Ademhaling als Medicijn

Specialisten in gezonde ademhaling en stress­bestendigheid

Lees op onze website waarom met de Ademwijzer training gezondheids­problemen en vermoeidheids­klachten afnemen, je meer energie krijgt, je effi­ciënter kunt ontspannen en beter met stress om kunt gaan. Wij zijn ervarings­deskundigen en werken vanuit inzicht in en respect voor de werking van het ademhalings­centrum. Het ademhalings­centrum (in de hersenen) regelt de ademhaling en is de enige plek waar de ademhaling op een natuurlijke manier gereset kan worden. Dus bij ons geen apparaten en ook geen ‘ademgymnastiek’ wat vaak ineffectief is en bovendien moeilijk vol te houden.
Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op: 0570-676878  | 06-17019068  | info@ademwijzer.nl

drs. Marc Scheffer, Buteyko adem- en stresscoach, Mindfulness trainer (lid VMBN Cat.1) 
Mathilde Scheffer,  Body Stress Release Practitionar, MatriX coaching, Buteyko adem- en stresscoach 

TRAINING IN DEVENTER OF ONLINE? ZELFDE RESULTAAT!

We verzor­gen individu­ele trai­nin­gen afge­stemd op de persoon. Dat kan in onze praktijk of online met Zoom, JitsiMeet of FaceTime, wat voor jou het beste past. Inhoudelijk is hierin geen verschil, de resultaten zijn hetzelfde. Tijdens de training heb je toegang tot de website voor cursisten waarin je wordt ondersteund in het proces met uitgebreid audio- en video­mate­riaal naast regelmatige telefonische checks en wekelijkse e-mail terugkoppeling.

Lees hier onze Corona maatregelen voor als je de praktijk bezoekt...

Cursisten melden vooraf of zij en hun naaste omgeving klachtenvrij zijn of we vragen we dat bij binnenkomst. Het is fijn als je daarna nog even je handen wilt wassen. De training vindt plaats in een vooraf goed geventileerde ruimte waar we op ruim 2 1/2 meter afstand van elkaar zitten. Op verzoek draag ik een mondkapje of plastic gezichtscherm.
We gaan er wat moois van maken!

KLIK OP EEN KLACHT VOOR MEER INFORMATIE

RESULTATEN ADEMWIJZER TRAINING

  • Gezond ademvolume waardoor vanzelf een natuurlijke, rustige buikademhaling ontstaat (zonder ‘ademgymnastiek’!)
  • Drastische daling (tot ruim 50% mogelijk) van inademen van fijnstof, allergenen en virussen waaronder Covid-19 
  • Gevoel ‘vrij’ te kunnen ademen, afname van benauwdheid 
  • Sneller en beter herstel na inspanning 
  • Mentale rust ervaren
  • Lichamelijk diep kunnen ontspannen
  • Verhoogde zuurstofopname in de organen, spieren en hersenen waardoor deze beter functioneren
  • Hormoonhuishouding is meer in balans: o.a. stabielere stemming, minder last van PMS of overgangsklachten 
  • Beter functionerend maag- darmstelsel
  • Meer energie 
  • Minder snel en minder lang ziek 
  • Beter bestand tegen fysieke, mentale en emotionele stress 
  • Betere nachtrust, makkelijker in- en doorslapen en uitgeruster wakker worden 
  • Afname of verdwijnen van -chronische- klachten 
  • Minder of niet meer snurken en desgewenst -in overleg met arts- afbouwen van ademapparaten zoals CPAP 
  • In veel gevallen is afbouw van medicatie mogelijk (in overleg met de arts)
  • Gezond ademvolume
    Een gezond ademvolume is een ademvolume van ongeveer 6 liter per minuut. Veel mensen ademen tegenwoordig te veel, dit heet chronische hyperventilatie. Dit doe je de hele dag door en is dus iets anders dan een acute hyperventilatie aanval. Om te weten of jij ook chronische hyperventilatie hebt, kun je de ademtest doen. 
  • Tot wel 75% minder inademen van fijnstof, allergenen en virussen zoals Covid-19
    Door een te groot ademvolume, ademen we automatisch ook te veel vervuilde lucht in. Door de oefeningen die je in deze training leert, gaat het ademvolume omlaag en krijg je minder fijnstof, allergenen en virussen binnen. Interessant dus om te meten met de ademtest hoeveel liter per minuut je ademt! Is de uitslag van de ademtest bijvoorbeeld rond de 17 seconde, dan adem je 12 liter per minuut, dat is 2x zoveel als de gezonde 6 liter per minuut die het zou moeten zijn en dat betekent dat er een reductie van inademing van vervuiling van zeker 50% mogelijk is.
  • Gevoel ‘vrij’ te kunnen ademen, afname van benauwdheid
    Snel benauwd zijn komt niet, zoals de meeste mensen denken, door een zuurstoftekort in de longen maar (meestal) door een te laag koolzuurgehalte in het bloed. Dit heeft te maken met de instelling van het ademhalingscentrum in de hersenen, dat de ademhaling regelt. Door stress ga je automatisch meer (koolzuur uit-)ademen en het ademhalingscentrum gaat zich hieraan aanpassen. De koolzuurdrempel in het bloed, wat door het ademhalingscentrum gemeten wordt, komt dan steeds lager te liggen. Wanneer je vervolgens bij inspanning meer koolzuur aanmaakt, bereik je de koolzuurdrempel steeds sneller en dat geeft een benauwd gevoel. Benauwdheid heeft dus veel meer met een koolzuur- dan met een zuurstoftekort te maken! Interessant, of niet?! Veelvuldig zuchten, gapen of boeren (na inspanning en in rust) of snel buiten adem zijn, zijn veel voorkomende signalen die duiden op een te lage koolzuurtolerantie. 
  • Sneller en beter herstel na inspanning
    Door een betere zuurstofafgifte van het bloed aan de spieren, hersenen en organen is het lichaam sneller in staat om weefsel te herstellen. Je lichaam heeft dan meer energie tot zijn beschikking voor herstelwerkzaamheden. Met de Ademwijzer Training leert je bovendien hoe je op een slimme manier kunt bewegen of/en sporten waardoor je niet onnodig zuurstof verliest. Daardoor zal het herstel na sporten ook sneller gaan en zal het sporten je niet uitputten maar juist opfrissen.
  • Mentale en lichamelijke ontspanning
    Niet constant hoeven denken maar rust in je hoofd, is een van de veel gehoorde resultaten van de Ademwijzer training. Veel mensen ervaren een nieuw soort diepe rust en ontspanning die ze eerder nooit gevoeld hebben. Wij kunnen dit zelf ook beamen uit ervaring. En een rustige ademhaling leidt niet alleen tot mentale rust maar ook tot een diepe, fysieke ontspanning. Met de oefeningen werk je hier dagelijks aan en dat geeft een (hernieuwd) vertrouwen in lichaam en geest.
  • Verhoogde zuurstofopname in de organen, spieren en hersenen waardoor deze beter functioneren
    Als gevolg van het verbeteren van het ademvolume, gaat het lichaam meer zuurstof opnemen in de organen, spieren en hersenen waardoor deze beter kunnen functioneren. Moet niet iedereen dat willen? Tja, maar het volksgeloof dat meer ademen je meer zuurstof oplevert is nog steeds wijdverbreid en zal ook niet zomaar verdwijnen helaas. Lees ons boek ‘Ademhaling als medicijn’ over hoe het daadwerkelijk zit met de werking van de ademhaling en zuurstof en koolzuur in het lichaam. Overigens zal elke arts of verpleegkundige je kunnen vertellen dat meer ademen niet meer zuurstof in het lichaam zal opleveren want iedereen (behalve mensen met bepaalde aandoeningen aan de longen) heeft in principe een saturatie van ongeveer 98%. 
  • Hormoonhuishouding is meer in balans en beter functionerend maag- darmstelsel
    Doordat je met de Ademwijzer training ook regelmatig de stressreacties in je lijf gaat doorbreken komt je lichaam steeds meer toe aan zaken waar het daarvoor geen energie voor had. Kortweg gaat je lichaam uit de vecht-vlucht-bevries toestand en is er ruimte voor de onderhoud- en herstelmodus.  Gevolgen daarvan is ook dat de hormoonhuishouding beter op orde komt en je daardoor een stabielere stemming hebt, je een beter functionerend maag- darmstelsel krijgt en minder last hoeft te hebben van PMS of overgangsklachten .
  • Meer energie
    Eigenlijk draait alles in het lichaam om energie. Het is dus zaak zoveel mogelijk energie te genereren en het lichaam daarin te ondersteunen. Zuurstof is energie. En met een gezond ademvolume werkt je lichaam op zuurstof verbranding, wat de meest effectieve manier voor het lichaam is. Bij veel mensen is het ademvolume echter te groot en ontstaat er een melkzuurverbranding dat veel minder effectief is. Dit geeft een gevoel van vermoeidheid, lusteloosheid, sombere stemming en kan zorgen voor allerlei klachten.
  • Minder snel en minder lang ziek
    De toegenomen energie voor de onderhoud- en herstelmodus van het lichaam, werkt versterkend op het immuunsysteem. De energie gaat immers niet meer permanent naar de stress.
  • Beter bestand tegen fysieke, mentale en emotionele stress
    Een belangrijk resultaat van de training is dat je ook leert gedragsmatig de stress te doorbreken. Omdat je door de oefeningen mentaal en fysiek beter kunt ontspannen en gezond hebt leren bewegen/sporten, hoef je dat alleen maar regelmatig op te zoeken om niet weer in aanhoudende stress te belanden.
  • Betere nachtrust, makkelijker in- en doorslapen en uitgeruster wakker worden
    In plaats van dat glaasje wijn, waardoor je wel als een blok in slaap valt maar die de tweede helft van je nachtrust verstoort (het is wetenschappelijk een aantoonbaar slechte gewoonte), slaap je een heel stuk beter met een gezond ademvolume. Ieder mens ademt ‘s nachts zwaarder, dat is normaal, maar als de ademhaling overdag al te zwaar is, wordt het ‘s nachts zo zwaar dat je er last van krijgt. Je komt bijvoorbeeld moeilijk in slaap doordat je mentaal niet tot rust komt of  je slaapt lichter of je herstelt minder goed. Allemaal symptomen die verdwijnen met een gezond ademvolume. 
  • Afname of verdwijnen van -chronische- klachten
    Het zelfgenezend vermogen van je lichaam krijgt doordat het meer energie ter beschikking heeft veel meer ruimte om orde op zake te stellen en je gezond te houden. Ook chronische klachten kunnen hierdoor verminderen of helemaal verdwijnen. 
  • Minder of niet meer snurken en desgewenst -in overleg met arts- afbouwen van ademapparaten zoals CPAP
    Doordat het ademvolume lager wordt zien we snurken en apneus afnemen en kunnen ze op termijn zelfs verdwijnen. Het dichtklappen van de luchtwegen door te grote onderdruk bij inademing is verleden tijd en vaak genoeg om deze klachten te stoppen.
  • Afbouw van overbodige medicatie in overleg met de arts
    Artsen staan vaak versteld dat er minder of op termijn zelfs geen medicatie meer nodig blijkt te zijn. Soms zijn ze aanvankelijk sceptisch over de te volgen training. Gelukkig zien steeds meer artsen dat we een gezond en betrouwbaar alternatief bieden voor het samen met de arts op zorgvuldige wijze verminderen van overbodige medicijnen.

ADEM JE GEZOND? DOE DE TEST

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. Je kunt je ademhaling misschien wel langer stoppen dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen. Als dit zo is, wacht dan een paar minuten en test weer. De uitslagen kunnen wat uit elkaar lopen, maar meestal niet meer dan 5 seconden.

  • Resultaat tussen 5 en 15 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn veel te groot en kunnen tot zeer ernstige gezondheidsproblemen leiden.
  • Resultaat tussen 15 en 25 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn te groot en kunnen tot ernstige gezondheidsproblemen leiden.
  • Resultaat tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling en stressniveau zijn redelijk goed, maar verbetering wordt toch aanbevolen.
  • Resultaat vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume en lage stressniveaus. Het toepassen van deze training kan preventief werken in tijden van stress.

Lees hier uitgebreider over deze test

INVENTARISEER JE GEZONDHEIDSKLACHTEN

[]
1 Step 1
Vink je klachten aan:
Ademhaling
Energie
Gehoor
Neus en keel
Huid
Spijsvertering
Spieren
Bloedsomloop
Gewicht
Slapen
Psychisch
Algemene stress factoren
Toestemming

Na het verzenden nemen we z.s.m. contact met je op.

We gaan zorgvuldig met je gegevens om. Klik hier om onze privacy verklaring te lezen.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

LEES ADEMHALING ALS MEDICIJN

'Ademhaling als medicijn'
Over de rol van ademhaling en stress(gedrag) bij gezondheidsproblemen

door Marc en Mathilde Scheffer

De theorie die in het boek beschreven staat is voor veel mensen 180 graden anders dan de denkwijze die gangbaar is. Een uniek en krachtig middel om een verstoorde ademhaling te resetten, daar waar de ademhaling ontregeld raakt: in het ademhalingscentrum in de hersenen. Zonder 'ademgymnastiek' en bewust sturen van de ademhaling. Met voorbeelden uit de praktijk.
Het boek bevat géén beschrijvingen van ademoefeningen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt. Het goed aanleren van de techniek is cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat.

In het eerste deel ‘Ademhaling en stress’ laten we zien welk verband er bestaat tussen ademhaling en stress en waarom mensen juist in deze tijd te maken hebben met een uit de hand gelopen ademvolume. Als je de daadwerkelijke oorzaak weet van een verstoorde ademhaling, kun je ook werken aan een oplossing daarvan!
In het tweede deel ‘Ademvolume en aandoeningen’ gaan we in op specifieke gezondheidsproblemen die samengaan met een te groot ademvolume. Zoals luchtwegproblemen, hartklachten, darmklachten, slaapstoornissen en psychische klachten en in een breder verband ook de verstoringen van het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding.
In het derde deel ‘Ademhaling in de praktijk’ schrijven we over gezond kinderen krijgen, gezonde kinderen, gezond werken en gezond sporten. Maar ook hoe de Buteyko Ademwijzer Training in elkaar zit en welke resultaten je mag verwachten, de ontwikkeling van ons vak en voor de liefhebbers wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de Buteyko methode.

Piloot Boing 737 weer fit

Bij veel collega's (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over dezelfde soort klachten, met name een lage weerstand, slaapproblemen en weinig energie, maar ook darmproblemen en spierspanningsklachten. Met de Ademwijzer training heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek, moe of 'not-fit-to-fly'. De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie. Ondanks dat ik niet wist dat de ademhaling zo'n grote invloed op de gezondheid kon hebben, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling, gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd maar het komt de gezondheid en productiviteit zeker ten goede! Wanneer mensen hier op tijd mee beginnen, kan het ook preventief werken tegen langer ziekteverzuim vóórdat het escaleert, zoals bij mij.' Ik raad het iedereen aan.

error: Content is protected !!