ademhaling krijgt. Er is in het tweede consult ook tijd voor vragen die wellicht na het eerste consult en het oefenen thuis zijn opgekomen.Geen enkel consult is overigens hetzelfde. Want ieder mens is anders en vraagt weer om een andere benadering. Ik vind het belangrijk om mij af te stemmen op dat wat nodig is. Mochten er eventueel meer consulten nodig zijn, dan doen we dat. De training moet slagen, zo simpel is het.
  • Buiten de consulten hebben we met tussenposen van één of meerdere weken telefonisch contact. Dit doe ik om het proces goed te kunnen ondersteunen. Ook hierin kijk ik wat een persoon nodig heeft.
  • We ronden af met een telefonisch evaluatiegesprek. Daarin kan ik je eventueel nog een laatste tip meegeven voor de toekomst. We leggen ook even de resultaten voor en na de training naast elkaar.

 

Wat zijn de kosten? 

Omdat de training vooral op de lange termijn resultaat oplevert, is het alleen zinvol als je het hele traject doorloopt. Dat is ook de reden waarom we alle afspraken die nodig zijn meteen bij de intake maken en het hele bedrag bij het eerste consult betaald dient te worden.

Voor het hele traject van 3 maanden, met 2 consulten, 4 telefonische checks, toegang tot de cursistenwebsite en een evaluatiegesprek betaal je €395,-

Je kunt met pin, contant of vooraf per bank betalen.

 

Kennismaken? Aanmelden voor de training?

Bel Marc Scheffer op 0570 676 878 of 06 170 190 68 voor een kennismakingsgesprek. Laat bij geen gehoor je naam en telefoonnummer achter. Je kunt ook onderstaand contactformulier invullen.
Als we de afspraken voor de consulten en telefonische checks hebben gemaakt krijg je direct toegang tot de cursistenwebsite en kun je al meteen beginnen.

""
1

Graag contact met mij opnemen

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Uitleg per stressklacht vindt je hier:

Test je ademvolume

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Uitslag ademtest: klik hier

Uitslag tussen 5 en 15 seconden: je ademvolume is veel te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.Uitslag tussen 15 en 25 seconden: je ademvolume is te groot en kan voor gezondheidsklachten zorgen.Uitslag tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling is redelijk op orde maar verbetering is nog wel aan te raden.Uitslag vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume.Lees meer over de ademtest

error: Content is protected!