Ademtest: hoe gezond is je ademhaling?

Check je ademhaling binnen één minuut!

Deze eenvoudige, maar slimme ademtest geeft een goede indicatie hoe gezond je ademhaling (het ademvolume) is. De test is ontwikkeld door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Mocht je klachten hebben (bijvoorbeeld angstig zijn) waardoor je liever geen ademtest doet, dan kun je voor het vaststellen van chronische hyperventilatie ook de klachtenlijst onderaan de pagina invullen.

Wat meet deze test precies? Klik hier

Deze test meet het ademvolume, ofwel hoeveel liters per minuut je ademt. De gezondheid van het ademvolume wordt afgezet tegen de medische norm van 6 liter per minuut, zoals wordt genoemd in medische handboeken (o.a. Guyton). Het is niet zo dat een te groot ademvolume betekent dat je ook ziek bent. Andersom is het vaak wel zo dat ziekte gepaard gaat met een zware ademhaling.

In deze test wordt dus niet het aantal ademhalingen per minuut gemeten maar wel hoe lang het duurt voordat het ademhalingscentrum in de hersenen een seintje geeft, dat je weer moet gaan ademen als je je adem stil hebt gelegd. Daarmee wordt duidelijk hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is. Dit is belangrijk om te weten omdat dit iets zegt over de zuurstofafgifte in het lichaam.
Meestal ligt het aantal seconden dat je rustig en zonder inspanning je adem kunt stilleggen tussen de 10 en 50 seconden. Let op: het gaat er niet om hoe lang je je adem in kunt houden, tot je niet meer kunt. Met deze meting leg je je ademhaling stil, waarna je in principe weer rustig door zou moeten kunnen ademen. Dit stilhouden van de ademhaling is alleen nodig tijdens de test en heeft niets te maken met hoe je normaal ademt of met het streven naar een bepaalde ademfrequentie!
De ademfrequentie, het aantal keren dat je per minuut ademt, heeft ook niets te maken met de gezondheid van je ademhaling. Hierover doen vele verhalen de ronde, met name dat een lagere frequentie beter zou zijn. Het tegendeel is soms waar. Als je jezelf dwingt minder vaak te ademen zal je ademhalingscentrum je zwaarder laten ademen om toch dezelfde koolzuurwaarde in het bloed te behouden. Wij sleutelen daarom niet op die manier aan de ademhaling. Alleen door het lichaam de gelegenheid te geven om het ademhalingscentrum beter af te stellen, krijg je een gezonder ademvolume.

Heb je slaapapneu?

In dat geval is deze test misschien niet helemaal op jou van toepassing. Je hebt waarschijnlijk een hoge score (bijvoorbeeld 30-40 seconden). Dit kan komen omdat dat je lichaam tijdens apneu’s gewend is geraakt om ademimpulsen (middenrif contracties) te negeren, c.q. niet meer te voelen. Neemt niet weg dat je hoogstwaarschijnlijk een te groot ademvolume hebt en er goed aan doet om de training te volgen. Als je ademhaling rustiger is kun je wel weer een betrouwbare ademtest doen. Lees hier meer over slaapapneu.

Doe hier de test!

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus.
Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op een secondenwijzer (of start een timer/stopwatch).
Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je de aandrang voelt om weer te ademen, laat dan je neus los. (Je kunt je ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen en dat is niet de bedoeling.)
Het aantal seconden dat je gemeten hebt, waarin je comfortabel je ademhaling kon stoppen, zonder na afloop diep te moeten ademen, is je controlepauze. De controlepauze zal in de praktijk per meting enkele seconden kunnen verschillen (wacht, als je meerdere metingen wil doen, enkele minuten alvorens een nieuwe meting te doen). Een andere meting zal doorgaans nooit meer dan 5 seconden hiervan verschillen.

Klik hier voor de uitslag van de ademtest

Het aantal seconden dat je je ademhaling kon stilleggen (de controlepauze) zonder na afloop te hoeven bij-ademen was:

Tussen de 5 en 10 seconden
Je ademt tussen de 21 en 42 liter per minuut. Je ademt voor 4 tot 8 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is veel lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 42 naar 6 liter per minuut, een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 30% (Bohr-effect). Daarnaast maakt meer koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 10 en 20 seconden
Je ademt tussen de 11 en 21 liter per minuut. Je ademt voor 2 tot 4 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 25% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 20 en 30 seconden
Je ademt tussen de 7 en 11 liter per minuut. Je ademt voor 1 á 2 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is iets lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 10% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 30 en 40 seconden
Je ademt tussen de 5 en 7 liter per minuut. Met deze hoeveelheid zit je rond de 6 liter per minuut die in medische handboeken (o.a. Guyton) wordt aanbevolen. Je controlepauze is redelijk goed als je dit niveau weet te handhaven of nog verder verbetert. Wel is deze gunstige uitslag van de test geen garantie voor de toekomst. Door periodes van stress kan de ademhaling altijd zwaarder worden. Preventief de training volgen en nog beter om leren gaan met dagelijkse stress is daarom een goede investering.

  • 'De tips die we tijdens de cursus kregen om gezond te sporten hebben echt geholpen. Ik ben niet meer zo afgepeigerd. Ik voel me nu fit en energiek na de sport.'

  • 'Ik heb duidelijk minder last van PMS en ben niet meer een week of langer van slag met hoofdpijn, vermoeidheid en chagrijnig zijn.'

  • 'Wat ben ik blij met deze vorm van Buteyko: de Ademwijzertraining, die gericht is op ontspanning en vermindering van stress(gedrag). Het koste wat tijd en geduld, maar tot mijn verbazing ben ik voor het grootste deel van mijn allergische astma verlost!'

  • 'Ik vond de training vooral fijn omdat het direct voor stressreductie zorgde.'

  • 'Al 20 jaar had ik last van gapen (veel gapen duidt op chronische hyperventilatie). Gapen deed ik vaak tijdens een gesprek, na een gesprek, na inspanning of na een zware maaltijd. Ik voel me veel fitter en het is over!

  • 'Mijn bloeddruk is sinds ik de Ademwijzertraining volgde met ongeveer 70% verbeterd. Ik ben blij dat ik heb doorgezet.'

  • 'Ik snurk niet meer! Dat is natuurlijk heel fijn, maar mijn vrouw vind het helemaal fijn!'

  • 'Ik had voor de Ademwijzertraining een aantal keren per jaar last van een verkoudheid die dan altijd overging in bronchitis. Ik heb nu al 1 ½ jaar geen bronchitis meer heb gehad. Ik ben wel een enkele keer verkouden geweest, maar dat was snel over en ging niet ‘in m’n longen zitten.'

  • 'De Ademwijzertraining heeft me geholpen me weer beter te voelen. Ik had last van een burn-out. Van alles geprobeerd, het enige wat mij echt heeft geholpen is deze training.'

  • 'Ik merk het zelfs aan de hond dat ik rustiger ben. Normaal loopt hij al heel lang te piepen als ik de tassen ga klaar zetten, maar nu blijft hij rustig tot het moment dat ik hem in de auto zet en hij blijft rustig totdat ik op de plaats van bestemming ben.'

  • 'Na een zware aneurysma-operatie heb ik de Ademwijzertraining gevolgd. De inspanning die daarvoor nodig is zou je kunnen betitelen als minimaal met een maximaal effect. Ik heb twee maanden geoefend met een verbluffend resultaat van beter ademhalen, beter en rustiger spreken en vooral ook beter slapen en met spanningen kunnen omgaan.'

  • 'Sinds ik twee jaar geleden de training bij jullie volgde betaal ik niets meer aan eigen risico van de verzekering. Dat was daarvoor echt anders. De training heb ik er nu dus al uit!'

Volgende stap

Wil je op een natuurlijke manier je ademhaling gezond maken, je klachten verminderen, je stressbestendigheid vergroten en medicijngebruik tot een minimum beperken en daarbij individueel begeleid worden? Bel ons dan gerust om kennis te maken (0570 676 878, 06 170 190 68) of/en vul onderstaand contactformulier in. Je kunt ook de uitgebreidere klachteninventarisatie invullen en versturen.

""
1

Contact verzoek

keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Nieuwsbrief

Lees ons boek

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Een revolutionaire kijk op het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid. Laatste herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).
'Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.' Mevr. A. de Vries

Meer informatie | Bestellen

Te gast bij radio 5

Interesse van radio 5 voor ons mooie werk. In het programma onderdeel 'Raad het vak van onze gast', had Bert Kranenbarg de hint 'luchtverkeersleider' gegeven. Klik hier om de 4 minuten te beluisteren.

Mensen die liever niet willen reizen of daartoe niet in staat zijn, bevelen we van harte de individuele training via Skype, Facetime of Zoom aan. Wij bieden bij elke training 3 extra mogelijke groepstrainingen aan als herhaling. Dit kan soms een toevoeging zijn, maar is door de opzet van de training niet noodzakelijk.

Ademwijzer Training Individueel

€395,-
De Ademwijzer training bestaat uit een traject van drie maanden waarin:
- Twee individuele trainingen van 1,5 à 2 uur in de praktijk of via Skype / Facetime / Zoom
- Twee voortgangsconsulten via Skype / Facetime / Zoom.
- Ondersteuning via cursistenwebsite d.m.v. audio en videomateriaal
- Telefonische begeleiding
- Telefonisch evaluatiegesprek
Lees meer...

Ademwijzer Training Combinatie

€355,-
De combinatietraining is voor mensen die graag iets minder willen betalen. In de tweede groepstraining (niet individueel) komen geen persoonlijke individuele vragen aan de orde.
- Eén individuele trainingen van 1,5 à 2 uur in de praktijk of via Skype / Facetime / Zoom
- Eén groepstraining van 1,5 à 2 uur in de groepspraktijk in Deventer
- Twee voortgangsconsulten via Skype / Facetime / Zoom.
- Ondersteuning via cursistenwebsite d.m.v. audio en videomateriaal
- Telefonische begeleiding
- Telefonisch evaluatiegesprek
Lees meer...

Ademwijzer Training Kinderen

€345,-
De Ademwijzer training voor kinderen bestaat uit een traject van drie maanden waarin:
- Twee individuele trainingen van 1,5 à 2 uur in de praktijk of via Skype / Facetime / Zoom
- Twee voortgangsconsulten via Skype / Facetime / Zoom.
- Ondersteuning via cursistenwebsite d.m.v. audio en videomateriaal
- Telefonische begeleiding
- Telefonisch evaluatiegesprek
Je komt samen met je kind naar de praktijk. Naast de begeleiding die het kind krijgt, ondersteunen we ook de ouder om dit goed te begeleiden.
Lees meer...
error: Content is protected!