Ademtest

Check je ademhaling binnen veertig seconden!

Deze eenvoudige, maar slimme ademtest geeft een goede indicatie hoe gezond uw ademhaling is. De test is ontwikkeld door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Als u de test liever niet doet (bijvoorbeeld omdat u angstig bent) kunt u voor het vaststellen van chronische hyperventilatie ook eenvoudig de klachtenlijst invullen. De gezondheid van de ademhaling wordt afgezet tegen de medische norm van 6 liter per minuut, zoals die wordt gebruikt in medische handboeken als die van Guyton. Het is niet zo dat een slechte ademhaling betekent dat u ook ziek bent. Andersom is het vaak wel zo dat ziekte gepaard gaat met een zware ademhaling.

Wat meet deze test?
In deze test wordt niet het aantal ademhalingen per minuut gemeten, maar hoe lang het duurt voordat het ademhalingscentrum een seintje geeft dat je weer moet gaan ademen als je je adem stil legt. Je kunt dan je adem nog wel langer inhouden, maar dat is niet wat we willen meten. Meestal ligt het aantal seconden dat je rustig en zonder inspanning je adem kunt stil leggen tussen de 10 en 40 seconden.

Dit stilhouden van de ademhaling is alleen nodig tijdens de test en heeft niets te maken met hoe je normaal ademt of met het streven naar een bepaalde ademfrequentie. Het aantal keren dat je per minuut ademt heeft overigens niets te maken met de gezondheid van je ademhaling. Hierover doen veel cowboy verhalen de ronde, met name dat een lagere frequentie beter zou zijn. Het tegendeel is soms waar. Als je jezelf dwingt minder vaak te ademen zal je ademhalingscentrum je zwaarder laten ademen om toch dezelfde koolzuurwaarde in het bloed te behouden. Wij sleutelen daarom liever niet op die manier aan de ademhaling, dit aan het lichaam zelf overlaten is de sleutel!

Heeft u slaapapneu?
In dat geval is deze test niet op u van toepassing. U heeft waarschijnlijk een hoge score (bijvoorbeeld 30-40 seconden). Dit kan komen omdat dat u(w lichaam) tijdens apneu’s gewent raakt om ademimpulsen (middenrif contracties) te negeren, c.q. niet meer te voelen. Daarentegen heeft u hoogstwaarschijnlijk een te groot ademvolume en doet u er goed aan de therapie te volgen. Als uw ademhaling rustiger is kunt u wel weer een betrouwbare ademvolume doen.

Zo meet je je ademvolume:

  1. Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door uw neus.
  2. Knijp na een normale, rustige uitademing uw neus dicht en kijk op een secondenwijzer (of start een timer/stopwatch).
  3. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra u de aandrang voelt om weer te ademen en laat uw neus los. (U kunt uw ademhaling veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet u na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen)

Het aantal seconden dat u gemeten hebt waarin u comfortabel uw adem kon stoppen, zonder na afloop diep te moeten ademen, is uw controlepauze. Dit getal zal in de praktijk per meting enkele seconden kunnen verschillen (wacht als u meerdere metingen wil doen enkele minuten alvorens een nieuwe meting te doen). Een andere meting zal doorgaans nooit meer dan 5 seconden hiervan verschillen.

Uitslag ademvolume test:
Het aantal seconden dat u uw adem kon stilleggen zonder na afloop te hoeven bij-ademen (de controlepauze) was:

Tussen de 5 en 10 seconden
U ademt u tussen de 21 en 42 liter per minuut. U ademt voor 4 tot 8 personen. U heeft een veel lagere zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam doordat uw bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat een verbetering van uw ademhaling en grotere stressbestendigheid u veel goed zal doen. Zo zal onder meer een verbetering van 42 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 28% kunnen betekenen (Bohr-effect). Meer koolzuur in het bloed maakt ook uw zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 10 en 20 seconden
U ademt tussen de 11 en 21 liter per minuut. U ademt voor 2 tot 4 personen. U heeft een lagere zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam doordat uw bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat een verbetering van uw ademhaling en grotere stressbestendigheid u veel goed zal doen. Zo zal onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 20% kunnen betekenen (Bohr-effect). Meer koolzuur in het bloed maakt ook uw zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 20 en 30 seconden
U ademt tussen de 7 en 11 liter per minuut. U heeft een lagere zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam doordat uw bloed nog geen optimale hoeveelheid koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat een verbetering van uw ademhaling en grotere stressbestendigheid u veel goed zal doen. Zo zal onder meer een verbetering van 11 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 28% kunnen betekenen (Bohr-effect). Meer koolzuur in het bloed maakt ook uw zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 30 en 40 seconden
U ademt tussen de 5 en 7 liter per minuut. Met deze hoeveelheid zit u rond de 6 liter per minuut die in medische handboeken (als die van Guyton) wordt aanbevolen. Uw ademhaling is redelijk goed als u dit niveau weet te handhaven of nog verder verbetert. Wel kunnen er periodes komen waarin uw ademhaling door stress zwaarder wordt. Preventief de training volgen en nog beter om leren gaan met dagelijkse stress is daarom een goede investering.

Vragen?

Heeft u vragen naar aanleiding van de ademvolume? Of wilt u vrijblijvend advies over de aanpak van uw klachten? Neem dan contact met ons op om te informeren wat de Buteyko Ademwijzer training voor u gezondheid zou kunnen betekenen.

 

Klachten inventarisatie

Inventariseer op het onderstaande formulier de klachten aan waar u last van heeft en stuur deze op. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op voor een vrijblijvend advies.

Ademhaling

door de mond ademente weinig lucht(vaak) benauwdsnel buiten adem bij inspanningpiepende ademhalingnachtelijke ademnood

Energie

lusteloosheidvermoeide spierenlage weerstandaltijd moe


Neus en keel

verstopte of lopende neusophoesten taai slijmveel niezen

Huid

droge huiddroge mondjeuk op armen en/of beneneczeem


Spijsvertering

maagzuurontstekingen in maag of darmongewone ontlasting

Spieren

gespannen of pijnlijke spierenweinig krachtspanning op de borst

Bloedsomloop

gevoelloosheid in ledematentintelingenpijn bij het harthoge bloeddruklage bloeddrukduizeligheidgevoel flauw te vallenlicht in het hoofdhoofdpijn

Gewicht

gewichtstoenamegewichtsafname

Slapen

slecht in slaap komenslecht slapenademstilstand tijdens slaap's morgens moe opstaanvaak plassen 's nachtsonderbroken slaapsnurken

Psychisch

moeite om helder te denkenopwinding zonder redenangst zonder redenhuilen zonder redensnel geïrriteerdconcentratieverliesgeheugenverlies







Als u meerdere klachten heeft ingevuld en de ademtest is onder de 40 seconden, loont het de moeite contact met ons op te nemen. Vul de rest van het formulier in, inclusief telefoonnummer en klik op verzenden.

We nemen het liefst telefonisch contact op, omdat het per mail uitwisselen van uw klachten en onze aanpak daarvan, nogal omslachtig is. U kunt voor overdag of/en de avond een nummer opgeven. Check graag de telefoonnummer(s) na het invullen nog even. Geef voor een nummer buiten Nederland graag het volledige nummer inclusief landnummer:




 
Show Buttons
Hide Buttons