Ademhaling en stress

Veel mensen ademen teveel zonder dat te weten. Deze chronische hyperventilatie gaat vaak niet vanzelf over en kan samengaan met onverklaarbare klachten die jarenlang kunnen aanhouden. Onze training biedt je de mogelijkheid de chronische hyperventilatie grondig aan te pakken en zo je gezondheid te verbeteren. Daarbij is er voor het effect op lange termijn meer nodig dan het toepassen van door de arts Buteyko ontwikkelde technieken om het ademhalingscentrum te resetten naar een gezonde ademhaling. We besteden tijdens de twee maanden begeleiding speciale aandacht aan het verhogen van je stressbestendigheid. 

Training ook via Zoom, Skype of Facetime

welkom

Klik hier voor korte introductie video

 

Ademhaling en stress

Ademhaling en inspanning/stress zijn nauw met elkaar verbonden. In een periode met aanhoudende inspanning of stress, zelfs als je die als positief ervaart, wordt de ademhaling zwaarder en ontstaat chronische hyperventilatie, met alle klachten die daarbij kunnen voorkomen (het is maar net waar de -al dan niet aangeboren- zwakte in je systeem zit).
“Ik wist niet dat ik teveel ademde”, horen we vaak als mensen de ademtest hebben gedaan.
Helaas verdwijnt chronische hyperventilatie (niet te verwarren met acute hyperventilatie) niet vanzelf als de stress voorbij is! Dat komt omdat het ademhalingscentrum door aanhoudende stress wordt ontregeld.

Eigen ervaring
Ik (Marc Scheffer) ben Sociaal Wetenschapper en heb gewerkt als onderzoeker aan de universiteit Utrecht en later als loopbaan en outplacement-adviseur. Na een periode van aanhoudende  stress kreeg ik in 2009 longklachten (aanhoudend hoesten) waardoor ik nauwelijks meer kon slapen. Toen mijn vrouw Mathilde de Buteyko methode ontdekte en verschillende gezondheidsklachten bij haar verdwenen, was mijn interesse in deze unieke aanpak gewekt.
Door de Buteyko ademoefeningen te combineren met lichaamsgerichte ontspanningstechnieken kwam ik in enkele maanden niet alleen van de hoestklachten af, maar voelde ik mij ook veel rustiger en energieker.
Opgeleid tot Buteyko therapeut startte ik  in april 2010 een fulltime praktijk en steken we onze ervaring met inmiddels meer dan 1000 cursisten in de Buteyko Ademwijzer Training. Waar het kan, verbeteren we de aanpak. In de laatste paar jaar onder andere door de ontwikkeling van een website voor cursisten die de persoonlijke begeleiding mooi aanvult.

Zelfgenezend vermogen

De Ademwijzer Training blijkt vaak de ontbrekende schakel op weg naar een betere gezondheid en een meer ontspannen manier van leven en werken. Ook intensieve inspanning zoals sporten kan weer opbouwend werken en plezier geven  als je weet waar je op moet letten. Dat er op termijn minder medicijnen nodig zijn is een mooie ‘bijwerking’! We zien wonderbaarlijke verbeteringen bij mensen en de meeste cursisten hebben binnen enkele maanden het vertrouwen in het genezend vermogen van het lichaam terug. Door het regelmatig meten van de controle pauze (zie ademtest) is de vooruitgang zelfs objectief meetbaar. Voor de resultaten laat ik graag de ervaringen van cursisten voor zichzelf spreken. “Mislukt het dan nooit?” Als je oefent in principe niet, alhoewel iedere persoon weer anders in elkaar steekt en zijn/haar eigen weg bewandelt naar een betere gezondheid en minder stress.

Voor wie is de Buteyko Ademwijzer Training bedoeld?
Aanleiding om de ademhaling weer gezond te maken en beter bestand te zijn tegen stress  kunnen onder meer zijn: chronische hyperventilatie (klachten), (over)vermoeidheid, burnout, lusteloosheid, slaapproblemen, snurken, mondademhaling en slaap apneu,  een lage weerstand, bronchitis, veelvuldig gapen of zuchten, een gejaagd gevoel of angst zonder reden. Maar het lichaam verdient ook rust en ondersteuning bij chronische aandoeningen zoals astma, hooikoorts of een hoge bloeddruk. In de rechterkolom kun je klikken op verschillende aandoeningen en hun verband  met ademhaling en stress lezen.

De training is een groot cadeau voor je lichaam, maar je moet wel bereid zijn alcoholgebruik in de maanden van de training te stoppen of tot een minimum te beperken (alleen incidenteel gebruik). Alcohol verzwaart de ademhaling in de nacht nog eens extra en dat is dweilen met de kraan open. Het ‘ontspannende’ glaasje wijn wordt succesvol vervangen door een nachtrust bevorderende oefening.

Mensen met een religieuze (Christelijke) achtergrond kunnen gerust zijn dat we geen Oosterse meditatietechnieken geven zoals mantra’s. Mocht je hierover vragen hebben, stel die gerust.

“Had al alles geprobeerd”

“Dus het zat niet tussen mijn oren!”

“Werd er radeloos van en zag soms geen weg meer…”

“Jullie training is uniek”  lees meer

schermafbeelding-2016-11-24-om-14-48-44

 

Vrije Universiteit Amsterdam

Doel van de Ademwijzer Training

  • Het op een natuurlijke manier rustig maken van de ademhaling (zonder ademgymnastiek of ‘beheersing’ van de adem), zodat uw ademvolume binnen enkele maanden rond de 6 liter per minuut is. De vooruitgang is met een eenvoudige meting vast te stellen en het betekent een fundamentele verbetering van uw (basis-) gezondheid.
  • Effectiever omgaan met dagelijkse stress en beter kunnen “opladen”.
  • Gezond sporten zodat ademconditie en fysieke inspanning met elkaar in balans zijn.
  • Minder energie verliezen tijdens het spreken.

Hoe ziet de training er uit?
In de Buteyko Ademwijzer Training leer je in twee praktische trainingssessies hoe je moet werken aan diepe lichamelijke ontspanning en het op een natuurlijke wijze rustiger maken van de ademhaling. Je doet zo’n 8 weken lang een oefening voor het ontbijt, voor het avondeten en voor het slapen en vult dit aantal zo mogelijk (op vrije dagen) aan tot 4, 5 of 6 keer op een dag. Geen straf, de oefeningen zijn letterlijk een verademing om te doen. En voor mensen die moeilijk kunnen stilzitten hebben we een andere vervangende oplossing. Realiseer je ook dat het investeren in je gezondheid met de Ademwijzer Training je niet tijd kost, maar juist tijd oplevert! We horen dit telkens weer van cursisten die ervaren dat ze (weer) genieten van de gewone alledaagse dingen, zich minder gehaast voelen en meer tijd hebben!

We besteden naast de oefeningen als gezegd praktische aandacht aan het bereiken van een grotere stressbestendigheid in de dagelijkse leef- en werksituatie. Met kleine stapjes in de goede richting zijn ook op dat vlak vaak grote resultaten te behalen!

Tijdens het hele proces beschikt de cursist over aanvullend materiaal in de vorm van video, audio en andere hulpbronnen.

Resultaten Buteyko Ademwijzer Training

Resultaten

Vaak is al binnen een week het effect merkbaar van een meer natuurlijke, rustige ademhaling en het beter omgaan met stress. Cursisten gaan beter slapen en men voelen zich rustiger en energieker. Op langere termijn zien we:

  • Substantieel verhoogde zuurstofopname (tot wel 30%, afleidbaar van de ademtest) in organen, spieren en hersenen waardoor deze optimaal kunnen functioneren.
  • Een verbeterde hormoonhuishouding (stabieler gemoed, minder last van PMS e.d.)
  • Versterkt immuunsysteem (meer energie, en minder snel/lang ziek zijn)
  • Grotere stressbestendigheid (beter bestand tegen fysieke, mentale en emotionele stress)
  • Betere nachtrust (makkelijker inslapen en uitgerust wakker worden)
  • Afname of verdwijnen van (chronische) klachten
  • Veelal mogelijkheid tot afbouwen van medicatie (in overleg met uw arts)

Lees de ervaring van anderen

Niets zegt meer dan de ervaring van andere cursisten. Lees hierover of kijk video reviews,  op deze pagina.

Mythes over ademhaling
Mythe: “Chronische hyperventilatie zit tussen je oren”
Een hele nare stelling voor iedereen die met dit probleem kampt. Je kunt praten tot je een ons weegt of de klachten proberen te relativeren; als je ademvolume te hoog is gaat dat onherroepelijk gepaard met biochemische verstoringen in je lichaam. Dat kun je in bepaalde situaties sterker hebben zodat je voor die situaties angst krijgt. Daar kun je uiteraard psychisch last van hebben, maar dat los je niet met praten op. Het is heel kort door de bocht hyperventilatie klachten te minimaliseren tot “het zit tussen je oren”. ‘Angst zonder reden’ en ook wel ‘huilen zonder reden’ (het ademhalingscentrum registreert ook emoties) wordt heel vaak aangekruist op het intakeformulier!

Mythe: “Je moet met de buik ademen”
Het  heeft geen enkele zin om de buikademhaling te forceren of bewust met de flanken te ademen. De buikademhaling herstelt van nature bij een gezond laag ademvolume. Voor die tijd doet ook de borst mee om het hoge ademvolume te kunnen volbrengen. U kunt lezen dat dit te maken heeft met een te laag ingestelde koolzuurtolerantie in het bloed.
Ook het bewust pauzes voor of na de uitademing afdwingen is een kort-door-de-bocht gedachte die geen rekening houdt met de complexe werking van het ademhalingscentrum.
Veel ademoefeningen zijn helaas een vorm van ademgymnastiek die je niet van de chronische hyperventilatie afhelpt en waardoor je bovendien veel te veel met de ademhaling bezig bent.

Mythe: “Meer ademen geeft je meer zuurstof”
De meest wijdverbreide mythe. Je bloed is echter vrijwel altijd verzadigd met zuurstof (vraag maar aan je dokter of check een saturatiemeter). Meer ademen zal juist minder zuurstof aan je lichaamscellen opleveren! (bohreffect)

Mythe: “Koolzuur is een afvalstof die je weg moet ademen”
Beter diep ademen om “de afvalstof koolzuur” kwijt te raken is een ouderwetse opvatting die bewezen onjuist is. Koolzuur is betrokken bij twee essentiële levensfuncties: de zuurstofafgifte uit het bloed aan al je cellen en het rustig houden van je zenuwstelsel.

Veelgestelde vragen
Wordt de training vergoed? lees meer
Verschillende Buteyko verenigingen, hoe zit dat? lees meer
Waarom hoor je hier pas de laatste tijd over? lees meer
Begeleiding of zelfhulp? lees meer

Volgende stap
U kunt telefonisch contact met ons opnemen zodat we kunnen bespreken wat onze aanpak voor u kan betekenen.
Ook kunt u meer lezen over de achtergrond en de werking van deze (nog steeds) revolutionaire aanpak waarvan de basis werd gelegd door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Zoek in de rechter kolom naar een klacht of aandoening en wat Buteyko Ademwijzertraining daarvoor kan betekenen. Ook kunt u de ‘klachtenlijst’ invullen en aan ons doorsturen, wij nemen zo spoedig mogelijk contact op over de mogelijkheden. U kunt ons ook bellen: Marc Scheffer, 0570 676 878.

 

©2009-2016 Alle rechten voorbehouden