Ademhaling en stress

Een rustige ademhaling en effectief omgaan met stress

Ademhaling en stress (inspanning) zijn nauw met elkaar verbonden. In een periode met aanhoudende stress, ook als je die als positief/prettig ervaart, wordt de ademhaling zwaarder en ontstaat chronische hyperventilatie, met alle klachten die daarbij kunnen voorkomen (het is maar net waar de -al dan niet aangeboren- zwakte in je systeem ligt). “Ik wist niet dat ik teveel ademde”, horen we vaak als mensen de ademtest hebben gedaan.
Helaas verdwijnt chronische hyperventilatie (niet te verwarren met acute hyperventilatie) niet vanzelf als de stress voorbij is! Dat komt omdat het ademhalingscentrum door aanhoudende stress wordt ontregeld. 
De Buteyko (spreek uit Boeteko) Ademwijzer Training heeft hierop een antwoord. Wij  onderscheiden ons met onze training van andere  Buteyko benaderingen door u te leren niet alleen de ademhaling gezond te maken, maar ook de stressbestendigheid door een persoonlijke  aanpak te vergroten. Daardoor wordt het zelfgenezend vermogen van het lichaam beter ondersteunt en zijn de effecten op lange termijn sterker.
Marc Scheffer, Buteyko Praktijk SchefferZelf heb ik hier ervaring mee. Ik (Marc Scheffer) ben Sociaal Wetenschapper en heb als onderzoeker aan de universiteit Utrecht en later als loopbaan en outplacement adviseur gewerkt. Een traumatische ervaring in een kermisatractie had angstklachten tot gevolg die meer dan 20 jaar aanhielden.  Achteraf gezien wees die sterke posttraumatische reactie op de chronische hyperventilatie die ik al sinds mijn 12e jaar moet hebben gehad. Toen had ik soms al sterke steken in de borst die typisch zijn voor hyperventilatie en nogal eens verward worden met hartklachten.
Na een periode van aanhoudende stress kreeg ik in 2009 longklachten (aanhoudend hoesten) waardoor ik nauwelijks meer kon slapen. Toen mijn vrouw Mathilde Buteyko ontdekte en verschillende gezondheidsklachten bij haar verdwenen, was mijn aandacht voor deze unieke aanpak gewekt. Door Buteyko technieken te combineren met lichaamsgerichte ontspanningstechnieken kwam ik in enkele maanden niet alleen van de bronchitis af, maar werd ik in de jaren die hierop volgden veel rustiger en was ik nooit meer zo angstig.
Opgeleid als Buteyko therapeuten startten we  in april 2010 een fulltime praktijk en staken onze ervaring met inmiddels rond de 1000 cursisten in de Buteyko Ademwijzer Training. Waar het kan  verbeteren we de aanpak, in de laatste paar jaar onder andere door de ontwikkeling van een website voor cursisten die de begeleiding nog meer op maat maakt.

De Ademwijzer Training blijkt vaak de ontbrekende schakel op weg naar een betere gezondheid en een meer ontspannen leven. Ook intensieve inspanning zoals sporten kan weer opbouwend werken en plezier geven  als je weet waarop je moet letten. Dat er op termijn minder medicijnen nodig zijn is een mooie ‘bijwerking’!
We zien wonderbaarlijke resultaten en de meeste
cursisten hebben binnen enkele maanden het vertrouwen in het genezend vermogen van het lichaam terug. Door het regelmatig meten van de controle pauze (zie ademtest) is de vooruitgang zelfs objectief te meten. Voor de resultaten laat ik graag de ervaringen van cursisten voor zichzelf spreken. “Mislukt het dan nooit?” is weleens de vraag. Als je oefent in principe niet, alhoewel iedere persoon weer anders in elkaar steekt en zijn/haar eigen weg bewandelt naar een betere gezondheid en minder stress.

Een goede gezondheid toegewenst,
mascheffer

 

welkom

Korte video introductie

 

Voor wie is de Buteyko Ademwijzer Training?

Aanleiding om de ademhaling weer gezond te maken en beter bestand te zijn tegen stress  kunnen onder meer zijn: chronische hyperventilatie (klachten), (over)vermoeidheid, burnout, lusteloosheid, slaapproblemen, snurken, mondademhaling en slaap apneu,  een lage weerstand, bronchitis, veelvuldig gapen of zuchten, een gejaagd gevoel of angst zonder reden. Maar het lichaam verdient ook rust en ondersteuning bij chronische aandoeningen zoals astma, hooikoorts of een hoge bloeddruk. In de rechterkolom kun je klikken op verschillende aandoeningen en hun verband  met ademhaling en stress lezen.

De training is een groot cadeau voor je lichaam, maar je moet wel bereid zijn alcoholgebruik in de maanden van de training te stoppen of tot een minimum te beperken (alleen incidenteel gebruik). Alcohol verzwaart de ademhaling in de nacht nog eens extra en dat is dweilen met de kraan open. Het ‘ontspannende’ glaasje wijn wordt succesvol vervangen door een nachtrust bevorderende oefening.

Mensen met een religieuze (Christelijke) achtergrond kunnen gerust zijn dat we geen Oosterse meditatietechnieken geven zoals mantra’s. Mocht je hierover vragen hebben, stel die gerust.

“Had al alles geprobeerd”

“Dus het zat niet tussen mijn oren!”

“Werd er radeloos van en zag soms geen weg meer…”

“Jullie training is uniek”  lees meer

schermafbeelding-2016-11-24-om-14-48-44
Lezing over ademhaling en stress

 

Vrije Universiteit Amsterdam


Doel van de Ademwijzer Training

  • Het op een natuurlijke manier rustig maken van de ademhaling (zonder ademgymnastiek of ‘beheersing’ van de adem), zodat uw ademvolume binnen enkele maanden rond de 6 liter per minuut is. De vooruitgang is met een eenvoudige meting vast te stellen en het betekent een fundamentele verbetering van uw (basis-) gezondheid.
  • Effectiever omgaan met dagelijkse stress en beter kunnen “opladen”.
  • Gezond sporten zodat ademconditie en fysieke inspanning met elkaar in balans zijn.
  • Minder energie verliezen tijdens het spreken.

Hoe ziet de training er uit?

In de Buteyko Ademwijzer Training leer je in twee praktische trainingssessies hoe je moet werken aan diepe lichamelijke ontspanning en het op een natuurlijke wijze rustiger maken van de ademhaling. Je doet zo’n 8 weken lang een oefening voor het ontbijt, voor het avondeten en voor het slapen en vult dit aantal zo mogelijk (op vrije dagen) aan tot 4, 5 of 6 keer op een dag. Geen straf, de oefeningen zijn letterlijk een verademing om te doen. En voor mensen die moeilijk kunnen stilzitten hebben we een andere vervangende oplossing. Realiseer je ook dat het investeren in je gezondheid met de Ademwijzer Training je niet tijd kost maar juist tijd oplevert! We horen dit telkens weer van cursisten die ervaren dat ze (weer) meer genieten van de gewone alledaagse dingen, zich minder gehaast voelen en meer tijd hebben!

We besteden naast de oefeningen als gezegd praktische aandacht aan het bereiken van een grotere stressbestendigheid in de dagelijkse leef- en werksituatie. Met kleine stapjes in de goede richting zijn ook op dat vlak vaak grote resultaten te behalen!

Tijdens het hele proces beschikt de cursist over aanvullend materiaal in de vorm van video, audio en andere hulpbronnen.

Resultaten Buteyko Ademwijzer Training

Resultaten

Vaak is al binnen een week het effect merkbaar van een meer natuurlijke, rustige ademhaling en het beter omgaan met stress. Cursisten gaan beter slapen en men voelen zich rustiger en energieker. Op langere termijn zien we:

  • Substantieel verhoogde zuurstofopname (tot wel 30%, afleidbaar van de ademtest) in organen, spieren en hersenen waardoor deze optimaal kunnen functioneren.
  • Een verbeterde hormoonhuishouding (stabieler gemoed, minder last van PMS e.d.)
  • Versterkt immuunsysteem (meer energie, en minder snel/lang ziek zijn)
  • Grotere stressbestendigheid (beter bestand tegen fysieke, mentale en emotionele stress)
  • Betere nachtrust (makkelijker inslapen en uitgerust wakker worden)
  • Afname of verdwijnen van (chronische) klachten
  • Veelal mogelijkheid tot afbouwen van medicatie (in overleg met uw arts)

Wat is het verschil met yoga, meditatie en mindfulness?

Yoga meditatie en mindfulness zijn nooit ontwikkeld om het ademvolume structureel te verlagen. Maar dat is wel wat er moet gebeuren om chronische hyperventilatie te verhelpen.

Yoga
Met name de gestuurde ademoefeningen die soms in yoga worden gebruikt zijn niet van toepassing. “Ik doe al 30 jaar yoga, maar bij jullie ben ik in een paar maanden van mijn astma af!” Dat is geen wonder, in de tijd dat yoga ontstond hadden mensen niet de chronische klachten als gevolg van aanhoudende stress als tegenwoordig.
Het neemt niet weg dat yoga beoefening nog een heel stuk fijner kan worden na het volgen van de Ademwijzer training.

Meditatie
Meditatie wordt door vele verschillende leraren onderwezen en is er daarom ook in vele varianten. Overeen komt de doelstelling om mentale stress te leren verminderen, maar dat kun je door de Ademwijzer training (uiteindelijk) zonder andere mentale inspanning zoals mantra’s of het beluisteren van muziek. De diepe ontspanning van het lichaam is ook niet altijd een doel van meditatie, wel die van de Ademwijzer Training.

Mindfulness
Het algemeen principe van mindfulness “waarnemen zonder oordelen/denken”  passen wij ook toe tijdens de training. Het waarnemen wordt echter versterkt ten opzichte van ‘gewone’ mindfulness door bepaalde lichaamswerktechnieken (niet moeilijk, wel effectief).

Wordt de training vergoed?

Het korte antwoord is Nee. Wel zijn er veel werkgevers die deze (relatief goedkope!)  training vergoeden uit de opleiding pot. De training wordt dan als stressbestendigheids training vergoed aan de werknemer.
Ondernemers of ZZP-ers kunnen de kosten van de training als beroepsopleiding opvoeren en de BTW terugvragen.

Verzekeraar geïnteresseerd, maar veeleisend
In gesprekken met artsen in dienst van verzekeraars blijkt vaak een grote interesse in wat wij doen. Maar er worden lastige eisen gesteld, zoals landelijke dekking van  gelijksoortig werkende adem en stress coaches. Dat is simpelweg (nog) niet het geval.

Voordeel van onafhankelijkheid
Onafhankelijkheid heeft wel een groot voordeel. Wij hebben ons de afgelopen jaren kunnen ontwikkelen en verbeteren, zonder de beperkende invloed van protocollen, of die van beperkende beroepsverenigingen.
Het contact met internationaal werkende Buteyko therapeuten met diverse specialismen en ons lidmaatschap van Buteyko Practitionars International zorgt ervoor dat we wakker en goed geïnformeerd blijven!

 

Verschillende Buteyko verenigingen, hoe zit dat?

Er wordt ons regelmatig gevraagd waarom er verschillende Buteyko verenigingen zijn en hoe de aanpak verschilt. We zullen daarin wat meer helderheid geven. Naast  verschillen in ervaring hebben Buteyko ademcoaches niet dezelfde werkwijze. Zo is er een methode waarbij de focus ligt op 5 keer een groepstraining (zonder noemenswaardige individuele begeleiding in de oefenmaanden daarna) waarbij je tijdens de oefeningen bij voorkeur op de punt van de stoel moet zitten met een rechte rug en de ogen omhoog gedraaid. Dit doen wij in elk geval niet niet omdat de ervaring uitwijst dat deze aanpak voor veel mensen te inspannend is en alleen daarom al te weinig ontspanning in het lichaam brengt. Ook is er dan geen individuele aandacht voor persoonlijkheid en leefomstandigheden.
Daarnaast is er de benadering met ‘push-oefeningen’ (koolzuur in het bloed snel en sterk verhogen) waar wij geen voorstander van zijn, omdat we geen koolzuurintolerantie willen stimuleren.

Wij combineren in de Ademwijzer Training het beste van de Buteyko technieken, mindfulness, diepe ontspanning en aandacht voor de stressfactoren in de persoonlijke werk- en leefsituatie.
We zijn aangesloten bij Buteyko Practitionars International.

Onbekend maakt onbemind

De Oekraïense arts Konstantin Buteyko zette rond 1960 met zijn revolutionaire methode het primitieve denken over ademhaling op zijn kop. ‘Meer ademen geeft meer zuurstof’ is een van de meest wijdverbreide misverstanden. Het tegendeel is zelfs waar (zie Bohr-effect). Ook de essentiële rol van koolzuur in de zuurbalans van het bloed is onderschat evenals de gunstige werking van koolzuur op het zenuwstelsel. Koolzuur wordt vaak nog als een afvalstof gezien die je kwijt zou moeten raken door meer of dieper te ademen. Dat is geen goed idee.

Begeleiding of zelfhulp?

Het leren loslaten van mentale en fysieke stress en het ‘resetten’ van het ademhalingscentrum naar een gezond laag ademvolume (van ongeveer 6 liter per minuut) is niet een simpel trucje. Het omvat ondersteunende coaching en een heel pakket aan maatregelen toegespitst op uw persoonlijke situatie. Laat je daarom niet verleiden door snelle (goedkope?) oplossingen zonder begeleiding van een ervaren Buteyko adem en stresscoach. Alleen groepstrainingen  zonder noemenswaardige begeleiding kunnen goedkoper worden aangeboden omdat de aanbieder dan geen belasting hoeft af te dragen.
Ook zelfhulp paketten zijn niet aan te bevelen. Bij naar schatting 2% van de mensen verbetert de situatie door zelfhulp paketten en bij het merendeel gebeurt er in het gunstigste geval niets. Te vaak verhevigt verkeert begrepen ‘ademgymnastiek’ de ademhaling en wordt ademhaling een heel ‘ding’. Dat moet juist vermeden worden! Uit ervaring met diverse cursisten raden we daarom ook het gebruik van (Buteyko) apps af: het kan onder meer leiden tot een te grote focus op de ademhaling.
Video’s op internet kunnen je van de wal in de sloot helpen. Zo is er een een veelbekeken “Buteyko oefening” die feitelijk alleen geschikt is om de hoest te stoppen (zie gouden tips). Bij regelmatige dagelijkse toepassing zal deze oefening de ademhaling juist verzwaren.
We horen vaak dat mensen  door ademoefeningen ‘gek werden’ van het letten op de ademhaling. Het ‘wees je bewust van je ademhaling’ is dan ook geen goed uitgangspunt. In plaats daarvan kan een slimme aanpak het lichaam de ruimte geven om zelf weer gezond te kunnen ademen! We gaan daarom niet niet de buikademhaling forceren, een pauze tussen in en uitademhaling plakken, de uitademhaling rekken door te tellen, met de flanken ademen, enzovoorts. Ook horen we van cursisten dat ze zonder succes hun  ademfrequentie moesten beïnvloeden, door het omlaag brengen ervan. Dat is al helemaal geen goed idee, het teug volume zal groter worden omdat het ademcentrum werkt met een bepaalde koolzuurtolerantie en er zal daardoor meer koolzuur diep uit de longen worden weg geademd met alle negatieve gevolgen van dien (zie: koolzuur vervult een spilfunctie in de gezondheid).

Een goede aanpak houdt rekening met de complexe werking van het ademhalingscentrum en de interactie met de vele vormen van (persoonsgebonden) stress waaraan we onderhevig kunnen zijn.

Als u meer wil weten over hoe deze verbanden in elkaar steken kunt u het boek ‘Ademhaling als medicijn’ lezen.

Lees de ervaring van anderen

Niets zegt meer dan de ervaring van andere cursisten. Lees hierover of kijk video reviews,  op deze pagina.

Volgende stap

U kunt telefonisch contact met ons opnemen zodat we kunnen bespreken wat onze aanpak voor u kan betekenen.
Ook kunt u meer lezen over de achtergrond en de werking van deze (nog steeds) revolutionaire aanpak waarvan de basis werd gelegd door de arts Prof. Dr. Konstantin Buteyko. Zoek in de rechter kolom naar een klacht of aandoening en wat Buteyko Ademwijzertraining daarvoor kan betekenen. Ook kunt u de ‘klachtenlijst’ invullen en aan ons doorsturen, wij nemen zo spoedig mogelijk contact op over de mogelijkheden. U kunt ons ook bellen: Marc Scheffer, 0570 676 878.

  Top
Show
Hide