Gezond ademen
Ontspannen leven

Buteyko ademtherapie bij gezondheids-, stress- en ademhalingsklachten

Gezond ademen
Ontspannen leven

Buteyko ademtherapie bij gezondheids-, stress- en ademhalingsklachten

Waarmee kan ik je helpen?

De Buteyko methode is de beste aanpak van ademhaling met ademhalingsoefeningen die door Buteyko zijn ontwikkeld.

Luchtwegklachten

Met Buteyko ademtherapie is het mogelijk om uiteenlopende luchtwegklachten op natuurlijke wijze aan te pakken waardoor deze sterk kunnen verminderen of zelfs kunnen verdwijnen.
Ben je snel buiten adem of benauwd, heb je chronisch verstopte holtes, kom je niet van het hoesten af of heb je last van nachtelijke ademstops? Zoek je een manier om je medicatie voor astma, bronchitis, hooikoorts, sinusitis of slaap apneu te verminderen? Buteyko ademtherapie biedt de mogelijkheid om een ontregelde ademhaling te herstellen waardoor luchtwegklachten structureel kunnen afnemen.

Stress

Ben je op zoek naar een effectieve manier om met stress om te gaan en stressklachten te verminderen? Iets waardoor je structureel beter om kunt gaan met de druk op het werk, multitasken in het gezin, mantelzorg voor een naaste of het opvoeden de van kinderen?
Buteyko ademtherapie biedt de mogelijkheid om weer rust te krijgen in je systeem en typische stressklachten zoals piekeren, concentratieverlies, geïrriteerdheid, slapeloosheid en verhoogde spierspanning in het lichaam kwijt te raken.
De training geeft ook goede, duurzame resultaten bij burn-outklachten.

 Chronische hyperventilatie

Wanneer je een te groot ademvolume hebt, noemen we dat chronische hyperventilatie. Het ontstaat geleidelijk, vaak door aanhoudende stress. En zonder dat je het in de gaten hebt kan de ontregelde ademhaling voor uiteenlopende klachten zorgen. De klachten zijn vaak vaag, zoals snel buiten adem zijn, veel moeten zuchten, verkrampte spieren, hartkloppingen, niet goed kunnen ontspannen en een lage weerstand waardoor je snel verkouden of constant ziek bent. Op den duur kunnen hierdoor serieuze gezondheidsproblemen ontstaan in de luchtwegen maar ook in het verteringsstelsel of in de bloedsomloop.
Met Buteyko ademtherapie zorg je dat het ademvolume weer gezond wordt waardoor de klachten ook weer kunnen verdwijnen.

Hoe pakken we het aan?

Buteyko methode

Chronische hyperventilatie en benauwdheid kan met de goede ademhaling en de juiste ademhalingsoefening worden herstelt. De Buteyko methode is daarvoor heel geschikt.

Ademhaling gezond maken

Door de oefeningen van de Buteyko Ademwijzer training krijg je weer je natuurlijke rustige ademhaling terug en dat zorgt voor een betere zuurstofopname in het lichaam. Hierdoor kan het lichaam sneller herstellen na inspanning, stressvolle situaties en ziekte. Maar het zorgt ook voor een verbetering van de werking van organen en spieren. Zo helpt het bij het ontspannen van het glad spierweefsel rondom luchtwegen (luchtwegklachten verdwijnen), in het maag-darmstelsel (betere spijsvertering) en in de bloedvaten (bloeddruk normaliseert). Ook zorgt het gezonde ademvolume voor een rustiger zenuwstelsel waardoor je makkelijker prikkels kunt verwerken.

 Stress reduceren

Stressvolle omstandigheden zijn niet altijd zomaar te veranderen. Maar ze kunnen wel zorgen voor een ongezond ademvolume, dat weer kan leiden tot gezondheidsklachten. Daarom richten we ons tijdens de Buteyko Ademwijzer training naast het verbeteren van het ademvolume, ook op hoe je beter met stress om kunt gaan zodat de stress minder impact heeft op je gezondheid. Tijdens de consulten en telefonische checks kijken we wat voor jou specifiek nodig is om uit de stress te komen en in het cliëntenportaal vind je ook nog eens vele tips en oefeningen die je hierin ondersteunen.

De training in het kort

Praktische aanpak van (chronische) gezondheidsproblemen op natuurlijke wijze.

Ademhaling resetten vanuit ontspanning, zonder heftige ‘ademgymnastiek’ oefeningen.

3 Individuele consulten

4 Telefonische checks

6 Maanden toegang tot de cursistenwebsite

Uitgebreide achtergrond informatie, audio-ondersteuning voor de Buteyko ademoefeningen en ondersteuning van het proces met vele video’s op de cursistenwebsite.

De training is ook geschikt voor kinderen (vanaf ± 5 jaar).

Resultaat: meer energie, minder klachten, rustiger slapen, sterker immuunsysteem, minder medicijnen, langdurig effect.

Buteyko Ademhaling

De  Buteyko ademhaling is anders dan je zou denken. Je ademvolume wordt kleiner en de zuurstofopname wordt groter. dat is wonderlijk, maar ademhaling is een ingewikkeld proces waar we op deze website veel over uitleggen. 

 

Flexibele begeleiding

Het was fijn dat ik snel kon starten met de training. Het contact met Marc heb ik als erg prettig ervaren. Marc neemt de tijd, denkt mee en is flexibel. De training kon aangepast worden op mijn medische situatie waardoor ik de training in aangepaste vorm heb kunnen volgen, heel fijn!

Dieneke, Lelystad

Dit zou veel breder be­kend moe­ten zijn

Marc is een des­kun­dige trainer die ver­trouw­en geeft vanuit open­heid. De posi­tieve bena­dering is een gerust­stelling. Het is wonder­lijk om je plotse­ling te rea­lise­ren dat be­paal­de klach­ten verdwe­nen zijn en dat je je rus­tiger voelt. Dit zou veel meer bekend­heid mogen krijgen. Waar­om niet kin­deren hier al erva­ring mee laten opdoen? En wacht niet op nog meer klach­ten maar doe het nu.

Remco, Rotterdam

Ik zag het eerlijk gezegd niet meer zitten

Dank voor de goede begeleiding en het behalen van mijn belangrijkste doel: van mijn benauwdheid afkomen! Ik had niet verwacht dat deze oefeningen zouden bijdragen aan mijn klacht. Na veel doktersbezoeken en onderzoeken kwam ik steeds niet verder. Ik zag het eerlijk gezegd niet meer zitten. Sterk punten van de training vond ik het snelle resultaat en de begeleiding; open, altijd tijd om te bellen of te mailen en de duidelijke uitleg.

Franka, Tilburg

Laagdrempelig en effectief

Het rustmoment van het oefenen was heel fijn, dat heeft me echt verbetering gebracht. De opzet heb ik als een laagdrempelige en effectieve vorm ervaren. Marc geeft in zijn begeleiding bovendien waardevolle tips en biedt waar nodig een mentaal steuntje in de rug. Sterk punt was ook het schema dat je moet bijhouden. De wekelijkse evaluatie vormde een goede stok achter de deur. De persoonlijke appjes en mails voelden echt ‘op maat’ en boden goede reflectie. De audio ondersteuning is ontzettend nuttig!

Juliette, Amersfoort

Ademwijzertraining bij Long Covid

De Ademwijzer Training heeft mij geholpen om na ruim 2 jaar van long-covid, het post-covid syndroom, te herstellen. Naast extreme vermoeidheid had ik ook klachten die leken op hyperventilatie, zoals hartkloppingen, slecht slapen, niet met stress kunnen omgaan en spierverzuring na geringe inspanning. Sinds ik hiermee ben gestart heb ik geen hartkloppingen meer gehad en kon ik steeds beter met stress omgaan. Het voelde alsof mijn parasympatisch zenuwstelsel meer tot rust kwam. Daarbij heb ik ook de Epiphora ademoefening een paar maanden elke ochtend gedaan. Sindsdien is de hersenmist opgeklaard, slaap ik weer goed en voel ik weer energie door mijn lijf en hoofd stromen. Ik hoop dat ik met het delen van deze ervaring ook andere mensen met post-covid of andere post-virale aandoeningen het vertrouwen kan geven dat volledig herstel echt mogelijk is!

Suzanne, Noordwijk

Slaap goed en geen luchtwegmedicatie meer

Marc, heel erg bedankt voor de handvatten die je me hebt gegeven. De controle pauze is enorm gestegen. Ik doe nog elke avond een oefening zoals je adviseerde en daardoor slaap ik erg goed. Ik heb veel meer energie en ik ga veel beter met mijn lichaam om. En…ik heb geen luchtwegmedicatie meer nodig!

Anneloes, verpleegkundige

Methode voelt als een bevrijding

Al langere tijd zat ik niet lekker in mijn vel.  Als zoekende kwam ik bij Stress Release Praktijk Scheffer terecht. Was best wel sceptisch in het begin … maar kom er al vrij snel achter dat ik dit veel eerder had moeten weten. Zowel Mathilde en Marc gaan heel integer om met je klachten en je voelt je serieus genomen. Mijn klachten waren rugpijn, angsten, hyperventilatie, onregelmatige hartslag en slecht slapen door pieker gedrag. Voor mij voelt deze methode als een bevrijding.

Klavertje🍀

Al vier maanden geen astma medicatie meer

Het gaat op dit moment erg goed. Krijg steeds meer rust en energie. Controlepauze zit regelmatig op de 35. En gebruik vier maanden al geen medicatie meer voor mijn astma. Wel nog een keer een bijholteontsteking gehad. Tevens gaat het zo goed dat mijn ggz traject in september afgerond gaat worden. Ben super blij dat ik deze training heb gedaan!

Tine, Haren

Hoge bloeddruk verlaagd

Wegens te hoge bloeddruk en een altijd gespannen gevoel in mijn lichaam, heb ik contact opgenomen met Marc. Voordat ik aan de Ademwijzer training begon was mijn bloeddruk, met inname van 4 soorten pillen, zo tussen 145 en 175.  Na circa 8 weken oefenen is mijn bloeddruk gedaald, met nu slechts 1 pil per dag, naar zo tussen 120 en 135. Momenteel doe ik de oefeningen nog 2 maal per dag en hoop ik in enkele weken helemaal geen medicijnen meer nodig te hebben. Bijkomend krijg ik van mijn levenspartner steeds complimenten dat ik zoveel rustiger geworden ben en er veel ontspannener uitzie.

Wim, Hoogeveen

Oplossing voor stressperiode

Het fijne van de oefeningen is, dat ik nu een oplossing heb voor de dagen waarop ik me niet zo goed voel en weer klachten krijg. De oefening geven rust en de klachten verdwijnen vaak snel. Die oplossing/ uitweg had ik voordat ik deze training deed niet en dat voelde vaak letterlijk hopeloos.

Huib, Bodegraven

Klik hier voor meer ervaringen

Bekijk video’s en lees tientallen reviews.

Ademtest

Wist je dat jouw ademvolume veel zegt over je gezondheid?
Met deze ademtest meet je gemakkelijk het ademvolume, iets heel anders dan longvolume! Binnen een minuut weet je meer!

Adem een minuut rustig door je neus.
Knijp als je een klein beetje hebt uitgeademd (dus zeker niet helemaal) je neus dicht en kijk op de secondewijzer.
Kijk opnieuw op de secondewijzer zodra je aandrang voelt om weer te ademen en laat je neus los.
Kun je nu rustig doorademen zonder dieper te hoeven ademen? Dan heb je de test goed gedaan. (Het is dus niet de bedoeling dat je je neus dichthoudt tot je niet meer kan en je een aantal keer diep moet ademen, alsof je te lang onder water hebt gezwommen.)
Hoeveel seconden heb je je neus dichtgehouden? Lees hieronder wat dat betekent.
Mocht de test niet gelukt zijn, dan kun je deze nogmaals doen (wacht wel even een minuut). Klik hieronder op de uitslag van de test.

UITSLAG ADEMTEST KLIK HIER

Uitslag van de ademtest

Een gezond ademvolume ligt rond de 6 liter per minuut.

Resultaat rond de 10 seconden? Je ademvolume is ongeveer 20 liter per minuut. Je ademvolume is daarmee veel te groot en de stressrespons in je lichaam is te hoog. Dit kan tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Waarschijnlijk heb je al last van klachten zoals benauwdheid, veel zuchten en/of gapen, snel buiten adem zijn, vermoeidheid of problemen met slapen, angst- of paniekaanvallen, astma, hooikoorts, holte ontsteking, lage weerstand, slaap-apneu, hoge bloeddruk of stressklachten.

Resultaat rond de 20 seconden? Je ademvolume is ongeveer 11 liter per minuut. Je ademvolume is te groot en de stressrespons in je lichaam is te hoog. Dit kan tot gezondheidsproblemen leiden. Mogelijk heb je last van klachten zoals benauwdheid, veel zuchten en/of gapen, snel buiten adem zijn, vermoeidheid of problemen met slapen, angst- of paniekaanvallen, astma, hooikoorts, holte ontsteking, lage weerstand, slaap-apneu, hoge bloeddruk of stressklachten.

Resultaat rond de 30 seconden? Je ademvolume is ongeveer 7 liter per minuut. Je ademvolume en stressniveau zijn redelijk goed, toch is je ademhaling nog niet optimaal en kun je klachten krijgen wanneer de stress toeneemt. Verbetering van het ademvolume wordt aanbevolen.

Resultaat vanaf 40 seconden? Je ademvolume is ongeveer 6 liter per minuut. Je hebt een gezond ademvolume en de stressrespons is normaal. Het toepassen van deze training kan preventief werken zodat je in tijden van stress niet alsnog een te groot ademvolume krijgt waardoor klachten zich kunnen ontwikkelen.

Adem wijzer

Sinds 2010 help ik mensen met uiteenlopende gezondheidsproblemen op een natuurlijke manier hun vitaliteit en gezondheid terug te vinden. Met de bijzondere techniek die door de arts Konstantin Buteyko in de jaren ’60 ontwikkeld is en met aanvulling vanuit Mindfulness en lichaamswerk is de Ademwijzer training een complete training om je gezondheid vanuit de basis te verbeteren.
Door de jaren heen heb ik mij steeds meer verdiept in het gegeven ‘ademhaling en stress’ en durf ik inmiddels te zeggen dat ik gespecialiseerd ben in het begeleiden van mensen met chronische hyperventilatie, burn-out en chronische luchtweg-aandoeningen. Individuele begeleiding tijdens het traject vind ik erg belangrijk, omdat dit het beste resultaat geeft.

1
Mijn gezondheidswens(en):
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right

Lees of geef cadeau

Veel mensen hebben vage, ademhalingsgerelateerde klachten. Bijvoorbeeld ‘een gevoel alsof je niet lekker kunt doorademen’, druk op de borst, gespannen kaakspieren, veel zuchten en/of gapen (vooral tijdens rustmomenten), tong niet ontspannen in de mond kunnen houden of wat zwaardere klachten zoals paniek- of hyperventilatieaanvallen (vooral in de nacht, na het sporten, na te veel praten of na grote inspanning). Deze klachten hebben te maken met een disbalans in de zuurstof-koolzuurverhouding in het bloed die kan ontstaan door stress.  Aandoeningen zoals astma, hooikoorts, slaap-apneu, hoge bloeddruk, slapeloosheid en spijsverteringsklachten kunnen hierdoor versterkt worden waardoor medicatie nodig is.

In ons boek 'Ademhaling als medicijn' leggen we uit hoe de ademhaling werkt, welke invloed stress op de ademhaling heeft en waarom een ongezond groot ademvolume leidt tot serieuze gezondheidsklachten. De theorie van de arts Buteyko staat aan de basis van dit boek en geeft inzicht in waarom een ontregelde ademhaling gezondheidsklachten versterkt en waarom het resetten van de ademhaling zoveel gezondheidswinst oplevert!

Verslaafd aan stress

Ademhaling is de laatste jaren hot geworden. Dat is mooi want ademhaling is een belangrijke functie van het lichaam. Dat ademhaling en stress veel met elkaar te maken hebben en dat het ademghalingscentrum een goede afstelling verdient is onze specialisatie.

Lees meer...

Wat de ademhaling ons zou kunnen leren, als we er goed naar luisteren, is dat we verslaafd zijn geraakt aan stress. Het leven is zo vol geworden dat er één uitdaging is die we niet meer aan lijken te kunnen, en dat is rust nemen. Echte rust. Want rust nemen confronteert ons met onze onrust. En bij die confrontatie concludeert ons hoofd al snel dat we maar beter weer de afleiding kunnen zoeken. Netflixen, praten, filmpjes kijken, bellen, rennen, werken, naar yoga, etentje verzorgen, sporten en ja, toch graag ook nog naar dat concert. En dan uitgeput en met een vol hoofd proberen te slapen. 

En dan, toch nog onverwacht, komt de man met de hamer. Een situatie die de druppel is, of een ongeluk, of een andere persoonlijke ramp. Gedwongen rust. En dat kan wel eens langer duren dan een paar weken. Of een paar maanden. Of een jaar. Want burn-outs komen in de laatste decennia steeds vaker weer terug. Hoe kan dat eigenlijk?

Een belangrijk onderdeel van herstel blijft achterwege. In de behandeling van burn-out wordt vaak niet ook het ademhalingscentrum gereset. Ademhaling en stress hebben namelijk alles met elkaar te maken. Dat heb ik ontdekt door de vooruitgang bij onze cliënten te bestuderen, juist ook na een paar jaar.
Stress verzwaard de ademhaling naar een ongezond groot ademvolume. En dan is de ademhaling de hele dag uit het lood. Probleem is dat de ademhaling niet vanzelf weer in het lood schiet als de stressfactoren verminderen. Als je snel buiten adem raakt is daar een periode van stress aan vooraf gegaan, maar als de stress is verdwenen is de ademhaling nog steeds niet okay, al heb je er misschien minder last van. Er hoeft maar weer iets vervelends voor te vallen en je bent alweer snel benauwd.

Het is best logisch dat je systeem van slag raakt. Eerst probeert een mens de mentale en fysieke moeheid weg te drukken. Ach, het valt wel mee. Een extra kopje koffie of een uurtje eerder naar bed…maar…dat werkt dan niet echt. Klachten komen en gaan en de dokter kan er geen goede oorzaak voor vinden. Dat maakt onzeker. Ondertussen raken we steeds verder van ons lijf afgedwaald en proberen we in ons hoofd de problemen op te lossen. Dat is heel moeilijk, omdat onopgeloste problemen angstig maken. Het hoofd wil graag controle, geen onverwachte uitkomsten. Lastig, want de oplossing zit niet in het hoofd, maar in het lijf. In een gezond lijf wel te verstaan.

Ook al heeft het lijf (aangeboren) gebreken, de vitaliteit ervan moeten we op natuurlijke wijze optimaliseren. Zodra we die weg inslaan komen we onherroepelijk onze opgeslagen stress tegen. Ontspanning gaat nu eenmaal gepaard met soms naar aanvoelende ervaringen van stress release. En laat dat nu precies de trigger zijn om weer te gaan stressen: ‘Al die gezonde dingen helpen niet echt, de meditaties werken niet echt, ik krijg niet echt rust in mijn hoofd en ik kan ook net zo goed weer nu en dan foute dingen gaan eten en drinken en al die extra tijd aan bewegen kan ik beter aan iets nuttigs besteden’. Van die gedachten. En ze zijn sterk die gedachten. Ze trekken alle goede voornemens langzaam maar zeker onderuit.

En dan gaat de ademhaling nog heftiger worden. Want stress verzwaard zoals gezegd de ademhaling. Dat betekent dat het ademhalingscentrum gewend raakt aan steeds meer liters per minuut ventileren. Het gevolg daarvan is, anders dan je zou verwachten, dat je minder zuurstof opneemt, de lichaamscellen zuurstofgebrek krijgen en daarom overgaan op melkzuurverbranding, een noodmaatregel om toch nog wat energie op te weken. Gebrek aan energie geeft weer allerlei klachten en zo ben je in een vicieuze cirkel terechtgekomen van veel stress met daardoor veel ademen, meer klachten, waardoor je meer stress krijgt, enzovoorts, enzovoorts.

Zo leren we van de ademhaling dat niet de ademhaling zelf het probleem is, maar ons onvermogen om met stress om te gaan en mentaal en fysiek te kunnen ontspannen. Die zorgt dat de ademhaling ontregelt raakt, met alle gevolgen van dien. En dat brengt ons terug bij de ademobessie van de laatste jaren, met allerlei technieken en experiences waarbij je veel moet ademen, soms zelfs heel lang achter elkaar. De oplossing voor een ontregelde ademhaling ligt daar zeker niet. Bovendien is is er meer nodig dan een quick-fix. Want niet alleen de ademhaling moet worden aangepakt, ook het stressgedrag. Het lichaam is complex en het verdiend geduldige, liefdevolle aandacht. Dat is het eerlijke verhaal.

± aantal cliënten geholpen sinds 2010

%

Gemiddelde verhoging zuurstofopname in cellen, onderzoek 2014*

%

Toename gevoel van welzijn in onderzoek 2014*

*) Sinds 2014 zijn de technieken en de website ondersteuning nog weer meer verbeterd, waardoor de cijfers nu nog wat hoger zullen uitvallen.

error: Inhoud is beschermd.
×