Ademtest en inventarisatie gezondheidswensen

Wat meet deze ademtest precies?

Deze test meet het ademvolume, ofwel hoeveel liters per minuut je ademt. Een gezond ademvolume is ongeveer 6 liter per minuut. Dit is een norm die wordt genoemd in medische handboeken (o.a. Guyton). Heb je een ademvolume dat groter is dan 6 liter per minuut, dan is dit belastend voor je systeem. Het is niet zo dat er door een te groot ademvolume direct klachten ontstaan. Andersom is het wel zo dat mensen die klachten hebben vaak een te groot ademvolume hebben.

Lees meer...

In deze test wordt niet het longvolume getest. Een longvolume gaat namelijk om de capaciteit, ofwel de inhoud en de gezondheid van de longen, en die is bij ieder mens anders. Het longvolume wordt vaak wel in een ziekenhuis getest bij mensen met een longaandoening om te zien hoe gezond de longen (nog) zijn. Met deze longfunctietest wordt dan bijvoorbeeld gekeken of de longblaasjes nog optimaal functioneren.
Ook wordt met deze test niet het aantal of de diepte van de ademhalingen gemeten. Het aantal of de diepte van de ademhaling is namelijk zeer afhankelijk van je activiteiten. Wanneer je naar de bus rent of stress hebt, adem je sneller en dieper dan wanneer je rustig op de bank een boek leest.
Deze test meet wel hoeveel lucht de longen (in rust) per minuut verplaatsen. Adem je veel of weinig in en uit, ofwel ‘het ademvolume’. Door deze test kom je erachter hoe hoog de koolzuurtolerantie in het bloed is. Hoe hoger deze koolzuurtolerantiegrens is, hoe beter.
Wat gebeurt er dan precies?
Je houdt met de test de adem stil totdat het ademhalingscentrum in je hersenen aangeeft dat de koolzuurtolerantie bereikt is. Hierop geeft het ademhalingscentrum een seintje dat je weer moet gaan ademen. De tijd dat je je adem stil hebt kunnen houden, is je ademvolume. Daarmee wordt duidelijk hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is. Dit is belangrijk om te weten omdat dit iets zegt over de zuurstofafgifte aan de lichaamscellen. Want hoe groter de koolzuurtolerantie, hoe groter de zuurstofafgifte in het lichaam.
Meestal ligt het aantal seconden dat je rustig en zonder inspanning je adem stil kunt leggen tussen de 10 en 50 seconden. Let op: het gaat er niet om hoe lang je je adem kunnen inhouden, tot je niet meer kunt! Met deze meting leg je je ademhaling stil tot het moment dat je weer wil ademen, waarna je in principe weer rustig door zou moeten kunnen ademen. Dit stilhouden van de ademhaling is alleen nodig tijdens de test en heeft niets te maken met hoe je normaal ademt of met het streven naar een bepaalde ademfrequentie!

Heb jij chronische hyperventilatie?

Als je met de ademtest minder dan 30 seconden hebt gescoord, dan is dat een sterke aanwijzing dat je de hele dag door te veel ademt, ofwel chronisch hyperventilatie hebt. Boven de 40 seconden zit je op een veilige waarde. Volgens de arts Buteyko is 60 seconden optimaal.

Lees meer...

Met de Ademwijzer training verhoog je je controle pauze (het aantal seconde dat je je adem rustig stil kunt houden) en dit heeft veel positieve gevolgen voor je gezondheid en vitaliteit en het vermogen om te ontspannen. Gezondheidsklachten kunnen aanzienlijk verminderen of verdwijnen, je energie neemt toe en je bent beter in staat tot rust te komen, dus ook om een betere nachtrust te hebben.

Heb je een score boven de 30 seconden? Dan is het toch zinvol de training (preventief) te volgen om klachten te voorkomen in tijden van stress.

Heb je slaapapneu?

In dat geval is deze test misschien niet op jou van toepassing. Het is dan namelijk heel lastig om een betrouwbare uitslag te krijgen van je ademvolume. Mensen met slaapapneu hebben vaak een hoge score (bijvoorbeeld 30-40 seconden) omdat je lichaam tijdens apneu’s gewend is geraakt om ademimpulsen (middenrif contracties) te negeren, c.q. niet meer te voelen. Neemt niet weg dat je hoogstwaarschijnlijk een te groot ademvolume hebt en er goed aan doet om de training te volgen. Als je ademhaling rustiger is kun je wel weer een betrouwbare ademtest doen. Heb je slaapapneu, klik dan hier voor meer informatie over wat de Ademwijzer Training hierin kan betekenen voor jou.

Doe hier de ademtest en weet over enkele minuten meer!

KLIK HIER VOOR DE ADEMTEST IN WOORDEN (ZONDER VIDEO)

Zonder video: Ademtest beschreven met klokje

Zit rechtop op een stoel en adem een minuut rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. Kun je nu rustig doorademen zonder dieper te hoeven ademen? Dan heb je de test goed gedaan. Het is dus niet de bedoeling dat je je neus dichthoudt tot je niet meer kan en je een aantal keer diep moet ademen, alsof je lang onder water hebt gezwommen. Hoeveel seconden heb je je neus dichtgehouden? Lees hieronder wat dat betekent.
Mocht de test niet gelukt zijn, dan kun je deze nogmaals doen (wacht wel even een minuut).

 

Uitslag van de test

  • Resultaat tussen 5 en 15 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn veel te groot en kunnen tot zeer ernstige gezondheidsproblemen leiden. Je ademvolume is tussen de 14 en 42 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat tussen 15 en 25 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn te groot en kunnen tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Je ademvolume is tussen de 8 en 25 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling en stressniveau zijn redelijk goed, maar verbetering wordt toch aanbevolen. Je ademvolume is tussen de 6 en 8 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume en lage stressniveaus. Je ademvolume van 6 of minder (6 of minder is normaal). Het toepassen van deze training kan preventief werken in tijden van stress.

  • Resultaat tussen 5 en 15 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn veel te groot en kunnen tot zeer ernstige gezondheidsproblemen leiden. Je ademvolume is tussen de 14 en 42 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat tussen 15 en 25 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn te groot en kunnen tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Je ademvolume is tussen de 8 en 25 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling en stressniveau zijn redelijk goed, maar verbetering wordt toch aanbevolen. Je ademvolume is tussen de 6 en 8 liter per minuut (6 of minder is normaal)
  • Resultaat vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume en lage stressniveaus. Je ademvolume van 6 of minder (6 of minder is normaal). Het toepassen van deze training kan preventief werken in tijden van stress.

Inventarisatie gezondheidswensen

De onderstaande lijst laat klachten zien die samenhangen met chronische hyperventilatie en stress. Bij ons pak je beiden aan. Wanneer je de lijst hebt ingevuld en opgestuurd, bellen we je op voor een vrijblijvende kennismaking. Je kunt natuurlijk ook zelf bellen naar: Marc Scheffer, 06 17019068
Over het algemeen kun je bij ons op korte termijn aan de slag. We begeleiden ook via Skype, FaceTime, Zoom, Jitsi Meet of een ander platform. Fijn als je niet wil of kan reizen en net zo succesvol!

[]
1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

 

Besef wat er nodig is uit de stress te komen

De ademwijzer training heeft me vooral erg goed geholpen in het proces van bewustwording. Je gaat je lichaam bewuster ervaren en middels de oefeningen breng je stap voor stap meer rust in je systeem. Voor mij geld ook dat met het rustiger worden van mijn lichaam, er diverse gevoelens en sensaties naar boven komen die waarschijnlijk al jaren ergens onderdrukt hebben gezeten door mij toch wel jachtige leefstijl. Met het stijgen van de CP, kom ik dus dikwijls van alles tegen waarna hij weer zakt. Het is in de fase van jonge kinderen wel aan uitdaging om de oefeningen te blijven inbouwen, maar gezien ik merk wat het effect is, probeer ik het wel een vast onderdeel te laten zijn van mijn dag. Ik zit inmiddels gemiddeld op een CP van 30, het gaat de goede kant op, maar besef nu ook wat nodig is om mijn lichaam nog meer uit de stress te halen. Ik ben erg gemotiveerd om hier lekker mee verder te gaan en ben benieuwd waar ik kan komen.

Hieke, Holten

Agrarisch ondernemer

Prettige begeleiding

Ik heb de training als zeer prettig ervaren. De begeleiding van Marc helpt je echt door het proces heen te gaan. Het ging bij mij met ups en downs en door soms even kort contact te hebben of een berichtje te ontvangen, weer de moed om met nieuwe energie weer aan de slag te gaan. Ik ben tevreden met het resultaat dat ik in deze 12 weken hebben behaald. Ik heb ervaren dat je dicht bij jezelf en bij je eigen gevoel moet blijven, voor mij was dat de manier om de kans van slagen het grootst te laten zijn.

Marijke, Deventer

Leidinggevende

Veel energieker, minder gehaast

Wat ben ik blij met deze vorm van ademtherapie die gericht is op ontspanning. Het kostte wat tijd en geduld, maar tot mijn verbazing ben ik voor het grootste deel van mijn allergische astma verlost!

Rick, Rotterdam

Horeca-medewerker

error: Content is protected !!