Ademhaling als Medicijn

Specialisten in gezonde ademhaling en stress­bestendigheid

Lees op deze website waarom met onze aanpak gezondheids­problemen en vermoeidheids­klachten afnemen, je meer energie krijgt, je effi­ciënter kunt ontspannen en beter met stress om kunt gaan.
Wij zijn ervarings­deskundigen en werken vanuit inzicht in en respect voor de werking van het ademhalings­centrum. Het ademhalings­centrum (in de hersenen) regelt de ademhaling en is de enige plek waar de ademhaling op een natuurlijke manier gereset kan worden. Dus bij ons geen apparaten of ‘ademgymnastiek’ die vaak ineffectief en moeilijk vol te houden zijn.
Wij verzorgen individuele trainingen afgestemd op de persoon. Dat kan in onze praktijk of via Skype, FaceTime of een ander online platform. Online trainingen hebben dezelfde kwaliteit en resultaten. Uitgebreide onder­steuning met audio- en video­materiaal.

drs. Marc Scheffer, Buteyko adem- en stresscoach, Mindfulness trainer (lid VMBN Cat.1). | 0570-676878  | 06-17019068 | marc@ademwijzer.nl
Mathilde Scheffer,  Body Stress Release Practitionar, MatriX coaching en Buteyko adem- en stresscoach.  | 06-28399355 | mathilde@ademwijzer.nl

Klik op een klacht voor meer informatie

Adem je gezond? Doe de test!

Zo doe je de test: klik hier

Zit rechtop op een stoel en adem een minuutje rustig door je neus. Knijp na een normale, rustige uitademing je neus dicht en kijk op de secondewijzer. Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los. Je kunt je ademhaling misschien wel langer stoppen dan deze eerste aandrang, maar dan moet je na afloop een of meer keren dieper dan normaal ademen. Als dit zo is, wacht dan een paar minuten en test weer. De uitslagen kunnen wat uit elkaar lopen, maar bijna nooit veel meer dan 5 seconden.

  • Resultaat tussen 5 en 15 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn veel te groot en kunnen tot zeer ernstige gezondheidsproblemen leiden.
  • Resultaat tussen 15 en 25 seconden: je ademhalingsvolume en stressniveau zijn te groot en kunnen tot ernstige gezondheidsproblemen leiden.
  • Resultaat tussen 25 en 35 seconden: je ademhaling en stressniveau zijn redelijk goed, maar verbetering wordt toch aanbevolen.
  • Resultaat vanaf 40 seconden: je hebt een gezond ademvolume en lage stressniveaus. Het toepassen van deze training kan preventief werken in tijden van stress.

Lees hier uitgebreider over deze test en doe een gezondheidscheck.

RESULTATEN ADEMWIJZER TRAINING

  • Verhoogde zuurstofopname in de organen, spieren en hersenen waardoor deze beter functioneren
  • Een hormoonhuishouding die meer in balans is (o.a. stabieler gemoed, minder last van PMS of overgangsklachten).
  • Beter functionerend maag- darmstelsel
  • Meer energie
  • Minder snel en minder lang ziek
  • Sneller herstel na inspanning
  • Beter bestand tegen fysieke, mentale en emotionele stress
  • Betere nachtrust en makkelijker in- en doorslapen en uitgeruster wakker worden
  • Afname of verdwijnen van (chronische) klachten
  • Afbouw van onnodige medicatie -in overleg met de arts-

'Ademhaling als medicijn'
Over de rol van ademhaling en stress(gedrag) bij gezondheidsproblemen

door Marc en Mathilde Scheffer

Lees meer over het boek...

De theorie die in het boek beschreven staat is voor veel mensen 180 graden anders dan de denkwijze die gangbaar is. Een uniek en krachtig middel om een verstoorde ademhaling te resetten, daar waar de ademhaling ontregeld raakt: in het ademhalingscentrum in de hersenen. Zonder ‘ademgymnastiek’ en bewust sturen van de ademhaling. Met voorbeelden uit de praktijk.
Het boek bevat géén beschrijvingen van ademoefeningen, aangezien er veel fouten worden gemaakt als de juiste begeleiding ontbreekt. Het goed aanleren van de techniek is cruciaal voor het behalen van het juiste resultaat.

In het eerste deel ‘Ademhaling en stress’ laten we zien welk verband er bestaat tussen ademhaling en stress en waarom mensen juist in deze tijd te maken hebben met een uit de hand gelopen ademvolume. Als je de daadwerkelijke oorzaak weet van een verstoorde ademhaling, kun je ook werken aan een oplossing daarvan!
In het tweede deel ‘Ademvolume en aandoeningen’ gaan we in op specifieke gezondheidsproblemen die samengaan met een te groot ademvolume. Zoals luchtwegproblemen, hartklachten, darmklachten, slaapstoornissen en psychische klachten en in een breder verband ook de verstoringen van het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding.
In het derde deel ‘Ademhaling in de praktijk’ schrijven we over gezond kinderen krijgen, gezonde kinderen, gezond werken en gezond sporten. Maar ook hoe de Buteyko Ademwijzer Training in elkaar zit en welke resultaten je mag verwachten, de ontwikkeling van ons vak en voor de liefhebbers wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de Buteyko methode.

INVENTARISEER JE GEZONDHEIDSKLACHTEN

[]
1 Step 1
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Piloot Boeing weer 'fit to fly'

Ervaring van een piloot die vliegt op de Boeing 737: 'Tijdens mijn pubertijd werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Dit gaf bij mij een breed scala aan vage klachten wat ik sinds die tijd met me meedroeg. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke 'ongeschikt melding' vorig jaar.

lees meer...

Bij veel collega’s (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten, met name een lage weerstand, slaapproblemen en weinig energie, maar ook darmproblemen en spierspanningsklachten. Met de Ademwijzer training heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek, moe of ‘not-fit-to-fly’. De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie. Ondanks dat ik niet wist dat de ademhaling zo’n grote invloed op de gezondheid kon hebben, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling, gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd maar het komt de gezondheid en productiviteit zeker ten goede! Wanneer mensen hier op tijd mee beginnen, kan het ook preventief werken tegen langer ziekteverzuim vóórdat het escaleert, zoals bij mij.’ Ik raad het iedereen aan.

error: Content is protected !!