Ademhaling als medicijn

Meer energie in al je lichaamscellen!


Marc Scheffer
Buteyko Ademtherapeut, Mindfulness Trainer (MBSR categorie A), trainer Lichaamswerk

Lid Buteyko Professionals International, Lid Buteyko Therapeuten Nederland, Medische basisopleiding

Welkom in onze praktijk!

  • Gun jezelf drie maanden om je gezondheid fundamenteel te verbeteren door stress los te laten, de ademhaling te optimaliseren en diep te leren ontspannen. Dit zonder een buikademhaling te forceren (buikademhaling ontstaat vanzelf bij normale ademhaling), zonder pauzes in te lassen tussen in- en uitademing, of de frequentie aan te passen. Al deze ademgymnastiek gaat voorbij aan de natuurlijke werking van het ademhalingscentrum en andere processen in het lichaam. Bovendien maakt het het ademhalen onnodig tot een probleem. Het lichaam is heus niet gek, maar het kan wel ontregelt zijn.
  • Veel mensen ademen teveel zonder dit te weten. Dit is een logisch gevolg van aanhoudende stress (ook van ‘leuke  stress’). Doe de ademtest om dit vast te stellen.
  • We geven individuele begeleiding in twee uitgebreide consulten met persoonlijke aandacht voor leef- en werkomstandigheden. Daarnaast is er een wekelijkse terugkoppeling via de website voor cursisten en hebben we regelmatig telefonisch contact. We geven extra training indien nodig. We zijn een aantal jaren geleden afgestapt van de aanpak van 5 (onpersoonlijke) groepstrainingen omdat persoonlijke aandacht beter werkt.
  • De training kan ook uitstekend via Skype, Facetime of Zoom gevolgd worden (sommige mensen reizen liever niet door hun klachten).
  • We leren je hoe je voor jezelf kunt vaststellen wat voor jouw lijf gezonde beweging is. Ongezond bewegen/sporten bestaat namelijk ook…
  • Wij gebruiken de Buteyko-technieken die de ademhaling op natuurlijke wijze normaliseert, met respect voor het proces van jouw lichaam. Daarom bij ons geen ‘push-techniekenen’ of op het puntje van de stoel zitten en voortdurend metingen doen.
  • Met gebruikmaking van elementen uit Mindfulness (mentale ontspanning) en Lichaamswerk (fysieke ontspanning): door cursisten als een prettige combinatie ervaren.
  • Ondersteuning met een door ons ontwikkelde website voor cursisten met uitgebreid audio- en videomateriaal.
  • Lees eventueel ons boek Ademhaling als Medicijn om de achtergrond te leren kennen van wat we doen.

Heb je vragen? Wil je een training volgen? Bel vrijblijvend om kennis te maken: 0570 676 878 of 06 170 190 68.

[]
1 Step 1

Gezondheidscheck

Geef hieronder je klachten aan
Ademhaling
Energie
Gehoor
Neus en keelpick one!
Huid
Spijsvertering
Spieren
Bloedsomloop
Gewicht
Slapen
Psychisch
Algemene stress factoren
Akkoord privacybeleidPrivacyverklaring: https://www.buteyko-ademtherapie.nl/privacyverklaring/
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Check je ademhaling binnen één minuut!

Deze eenvoudige, maar slimme ademtest geeft een goede indicatie hoe gezond je ademhaling (het ademvolume) is. De test is ontwikkeld door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Mocht je klachten hebben waardoor je liever geen ademtest doet (bijvoorbeeld angstklachten), dan kun je voor het vaststellen van chronische hyperventilatie ook de klachtenlijst hiernaast invullen.

Zo meet je de ademhaling:

1. Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus in en uit.

2. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op een secondewijzer (of start een timer/stopwatch).

3. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je de aandrang voelt om weer te ademen, laat dan je neus los. Let op: het is niet de bedoeling dat je zo lang mogelijk je adem inhoudt. Het gaat erom dat je, nadat je je neus hebt losgelaten, weer normaal kunt doorademen. Je kunt je ademhaling dus wel veel langer stilhouden dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen en dat is niet de bedoeling.

Het aantal seconden dat je gemeten hebt, waarin je comfortabel je ademhaling kon stoppen, zonder na afloop diep te moeten ademen, is je controlepauze. De controlepauze zal in de praktijk per meting enkele seconden kunnen verschillen (als je meerdere metingen wilt doen, wacht dan enkele minuten alvorens een nieuwe meting te doen). Een andere meting zal doorgaans nooit meer dan 5 seconden hiervan verschillen.

Klik hier voor de uitslag

Tussen de 5 en 10 seconden
Je ademt tussen de 21 en 42 liter per minuut. Je ademt voor 4 tot 8 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is veel lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 42 naar 6 liter per minuut, een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 30% (Bohr-effect). Daarnaast maakt meer koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 10 en 20 seconden
Je ademt tussen de 11 en 21 liter per minuut. Je ademt voor 2 tot 4 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid sterk kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 25% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 20 en 30 seconden
Je ademt tussen de 7 en 11 liter per minuut. Je ademt voor 1 á 2 personen. De zuurstofafgifte vanuit het bloed aan het lichaam is iets lager dan normaal, doordat je bloed minder koolzuur bevat (Bohr-effect). Volgens Buteyko kan een te groot ademvolume samengaan met serieuze gezondheidsklachten. Het goede nieuws is dat door een verbetering van je ademhaling en grotere stressbestendigheid de gezondheid kan verbeteren. Zo betekent onder meer een verbetering van 21 naar 6 liter per minuut een verhoging van de zuurstof afgifte uit het bloed aan het lichaam tot wel 10% (Bohr-effect). Daarnaast maakt koolzuur in het bloed ook het zenuwstelsel rustiger.

Tussen de 30 en 40 seconden
Je ademt tussen de 5 en 7 liter per minuut. Met deze hoeveelheid zit je rond de 6 liter per minuut die in medische handboeken (o.a. Guyton) wordt aanbevolen. Je controlepauze is redelijk goed als je dit niveau weet te handhaven of nog verder verbetert. Wel is deze gunstige uitslag van de test geen garantie voor de toekomst. Door periodes van stress kan de ademhaling altijd zwaarder worden. Preventief de training volgen en nog beter om leren gaan met dagelijkse stress is daarom een goede investering.

Wat meet deze ademtest precies? 

Deze test meet het ademvolume, ofwel hoeveel liters per minuut je ademt. Een gezond ademvolume is ongeveer 6 liter per minuut. Dat is een medische norm, die wordt genoemd in medische handboeken (o.a. Guyton). Het is niet zo dat een te groot ademvolume betekent dat je ook ziek bent. Andersom is het vaak wel zo dat ziekte gepaard gaat met een zware ademhaling.

Lees meer...

In deze test wordt dus niet het aantal ademhalingen per minuut gemeten maar het aantal liters per minuut dat je ademt. Dit is in feite een meting hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is en dat wordt gemeten door het ademhalingscentrum in de hersenen. Wanneer de koolzuurtolerantie bereikt is, geeft het ademhalingscentrum een seintje, dat je weer moet gaan ademen. Daarmee wordt duidelijk hoe groot de koolzuurtolerantie in het bloed is. Dit is belangrijk om te weten omdat dit iets zegt over de zuurstofafgifte in het lichaam. Hoe groter de koolzuurtolerantie, hoe groter de zuurstofafgifte in het lichaam namelijk.

Meestal ligt het aantal seconden dat je rustig en zonder inspanning je adem kunt stilleggen tussen de 10 en 50 seconden. Let op: het gaat er niet om hoe lang je je adem hebt kunnen inhouden, tot je niet meer kunt. Met deze meting leg je je ademhaling stil, waarna je in principe weer rustig door zou moeten kunnen ademen. Dit stilhouden van de ademhaling is alleen nodig tijdens de test en heeft niets te maken met hoe je normaal ademt of met het streven naar een bepaalde ademfrequentie!
De ademfrequentie, het aantal keren dat je per minuut ademt, heeft niets te maken met de gezondheid van je ademhaling. Hierover doen vele verhalen de ronde, met name dat een lagere frequentie beter zou zijn. Het tegendeel is soms waar. Als je jezelf dwingt minder vaak te ademen zal je ademhalingscentrum je dieper laten ademen om toch dezelfde koolzuurwaarde in het bloed te behouden. Wij sleutelen daarom niet op die manier aan de ademhaling. Alleen door het lichaam de gelegenheid te geven om het ademhalingscentrum beter af te stellen, krijg je een gezonder ademvolume.

Heb je slaapapneu?

In dat geval is deze test misschien niet op jou van toepassing. Je hebt waarschijnlijk een hoge score (bijvoorbeeld 30-40 seconden). Dit kan komen omdat je lichaam tijdens apneu's gewend is geraakt om ademimpulsen (middenrif contracties) te negeren, c.q. niet meer te voelen. Neemt niet weg dat je hoogstwaarschijnlijk een te groot ademvolume hebt en er goed aan doet om de training te volgen. Als je ademhaling rustiger is kun je wel weer een betrouwbare ademtest doen. Lees hier meer over slaapapneu.

Lees ons boek 'Ademhaling als medicijn'
over de rol van ademhaling en stress(gedrag)

geschreven door Marc en Mathilde Scheffer

In het eerste deel ‘Ademhaling en stress’ laten we zien welk verband er bestaat tussen ademhaling en stress en waarom mensen juist in deze tijd te maken hebben met een uit de hand gelopen ademvolume. Als je de daadwerkelijke oorzaak weet van een verstoorde ademhaling, kun je ook werken aan een oplossing daarvan! De theorie die in het boek beschreven staat is voor veel mensen 180 graden anders dan de denkwijze die gangbaar is. Een uniek en krachtig middel om een verstoorde ademhaling te resetten, daar waar de ademhaling ontregeld raakt: in het ademhalingscentrum in de hersenen. Zonder 'ademgymnastiek' en bewust sturen van de ademhaling. Met voorbeelden uit de praktijk.
Het boek bevat géén beschrijvingen van ademoefeningen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt. Het goed aanleren van de techniek is cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat.

In het tweede deel ‘Ademvolume en aandoeningen’ gaan we in op specifieke gezondheidsproblemen die samengaan met een te groot ademvolume. Zoals luchtwegproblemen, hartklachten, darmklachten, slaapstoornissen en psychische klachten en in een breder verband ook de verstoringen van het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding.

In het derde deel ‘Ademhaling in de praktijk’ schrijven we over gezond kinderen krijgen, gezonde kinderen, gezond werken en gezond sporten. Maar ook hoe de Buteyko Ademwijzer Training in elkaar zit en welke resultaten je mag verwachten, de ontwikkeling van ons vak en voor de liefhebbers wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de Buteyko methode.

Piloot Boeing weer helemaal fit om te vliegen

Een piloot op een Boeing 737 mailt mij na het volgen van de training enthousiast zijn verhaal: 'Tijdens mijn pubertijd werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Dit gaf bij mij een breed scala aan vage klachten wat ik sinds die tijd met me meedroeg. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke 'ongeschikt melding' vorig jaar.

Klik hier om meer te lezen...

Bij veel collega’s (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten, met name een lage weerstand, slaapproblemen en weinig energie, maar ook darmproblemen en spierspanningsklachten.

Met de Buteyko Ademwijzer training bij Marc Scheffer heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek, moe of ‘not-fit-to-fly’. De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie.

Ondanks dat ik niet wist dat de ademhaling zo’n grote invloed op de gezondheid kon hebben, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling, gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd maar het komt de gezondheid en productiviteit zeker ten goede! Wanneer mensen hier op tijd mee beginnen, kan het ook preventief werken tegen langer ziekteverzuim vóórdat het escaleert, zoals bij mij.’ Ik raad het iedereen aan.

error: Content is protected!