Binnen een minuut weet je meer!

Aanhoudende stress ontregeld je gezondheid

Laat je inspireren

Niet van toepassing bij individuele training

Welkom in onze praktijk!
Veel mensen ademen teveel zonder dat te weten. Deze chronische hyperventilatie gaat over het algemeen niet vanzelf over en is iets anders dan acute hyperventilatie (u weet wel, van dat in een zakje ademen). Chronisch teveel ademen merk je niet zo goed op en kan samengaan met onverklaarbare, uiteenlopende klachten die jarenlang kunnen aanhouden. U weet binnen 40 seconden of u chronisch hyperventileeert (doe de test).

Onze training biedt de mogelijkheid chronische hyperventilatie te stoppen. Door de training zijn luchtwegklachten als astma, hooikoorts en bronchitis vaak binnen enkele maanden zo goed als verdwenen, maar de aanpak helpt zeker ook bij burnout en talloze andere stressgerelateerde klachten.
Bij ons leer je op de eerste plaats om je ademhaling op een natuurlijke wijze die bij jouw lichaam past, rustiger te maken. Daarnaast geven we handreikingen om je veel dieper te ontspannen en ook mentale stress los te laten. Dit is een essentieel onderdeel van de training dat we speciaal ontwikkelden na onderzoek bij onze cursisten. Het zorgt ervoor dat het positieve effect van de training ook op langere termijn blijvend is. Sindsdien noemen we onze training ‘Ademwijzer training’.

Beter niet dokteren zonder goede begeleiding
Wij hanteren natuurlijke technieken, voortbouwend op de unieke inzichten van de arts Buteyko. Wij zijn daarbij geen voorstander van stevige, zogenaamd sportieve “pushtechnieken” die, ook binnen de Buteyko wereld, gebruikt worden en waarvan allerlei (amateuristische) filmpjes en DVD’s te vinden zijn. Deze sluiten aan op de ‘grote-stappen-snel-thuis’ gedachte: “we hebben maar weinig tijd en waarom niet goedkoop”. Laat ik daarover kort zijn: de meerwaarde van een ervaren coach laat zich niet in geld uitdrukken. Wij kunnen je helpen als je de tijd wilt nemen om op een natuurlijke wijze gezonder te worden en geleidelijk aan de stapjes wilt nemen die daarvoor nodig zijn. Zo zul je door de Ademwijzer training ervaren dat je je veel beter kunt gaan voelen zonder je ademhaling te controleren. Het forceren van buikademhaling en adempauzes of het beïnvloeden van de ademfrequentie, zijn vormen van ‘ademgymnastiek’ die je alleen maar verder van huis brengen en door de arts Buteyko ten stelligste werden afgeraden. We gaan daarnaast ook geen Oosterse meditatietechnieken toepassen met mantra’s of hypnose e.d. De aanpak is puur natuur, maar wel heel slim door de arts Buteyko ontwikkeld (10 jaar onderzoek) en door ons in de afgelopen jaren sinds april 2010 verbeterd (o.a. door het aanpakken van stressgedrag).

Eenmalige investering
Met deze eenmalige investering in de Ademwijzer training leer je hoe je in een paar maanden op een natuurlijke manier je ademhaling gezonder kunt maken en stressbestendiger kan worden. Correctie en aanmoediging door een ervaren coach in Buteyko ademtechnieken en in ontspanningstechnieken maakt het verschil. De verzekaar vergoed over het algemeen nog niet, Enkele zorgverzekeraars hebben ons laten weten dat onze dubbele aanpak zeker hun interesse heeft, maar dat we eerst een landelijke dekking moeten realiseren voor ze met ons in gesprek gaan. Desondanks bezoeken mensen ons vanuit het hele land om de training te komen volgen. (desgewenst kan het ook via Skype/Facetime). 

Onze missie is, om mensen op betrokken wijze te begeleiden naar een gezonde ademhaling en grotere stressbestendigheid.

Eigen ervaring
Na een periode van aanhoudende stress kreeg ik (Marc Scheffer) longklachten waardoor ik veel moest hoesten. Het hield mij met name aan het eind van de winter regelmatig uit mijn slaap. Toen mijn vrouw Mathilde de Buteyko methode ontdekte en hierdoor verschillende gezondheidsklachten zowel bij haar als bij mij verdwenen, was onze interesse in deze unieke aanpak gewekt.
Door de Buteyko ademoefeningen te combineren met lichaamsgerichte ontspanningstechnieken uit onze lichaamswerkopleiding, kwamen we in enkele maanden niet alleen van veel gezondheidsklachten af, maar voelden we ons ook veel rustiger en energieker.

Full time praktijk sinds april 2010
Opgeleid tot Buteyko therapeut startten we in 2010 onze praktijk. We hadden het geluk dat onze uitgebreide benadering aansloeg. De ervaring met al onze cursisten sindsdien gaf ons de gelegenheid onze aanpak verder te verbeteren in wat we de Ademwijzer training zijn gaan noemen. Waar het kan, verbeteren we nog steeds de aanpak. Naast het aanpakken van stress(-gedrag) ontwikkelden we ook een website voor cursisten, die een effectieve ondersteuning bleek te zijn van de persoonlijke begeleiding. De resultaten hebben we daardoor nog aanzienlijk kunnen verbeteren ten opzichte van onze eerste jaren, toen mensen ons maar liefst 5 keer moesten bezoeken om het te leren!
Mathilde heeft in 2014 de opleiding tot Body Stress Release Practitioner gevolgd, hetgeen een mooie aanvulling is op onze aanpak van ademhaling en stress.

Ademhaling als medicijn

Waarom hebben zoveel mensen te maken met een uit de hand gelopen ademhaling? Een revolutionaire kijk op het verband tussen ademhaling, stress en gezondheid beschreven. Het boek bevat bewust geen ademoefeningen. We leggen uit waarom die vaak niet of averechts werken. Ons boek zal je voortaan anders over ademhaling laten denken.

‘Jullie boek is het beste gezondheidsboek, wat tot dusver op mijn pad kwam. Hartelijk dank voor de energie en kennis, die er in is gestoken.’
Mevr. A. de Vries

Vierde herziene uitgave, €19,90 incl. porto (buiten Nederland €25,90).


Blijf op de hoogte via onze facebookpagina:

Contact
Bel 0570 676 878 voor een vrijblijvend intakegesprek. U kunt ook uw gegevens achterlaten:
ochtendmiddagavond

Voor wie is de Buteyko Ademwijzer Training bedoeld?

Voor mensen die serieus wat overhebben voor hun gezondheid en twee maanden willen investeren (u kunt blijven werken), om de gezondheid blijvend te verbeteren. Aanleiding om de ademhaling weer gezond te maken en beter bestand te zijn tegen stress  kunnen onder meer zijn: chronische hyperventilatie (klachten), (over)vermoeidheid, burnout, lusteloosheid, slaapproblemen, snurken, mondademhaling en slaap apneu,  een lage weerstand, bronchitis, veelvuldig gapen of zuchten, een gejaagd gevoel of angst zonder reden. Maar het lichaam verdient ook rust en ondersteuning bij chronische aandoeningen zoals astma, hooikoorts of een hoge bloeddruk.
Het is raadzaam alcoholgebruik in de maanden van de traininhttps://www.buteyko-ademtherapie.nl/hoge-bloeddruk/g te stoppen of tot een minimum te beperken (alleen incidenteel gebruik). Alcohol verzwaart de ademhaling in de nacht nog eens extra en dat is dweilen met de kraan open. Het ‘ontspannende’ glaasje wijn wordt succesvol vervangen door een nachtrust bevorderende oefening.

Verband tussen ademhaling en stress

Ademhaling en inspanning/stress zijn nauw met elkaar verbonden. In een periode met aanhoudende inspanning of stress, zelfs als je die als positief ervaart, wordt de ademhaling zwaarder en ontstaat chronische hyperventilatie, met alle klachten die daarbij kunnen voorkomen. Het is maar net waar de (al dan niet aangeboren) zwakte in je systeem zit.
“Ik wist niet dat ik teveel ademde”, horen we vaak als mensen de ademtest hebben gedaan.
Helaas verdwijnt chronische hyperventilatie (niet te verwarren met acute hyperventilatie) niet vanzelf als de stress voorbij is! Dat komt omdat het ademhalingscentrum door aanhoudende stress wordt ontregeld.

Zelfgenezend vermogen

De Ademwijzer Training blijkt vaak de ontbrekende schakel op weg naar een betere gezondheid en een meer ontspannen manier van leven en werken. Ook intensieve inspanning zoals sporten kan weer opbouwend werken en plezier geven als je weet waar je op moet letten. Dat er op termijn minder medicijnen nodig zijn is een mooie ‘bijwerking’! We zien wonderbaarlijke verbeteringen bij mensen en de meeste cursisten hebben binnen enkele maanden het vertrouwen in het genezend vermogen van het lichaam terug. Door het regelmatig meten van de controle pauze (zie ademtest) is de vooruitgang zelfs objectief meetbaar. Voor de resultaten laten we graag de ervaringen van cursisten voor zichzelf spreken.
“Mislukt het dan nooit?” Als je oefent inprincipe niet, alhoewel iedere persoon weer anders in elkaar steekt en zijn/haar eigen weg bewandelt naar een betere gezondheid en minder stress.

Gedurende de twee maanden van herstel van de gezonde ademhaling en het vergroten van stressbestendigheid (weer diep kunnen ontspannen) doe je minimaal 3 oefeningen per dag. Daarnaast een aantal slimme maatregelen zodat bijvoorbeeld sporten/bewegen je goed doet en niet afzwakt.

Wetenschappelijk bewijs

We bouwen met onze trainingen voort op de ontdekkingen en inzichten van de arts Konstantin Buteyko. De wetenschappelijke achtergrond is indrukwekkend en voor de behandeling van astma is dit een bewezen effectieve methode. In Engeland en Australië is deze aanpak in de protocollen opgenomen. Voor veel andere klachten is het resultaat duidelijk zichtbaar, maar officieel onderzoek kost geld. Wij vinden dat onze ervaring met 1000 overwegend tevreden cursisten al genoeg bewijs is voor de heilzame werking van een gezonde ademhaling voor uiteenlopende klachten. Doordat we de aanpak versterkten met het begeleiden naar een grotere stressbestendigheid (diep kunnen ontspannen en leren tijdig uit de stress te stappen) zien we bij onze cursisten minder terugval.

Piloot Boeing 737 weer helemaal fit om te vliegen

We hebben al vaker piloten met succes mogen helpen. Deze piloot wil zijn ervaring graag delen: “In mijn jongere jaren (adolescentie) werd bij mij chronische hyperventilatie (CHV) geconstateerd. Kort gezegd is dit een ademhalingsstoornis die zich in latente (verborgen) vorm voordoet. Door een tekort aan CO2 in het bloed hebben verschillende organen moeite om zuurstof uit het bloed op te nemen, wat een breed scala aan (vage) klachten geeft. Uiteindelijk escaleerde dit in een tijdelijke ongeschiktmelding vorig jaar. Bij veel collega’s (maar ook buiten het werk) hoor ik vaak over diezelfde soort klachten (in mindere ernst), met name darmproblemen, slaapproblemen en lage energie, maar ook spierklachten in rug en nek.

Met de Ademwijzertherapie bij Marc Scheffer heb ik mijn ademhaling leren verbeteren met een aanzienlijke vermindering van de klachten tot gevolg. Hierdoor ben ik niet zozeer beter gaan presteren op mijn werk, maar ben ik minder vaak ziek/moe of “not-fit-to-fly” (een mogelijkheid voor vliegers om ons voor 24uur af te melden zonder ziek te hoeven melden). De meeste klachten zijn (grotendeels) verdwenen en ik heb weer veel meer energie.

Ondanks dat velen zich misschien niet te boek staan als chronische hyperventilant, ben ik overtuigd geraakt van de winst die valt te halen uit een gezonde ademhaling gebaseerd op een diepe en regelmatige ontspanning. De therapie vergt discipline en tijd, maar ik weet zeker dat het de gezondheid en productiviteit ten goede zal komen. Bovendien kan het preventief werken tegen langer ziekteverzuim als het escaleert zoals onder andere bij mij.”

Hoe is het met jouw ademhaling en stressbestendigheid?

Je bent er binnen een minuut achter!

Zijn je klachten ademhaling of stress gerelateerd?

Ontdek wat we voor je kunnen betekenen

Mensen die niet willen of kunnen reizen bevelen we van harte de individuele training via Skype, Facetime of Zoom aan.

Twee zaterdag groepstrainingen, twee maanden begeleiding via cursisten website, telefonische begeleiding en een telefonisch evaluatiegesprek.

TRAINING GROEP €345

Een individuele training (in de praktijk of via skype / facetime / zoom) en een groepstraining, twee maanden begeleiding via cursisten website, telefonische begeleiding en een telefonisch evaluatiegesprek.

TRAINING INDIVIDUEEL + GROEP €395

Twee individuele trainingen (in de praktijk of via skype / facetime / zoom) en een groepstraining, twee maanden begeleiding via cursisten website, telefonische begeleiding en een telefonisch evaluatiegesprek.

TRAINING INDIVIDUEEL €445

We hebben de training geschikt gemaakt voor verschillende doelgroepen. 

Stoppen van chronische hyperventilatie en versterken zelfgenezend vermogen

Voor bedrijven en instellingen: vitalisering, voorkomen burnout en bij reïntegratie

Meer energie, minder stress, sneller herstelvermogen, meer genieten.

Voor kleine en grote kinderen. Meer energie, meer zelfvertrouwen, meer genieten.

  • 'De tips die we tijdens de cursus kregen om gezond te sporten hebben echt geholpen. Ik ben niet meer zo afgepeigerd. Ik voel me nu fit en energiek na de sport.'
  • 'Ik heb duidelijk minder last van PMS en ben niet meer een week of langer van slag met hoofdpijn, vermoeidheid en chagrijnig zijn.'

  • 'Wat ben ik blij met deze vorm van Buteyko: de Ademwijzertraining, die gericht is op ontspanning en vermindering van stress(gedrag). Het koste wat tijd en geduld, maar tot mijn verbazing ben ik voor het grootste deel van mijn allergische astma verlost!'

  • 'Ik vond de training vooral fijn omdat het direct voor stressreductie zorgt.'

  • 'Al 20 jaar had ik last van gapen (vaak gapen duidt op chronische hyperventilatie). Gapen deed ik vaak tijdens een gesprek, na een gesprek, na inspanning of na een zware maaltijd. Ik voel me veel fitter en het is over!

  • 'Mijn bloeddruk is sinds ik de Ademwijzertraining doe met ongeveer 70% verbeterd. Ik ben blij dat ik heb doorgezet.'

  • 'Ik snurk niet meer!'

  • 'Ik had voor de Buteyko-training een aantal keren per jaar last van een verkoudheid die dan altijd overging in bronchitis. Ik heb nu al 1 ½ jaar geen bronchitis meer heb gehad. Ik ben wel een enkele keer verkouden geweest, maar dat was snel over en ging niet ‘in m’n longen zitten.'

  • 'Buteyko heeft mij geholpen om me beter te voelen. Voorheen heb ik last gehad van een Burn-out. Van alles geprobeerd, het enige wat mij echt geholpen heeft is de Ademwijzertraining.'

  • 'Ik merk het zelfs aan de hond dat ik rustiger ben. Normaal loopt hij al heel lang te piepen als ik de tassen ga klaar zetten, maar nu blijft hij rustig tot het moment dat ik hem in de auto zet en hij blijft rustig totdat ik op de plaats van bestemming ben.'

  • 'Na een zware aneurysma-operatie heb ik door toeval de Ademwijzer Training gevolgd. De inspanning die daarvoor nodig is zou je kunnen betitelen als minimaal met een maximaal effect. Ik heb twee maanden geoefend met een verbluffend resultaat van beter ademhalen, beter en rustiger spreken en vooral ook beter slapen en met spanningen kunnen omgaan.'

 
Show Buttons
Hide Buttons
error: Content is protected!